Gespeeld: Destiny 2 – Na jarenlang aan de Halo serie te hebben gewerkt, werd het tijd voor een nieuw en ambitieus project voor Bungie. De studio uit Seattle had een totaal nieuwe IP voor ogen, wat Destiny is geworden. Nu is het bijna drie jaar geleden dat deze game uitkwam en het vervolg zal in september verschijnen. Eerder deze week is de beta gestart voor degenen die eerder toegang hadden. Zo konden we ook zelf al aan de slag met Destiny 2. De sequel belooft een nog groter en diverser avontuur te worden en we kunnen zelfs nu al zeggen dat de game op ons meer dan een degelijke indruk heeft gemaakt. De opvolger lijkt een evolutie te zijn van het origineel, dat voor een deel vertrouwd en fris aanvoelt.

Nieuw begin voor Bungie en Destiny

Bij de release kreeg Destiny op bepaalde punten de wind van voren. Er was kritiek op het verhaal en de game dat qua content niet helemaal af was. Deels was het commentaar gegrond en wellicht heeft de studio wat moeilijkheden gehad. De studio heeft laatst ook toegegeven dat ze niet heel goed wisten hoe ze de grote vijand, The Darkness, moesten benaderen en verwerken in nieuwe content. Het was niet duidelijk voor hen én de speler, maar dat moet met Destiny 2 gaan veranderen. Het is nu helder dat het ras de Cabal de vijand is. Ditmaal zijn ze meer op de voorgrond aanwezig en hun leider is Ghaul. Hij wil het Light stelen van The Traveller en de Guardians en dat puur omdat hij vindt dat ze deze kracht niet verdienen.

In de eerste missie van Destiny 2, die Homecoming heet, is meteen de opzet van het verhaal duidelijk. De vertrouwde Tower, waar veel Guardians hun zaken deden, wordt finaal aan puin geschoten. Het begin is in één woord te omschrijven: episch. Het opent met chaos waarbij je als speler door de ruïnes van de Tower aan het lopen bent. Vervolgens kom je vertrouwde gezichten tegen als je Destiny gespeeld hebt, namelijk Cayde-6, Lord Shaxx, Commander Zavala en meer zijn allemaal te zien en dat geeft de beleving net wat extra’s. Niet eerder zagen we die personages op deze manier in missies en het is te hopen dat dit in de gehele campagne zo zal zijn. Het voelt groots en actievol aan wat een gevolg is van wat er op het scherm allemaal getoond wordt.

Audiovisueel al een hele stap vooruit

Bungie heeft namelijk nog meer details toegevoegd op grafisch vlak. De sequel is in alles nu al veel mooier dan zijn voorganger. Lichteffecten, textures en animaties ogen een stuk fijner. Je ziet zelfs weerkaatsing van licht op de regendruppels die hard neervallen op de oppervlaktes van het slagveld. Inkomende landingscapsules van de Cabal komen op een fraaie wijze neer en de combat van Destiny 2 voelt daarbij vertrouwd, maar toch fris aan. Vijanden hebben net een andere wijze van aanvallen en de eenheid van de Cabal waar je tegen vecht, de Red Legion, heeft zo z’n eigen trucjes en middelen, zoals schilden en sterke mêlee aanvallen. Dankzij een nieuw arsenaal van wapens en Supers lijkt er voldoende vernieuwing in de gameplay te zitten.

blank

De eerste missie zit vol gave shootouts en bevat afwisseling doordat je na de Tower nog naar een andere locatie gaat. We hopen dat de missies die hierop volgen dezelfde lijn zullen aanhouden, want dit bevalt erg goed. Het is al wel bekend dat bekende personages een grotere rol zullen spelen en dat ze deel uitmaken van het proces waarbij jij de nieuwe planeten zal verkennen. Buiten de missies om zijn er ook weer Strikes in Destiny 2 en in de beta kunnen we The Inverted Spire spelen op de planeet Nessus. De typische grote schaal is hier wederom terug te zien. De Strike is namelijk groots opgezet met wijde omgevingen en verschillende mooie vista’s. Hier zie je ook dat Destiny 2 wat betreft stijl en kleur bijzonder fraai lijkt te worden.

De game is ontzettend kleurrijk en valt tot nu toe goed samen met de vele effecten bij explosies, de actie en meer. De Strike zelf volgt de opzet die we kennen uit het origineel en doet wat dat betreft niet veel nieuws. Je schiet op meerdere locaties vijanden af en je beweegt jezelf van A naar B, maar richting het einde wordt het een stuk interessanter. Zo kom je als fireteam terecht bij een grote boorinstallatie waar wat platformelementen naar voren komen om zodoende de grote bewegende onderdelen te ontwijken. Daarna volgt het eindbaas gevecht waarbij de eindbaas niet volledig een spons voor kogels is. Nee, in dit geval beweegt deze zich naar meerdere locaties om je te verrassen en de ondergrond wordt meerdere keren onder je weggehaald. Een leuke Strike die voor flink wat uitdaging zorgt en goed de creativiteit van Bungie toont.

blank

Nieuwe en bijgewerkte subklassen

Eerder hadden we het al over dat de gameplay vertrouwd en fris aanvoelt. Dit komt door de mix van nieuwe en bijgewerkte subklassen met daarbij een vers arsenaal van wapens. De nieuwe subklassen zijn: Dawnblade voor de Warlock, Sentinel voor de Titan en als laatste de Arcstrider voor de Hunter. Als je met de Warlock je Super activeert, gooi je door middel van een zwaard vuurballen richting de vijanden. Dit kan zowel op de grond als in de lucht en dat voelt nu al prima aan. Met de Sentinel waan je jezelf Marvel’s Captain America, want bepakt met een schild kun je er op los beuken en je kunt zelfs één keer het schild werpen. Deze kan weerkaatsen tussen muren en vijanden om zo extra effectief te zijn.

