Gespeeld: Assassin’s Creed: Origins


Gespeeld: Assassin’s Creed: Origins – Het debuut van de Assassin’s Creed franchise op de huidige generatie consoles ging niet helemaal zonder slag of stoot. Unity kreeg enorm veel kritiek te verduren daar waar het nieuwere deel Syndicate en stuk beter uit de verf kwam. Toch besloot Ubisoft dat het verstandig was om de franchise even een jaar te laten rusten om terug te komen met een nieuwe telg die een nieuwe richting inslaat, nieuwe gameplay introduceert en die vooral verfrissend en nieuw moet aanvoelen. Assassin’s Creed: Origins is het resultaat en wij konden deze game al even spelen.

Terug naar het oude Egypte

De Assassin’s Creed franchise begon ooit eens een kleine duizend jaar geleden en nadien kwam de franchise steeds dichterbij het heden. Assassin’s Creed: Syndicate speelde zich bijvoorbeeld ten tijde van de industriële revolutie af en dat is in perspectief met het eerste deel niet eens zo heel lang geleden. Met Assassin’s Creed: Origins gaan we echter wel een behoorlijke tijd terug, want deze game speelt zich namelijk af in het oude Egypte, ver voor de gebeurtenissen van de eerste Assassin’s Creed. Dat geeft genoeg ruimte voor vernieuwing, ondanks dat het qua tijd nog verder terug is.

In Assassin’s Creed: Origins spelen we met Bayek en hij is een zogenoemde ‘Medjay’. Hij leefde in de tijd van Cleopatra VII, de laatste farao van Egypte. Als Medjay is Bayek getraind in het vechten met een kromzwaard, speer en boog. Met een goede training op zak is zijn voornaamste doel het beschermen van alles wat de farao belangrijk vindt. In zekere zin is hij dus een soort elite strijder om alle gevaren richting de interesses van de farao af te wenden. Dat geeft een interessant perspectief, aangezien het niet een willekeurige kerel is die zich aansluit bij het gilde, want hij is op voorhand al een getraind personage met de nodige skills.

Hoe het verhaal zich precies zal ontwikkelen is nog niet bekend, maar dat hij een cruciale rol zal spelen als assassin is vrij vanzelfsprekend. Ongetwijfeld zal je gedurende je avontuur bekende personages uit die tijd tegenkomen, waaronder de farao, aangezien je daar in eerste instantie voor werkt. Hoe hij uiteindelijk in de rol van assassin terechtkomt is ook nog wat onduidelijk, maar wat als een paal boven water staat, is dat Assassin’s Creed: Origins je een boeiend avontuur zal voorschotelen. Dat niet alleen vanwege Bayek, maar ook vanwege de locatie en de flinke verbeteringen die men heeft doorgevoerd.

Toch niet zo’n eindeloze zandbak

Als je aan Egypte denkt, dan komen termen als piramide’s, zand en rivier de Nijl al snel bij je op. Met name het zand is iets wat misschien wat argwaan kan wekken, want is Egypte niet één grote zandbak? Wel, dat valt best wel mee eigenlijk. Natuurlijk kent de game grote zandvlaktes, maar het gebied dat wij konden betreden zag er wel degelijk gevarieerd uit. Rotsformaties, huisjes hier en daar, een levendig dorp en een actieve haven aan een groot meer. Langs de waterkant en iets verder landinwaarts stonden allerlei prachtige palmbomen alsook struiken wat je een heerlijk zomers gevoel geeft.

Het blauwe water doet je bovendien direct snakken naar een heerlijk verkoelend zwembad. Het is sfeervol, kleurrijk en alles leeft in de wereld. De ontwikkelaar vertelde ook vol trots dat elke NPC in de game een daadwerkelijk eigen leven heeft en dag in dag uit allerlei dingen onderneemt. Hoe diep dat gaat is niet bekend, maar je zult zelden NPC’s treffen die helemaal niets aan het doen zijn. Dat alles moet bijdragen aan de sfeer en de toon van de game. Het oude Egypte was een levendige boel en allesbehalve een eindeloze zandbak waarin niets te beleven viel.

We mochten ook kort een blik werpen op de totale wereldkaart en ja, dat was behoorlijk indrukwekkend. De wereld is groter dan ooit en bestaat uit veel verschillende gebieden. Naast woestijn zul je ook rotsachtige gebieden treffen en uiteraard ontbreekt een grote stad als Alexandrië niet, waar je naartoe kunt reizen mocht dat nodig zijn. Of je dat ter land of ter water doet is geheel aan jou, want de game schotelt je verschillende middelen tot vervoer voor. Je kunt al lopend van A naar B gaan, maar ook kun je op een paard springen of een provisorisch zeilbootje dat toevallig in de haven ligt.

Gameplay is omgegooid

Eén van de terugkerende elementen uit de oudere Assassin’s Creed games is dat je nu weer op een paard kan klimmen. Dit paardrijden gaat erg soepel en beperkt zich niet alleen tot de buitengebieden. Daarnaast kun je terwijl je op je paard zit met je zwaard in het rond slaan, wat de indruk wekt dat je ook gevechten ter paard zult hebben. Veel interessanter is eigenlijk dat men de gameplay heeft omgegooid qua besturing. Het voelt vernieuwd en verfijnd aan. Nu was het klimmen en klauteren in de vorige Assassin’s Creed eindelijk op een punt waarbij het feilloos werkte en dat heeft men voortgezet in deze nieuwe game, maar dan op een andere manier.

Je bent nu niet langer gebonden aan allerlei knoppencombinaties, want Bayek klimt zonder enige problemen zo een obstakel op. Dat is te danken aan een nieuwe mechaniek in de game die van te voren inschat wat je wilt doen. Als jij recht op een muur afrent, dan zal Bayek automatisch die muur opklimmen. Beweeg je recht vooruit op een plek waar niets is, dan zal Bayek afhankelijk van hoe ver je de analoge stick vooruit duwt harder gaan lopen of rennen. Daar waar voorheen alles ondergebracht was onder verschillende knoppen, is dat nu allemaal gecentraliseerd naar de linker analoge stick die puur op basis van jouw spelen inschat wat de bedoeling is.

Of dat per se een goede ontwikkeling is, is afwachten. Assassin’s Creed games hebben namelijk nog weleens de neiging om je personage ergens op te laten klimmen die dan vervolgens vast blijft zitten. Niet is zo irritant als dat en hoewel de analoge stick blijven bewegen de voornaamste oplossing is, is het even aankijken hoe dat werkt in een drukke stad. Dat neemt overigens niet weg dat de besturing in het gebied waar we speelden, werkelijk fantastisch aanvoelde. Bayek klimt overal op waar je hem naartoe stuurt en dat gaat vlotter dan ooit. Of dat nu op het land is of in het water waarbij je richting een boot stuurt, het maakt allemaal niet uit, hij zal klimmen.

Deze besturing lijkt afgaande op een half uurtje spelen goed te werken, maar zoals gezegd, is het even aankijken hoe het werkt als je minder bewegingsvrijheid hebt. Vooralsnog bevalt het in ieder geval goed. Een ander belangrijk aspect dat ook een grondige vernieuwing heeft gekregen, is het vechtsysteem. Bayek beschikt over een goede set van skills, maar iedereen begrijpt dat je tegenover verschillende vijanden per definitie in het nadeel bent. Niet langer is de AI afwachtend om één voor één aan te vallen met drie verschillende moves waar ze over beschikken. Ze wachten hun kans af, draaien om je heen en als het even kan stormen ze met meer man op je af. Het is dus belangrijk om een meer verdedigende positie in te nemen en slim op basis van timing je vijand aan te pakken.

Je hebt een lichte en een zware aanval die je afwisselend van elkaar in kan zetten. Tegelijkertijd is het verstandig om inkomende aanvallen regelmatig te blokkeren met je schild, anders zal je healthmeter bijzonder snel teruglopen. Daarbij geldt dat Bayek beschikt over mogelijkheden om inkomende aanvallen ook te ontwijken door opzij te springen. Als je goed in het gevecht zit en je deelt de ene slag na de andere uit, dan loopt er een meter op die je in staat stelt een speciale aanval te doen. Die is weer net even wat krachtiger en kan vooral bij sterkere vijanden erg handig zijn, aangezien het de blokkade van de vijand kan doorbreken.