Deze subklasse (Sentinel) neemt de plaats van de Defender in en waar die oorspronkelijk een defensieve opzet kende, is de Sentinel juist wat breder ingesteld. Je kunt hiermee vijanden aanvallen alsook je medespelers beschermen. Het aanvallen gaat zoals al omschreven en als je het defensief inzet, kan je het schild gebruiken om jezelf en medespelers te beschermen tegen inkomend vuur. Als extra vaardigheid kun je nog net als de Defender een bubbel plaatsen door lang de L1 en R1 knoppen ingedrukt te houden, waardoor dit in plaats van het schild geactiveerd wordt. Zo blijft er toch een deel Defender beschikbaar in Destiny 2.

blank

De Arcstrider van de Hunter voelt anders aan dan de Arcblade, maar dat bedoelen we zeker niet negatief. De Arcstaff is de Super van deze subklasse en hiermee ren je wat trager, maar de verschillende aanvallen voelen wel krachtiger aan. Daarnaast komt de Hunter nog steeds als de meest atletische Guardian over. Wat je wel meteen zal merken als je de game speelt, is dat de structuur van de skilltrees bij alle Guardians is veranderd. Je kiest nu een bepaalde build en elke subklasse heeft een nieuwe vaste vaardigheid. De Warlock kan een soort poel creëren die je health herstelt of extra vuurkracht geeft wat prima werkt. De Hunter kan vlot een ontwijkmanoeuvre doen waarbij die zijn wapen of mêlee meteen zal herladen. Dit zijn zeer nuttige mogelijkheden in hachelijke situaties.

De Titan kan twee soorten doorzichtige barrières opzetten, waarbij de ene jouw wapen niet hoeft te herladen en de ander zorgt ervoor dat je volledig beschermt bent. De nieuwe vaardigheden zijn allemaal goede toevoegingen tot zover en zorgen voor meer opties in gevechten. Verder zijn er ook oude subklassen die terugkeren, zoals de Voidwalker waarbij de Nova Bomb nu langzamer zal gaan en vijanden kan volgen. Bij de Titan keert de Striker terug, die nu meerdere keren zijn Fist of Havoc kan uitvoeren en tijdens de Super snel kan rondrennen. De Hunter heeft een gewijzigde Golden Gun als Gunslinger, die nu zes keer kan schieten in plaats van drie keer. Het zijn aanpassingen die ons wel bevallen en het zorgt ervoor dat ze vrij nieuw aanvoelen.

blank

Crucible meer in balans

In de beta zijn ook nog twee modi uit de Crucible beschikbaar. De eerste is Countdown wat neerkomt op Search & Destroy inclusief beperkte revives en de ander is een aangepaste versie van Control. Ditmaal krijg je geen punten voor het pakken van de vlaggen, maar scoor je meer punten per kill als je bijvoorbeeld twee vlaggen controleert op dat moment. De gevechten volgen zich hierdoor sneller op en het tempo ligt – hoewel het nu vier tegen vier is (voorheen zes tegen zes) – toch wat hoger. Beide modi lijken netjes uitgewerkt te zijn en zijn leuk om te spelen. Wat met name opvalt is dat Bungie meteen qua wapens de balans gevonden lijkt te hebben. Niet één wapentype is overheersend net als een subklasse die er bovenuit springt als sterkste. De nieuwe wapens, zoals de submachinegun of granaatwerper, zijn welkome toevoegingen. Het lijkt verder ook dat granaten en Supers niet teveel invloed hebben en dat het meer draait om skills en samenwerking.

Voorlopige conclusie

Waar we erg benieuwd naar waren voorafgaand het spelen van Destiny 2, was of het wel nieuw aan zou voelen. Ik, als dé Destiny fanaat van de redactie, heb talloze uren in de game gestopt en ben toch positief verrast, want het voelt allemaal toch redelijk nieuw aan. Ja, je hebt na een paar minuten meteen door dat je Destiny speelt, maar de nieuwe en aangepaste subklassen zorgen voor de nodige verfrissing. De Supers voelen wel wat minder sterk en in PvP krijg je deze ogenschijnlijk minder snel, maar het nieuwe arsenaal van wapens zorgt voor de juiste mix tussen de actie en strategie die je moet hanteren in zowel PvE als PvP. Audiovisueel is het wel echt een nieuwe game, want op veel vlakken is er duidelijk vooruitgang te zien. We keken onze ogen op sommige momenten uit waarbij we ook genoten van de nieuwe muziek. Revolutionair kunnen we de game niet noemen, maar een evolutie is het zeker en dat is helemaal niet erg. Het is een veelbelovende titel en we kunnen niet wachten om onszelf weer een Guardian te noemen.