Het vechten gaat dus op een andere manier en ergens voelt het wat natuurlijker aan. Dit hebben we goed kunnen ervaren tijdens het spelen van de game in de arena. Gedurende de game zal je namelijk verschillende arena’s tegenkomen waarin je het opneemt tegen verschillende golven van vijanden. Uiteindelijk volgt er dan een eindbaas die natuurlijk veel sterker is. Weet je dit met succes af te ronden, dan levert je dat XP op en die ervaring kan je vervolgens weer inwisselen voor skillpunten die je in kan zetten bij verschillende onderdelen. Denk dan aan meer combat mogelijkheden, meer verkenningsmogelijkheden enzovoort.

Leuk in die arena is trouwens dat je naast het gewone vechten ook de omgeving kan gebruiken. Zo hier en daar tref je vallen aan waar je vijanden in kan manoeuvreren, wat natuurlijk in je voordeel werkt. Een nadeel is echter dat je vooralsnog niet de beschikking hebt over vijanden vastpakken om ze ergens heen te duwen. Of dat uiteindelijk wel in de game zit middels een vrij te spelen skill is niet duidelijk, aangezien de ontwikkelaar die bij de game stond daarover wat onduidelijk was. Desalniettemin lijkt het vechtsysteem een goede ontwikkeling te hebben doorgemaakt, het doorbreekt in ieder geval het vastgeroeste concept uit de eerdere delen en dat is erg prettig.

Jouw avontuur, jouw vrijheid

Ubisoft legt met de gameplay in Assassin’s Creed: Origins meer de nadruk op vrijheid. Je bent niet langer gebonden aan een vaste structuur in de missies, want alles wat je doet is geheel vrijblijvend. Je kunt daarbij geheel naar eigen inzicht meerdere quests aannemen, zonder dat de anderen daardoor geannuleerd worden. Sterker nog, de gewone missies en zijmissies zijn veel meer in elkaar verweven, waardoor het meer als een compleet avontuur moet aanvullen in plaats van een vast verhaal met een sloot nietszeggende zijmissies.

Jij kan direct overal gaan en staan waar je maar wilt. Je bepaald zelf welke missies je oppakt en aan welke randactiviteiten je deelneemt. De game legt hierbinnen geen beperking op en diezelfde vibe kregen we ook bij de losse gameplay. Het klimmen gaat nog vlotter en geeft je net wat meer bewegingsvrijheid en ook het vechten voelt losser aan. Je bent niet langer gelockt in een vaste ruimte dat je enkel kan doorbreken door vijanden te verslaan of een bepaalde knop in te drukken. Ook motiveert men je om stealth te gebruiken, aangezien dat gemakkelijker is dan met zes man het gevecht aan gaan. Wil je dat alsnog? Geen enkel probleem, leef je uit!

Voorlopige conclusie

De vernieuwde gameplay lijkt Assassin’s Creed: Origins veel goed te doen. Het voelt vlotter en natuurlijker aan. Het vechten is ook losser, maar gelijk wel moeilijker wat enigszins de stealth gameplay doet aanmoedigen. De verder vrije structuur van missies afwerken klinkt erg interessant, omdat het daarmee meer één groot avontuur wordt. Allerlei punten die in het voordeel van de game spreken, maar wel moeten we de opmerking erbij plaatsen dat sommige animaties nog wat verouderd deden ogen en ook visueel hing er een wat doffe waas over de game heen. In elk opzicht weet de game indruk te maken, behalve visueel, dus daar mag nog wel wat tijd in geïnvesteerd worden. Met nog een aantal maanden te gaan verwachten we echter dat dat wel goedkomt.

Boxshot Assassin's Creed: Origins

Assassin's Creed: Origins

Releasedatum:
27-10-2017
Genre:
Actie-avontuur
Uitgever:
Ubisoft
Ontwikkelaar:

26 reacties

  1. Anoniem -   
    163.158.147..xxx's avatar

    Dag 1 buy

  2.    2511 XP
    gamexl's avatar

    @163.158.147..xxx: Day 90 buy

    Ontopic: Verbaasd over het grafische aspect. Op welk systeem hebben jullie deze gespeeld?

  3.    88 XP
    kawaiilean's avatar

    Zag er uit als een Mix tussen the witcher 3 , watch dog’s 2 en assassins creed

  4. Anoniem -   
    188.206.10.xxx's avatar

    Ubisoft dacht natuurlijk,laten we het maar niet te mooi voorschotelen anders krijgen we straks weer het gezeik dat we gedowngrade hebben.

  5. crew Management -    2135 XP
    Rastapopulos's avatar

    @gamexl: Xbox One.

  6.    2511 XP
    gamexl's avatar

    @Rastapopulos: Zou je toch verwachten dat het visueel juist zeer goed zou zijn… Voelde het onaf (dus dat er nog aan gewerkt wordt) of is dit wat we gaan krijgen? Een paar maanden lijkt mij namelijk niet veel om nog veel te veranderen.
    Maar waarschijnlijk was dit een oudere build, denk je niet?

  7.    609 XP
    PS-4-Eva's avatar

    Buiten Black Flag en Syndicate heb ik niet zoveel met Assassins Creed, maar deze setting lokt mij toch om deze game te checken.

  8.    113 XP
    BridGeMening's avatar

    Assassins Creed: Origins blaast weer hoop in het inmiddels verdorre landschap van de franchise. Na het lezen van deze preview ben ik niet ontmoedigt geraakt om een pre-order niet te riskeren. Het feit dat de game visueel niet is wat wij als fans hopen, wordt enigzins gerustgesteld met de gedachte dat de game nog een paar maanden op zich laat wachten; vingers gekruist dat Ubisoft Montreal dit weet te optimaliseren. Om geen smet te gooien op deze goed geschreven preview ben ik tegen mijn wil in genoodzaakt om de zijmissies van Mass Effect: Andromeda erbij te halen, deze waren niet altijd even uitdagend en meeslepend, en leidde de speler af van het hoofdverhaal. Als Ubisoft met Assassins Creed: Origins de zijmissies van toegevoegde waarde kan maken dan is dit al een dikke prestatie op zich.
    Voor nu is het fantaseren over het eindproduct, filosiferen met vrienden over de huidige staat van de franchise en vooral blijven discussieren over welk deel in de franchise het beste was en welk deel in de franchise het slechtste was. Laten wij daarbij niet vergeten om het vooral te hebben over welke editie van de game wij gaan aanschaffen en waarom wij die editie van Assassins Creed: Origins gaan aanschaffen; Ubisoft komt maar liefst met 6 verschillende edities. Feest vieren!

  9.    483 XP
    tielo's avatar

    Uiteraard de ultieme Dawn of the Creed – Legendary Edition voor 800 euro gekocht. Ik ben gek op Egypte en ben er een maand doorheen gezworven en herken helemaal niets terug uit wat ik in de game zie maar het Ubisoft dus het moet wel uniek en geweldig worden en door deze preview van Lennard heb ik vertrouwen dat ik mijn geld goed heb besteed. 😉

  10. Anoniem -   
    94.214.182..xxx's avatar

    Asscreed is als frituur…eigenlijk altijd wel lekker. dus ik heb er wel zin aan. Ik vond persoonlijk AC Unity beter dan AC syndicate en heb wel een beetje vraagtekens bij het nieuwe combat systeem van AC Origins (proberen ze nu ala Dark Souls combat systeem?) maar de grote map en vrijheid in de game zijn voor mij reden genoeg om deze aan te schaffen.. eerlijk is eerlijk, de gameplay die ik gezien heb van Origins vond ik niet erg vernieuwend, maar ja, voor haute de cuisine ga ik ook niet naar de cafetaria…zin in Origins!!

  11.    3140 XP
    moes's avatar

    Ik hoop dat ze deze game goed gaan optimaliseren voor de ps4 pro, maar waarschijnlijk gaat Smeagolsoft die ubisoft zoveel betalen dat ze al hun moeite op xbox one X gaan stoppen. Ik weet wel zeker.

    Microsoft en Ubisoft zijn allebei grote smeagols van de games industrie. Soort zoekt soort.

  12.    191 XP
    FuriA's avatar

    Hm,het gevoel wat ik er aan over hou is een beetje DOF. Maar toch maar aanschaffen wat het lijkt me toch wel TOF. Om waarschijnlijk na wat teleurstellingen in de kast te belanden onder een dikke laag STOF!

  13. Anoniem -   
    86.83.197..xxx's avatar

    “visueel hing er een wat doffe waas over de game heen”
    Sounds like an Xbox indeed…

  14.    191 XP
    FuriA's avatar

    Kan het ook eigenlijk skele! Je kunt straks toch maar mooi met je bibs op de rug van een kameel over het Egyptische zand crossen. Wie wil dat nou niet!

  15.    4045 XP
    20style [20]'s avatar

    Black flags vond ik Top dus deze wss ook laat maar komen! Hopelijk hdr ondersteuning voor de pro

  16.    1285 XP
    Shavir's avatar

    @moes: En niemand wil Smeagol zijn! 😀

  17.    1285 XP
    Shavir's avatar

    @20style [20]: Dat moet wel… 🙂

  18. Anoniem -   
    86.86.150..xxx's avatar

    @tielo: serieus €800?????? Ben je wel goed in je hoofd, verder niet boos bedoelt

  19. Anoniem -   
    62.72.192.xxx's avatar

    Als ik het zo lees lijk het me een super vete game te worden ik heb de collectors erition gekocht van €120 vond €800 veeeeelste duur

  20.    483 XP
    tielo's avatar

    @86.86.150..xxx: Je hebt de knipoog gemist. AC is voor mij altijd een leuke budgetbak game, niet meer.

  21. crew Management -    2135 XP
    Rastapopulos's avatar

    @gamexl: Ik ben daar wat voorzichtig in, omdat ik vorig jaar op de E3 Watch_Dogs 2 speelde en gematigd enthousiast was. Op de gamescom werd dat enthousiasme flink de kop ingedrukt door een halfbakken code die voor geen meter functioneerde en bij release bleek het een uitstekende game te zijn.

    Als ik iets geleerd heb van Ubisoft is dat vroege builds daar allesbehalve representatief zijn voor de uiteindelijke versie. Vooralsnog ben ik positief over de game en zijn er wat verbeterpunten wat zomaar heel goed kan uitpakken. De munt kan echter ook de andere kant op vallen, maar zo pessimistisch ben ik niet 🙂

  22. Anoniem -   
    84.241.214..xxx's avatar

    @tielo: Ubisoft is een hele budget bedrijf ouwe. Goedkoop kopiëren en plakken, downgrades, bèta’s bij release.

    Dat mensen nog Ubisoft kopen is helemaa lachwekkend

  23.    3140 XP
    moes's avatar

    @Shavir:

    hahaha ja smeagol met harige gebogen rug.

  24. Anoniem -   
    2a02:1811:d436:ec00:21cf:125b:0a7b:9.xxx's avatar

    Als de graphics even goed of beter zijn dan Syndicate hebben we niet te klagen.

    Ps Je bepaalT

  25. Anoniem -   
    2a02:1811:d436:ec00:21cf:125b:0a7b:9.xxx's avatar

    @84.241.214..xxx: misschien kopiëren ze elementen uit hun andere games omdat deze goed zijn/populair zijn. Op het vlak van Assassins creed, Watch dogs en Far Cry hebben ze al telkenmale een leuke game gemaakt. Alleen the crew doet erg onder voor racegames zoals Forza.

  26. Anoniem -   
    2001:1c01:0e03:2000:1411:013b:558c:6.xxx's avatar

    @tielo: sorry, maar ik vind je een vette Nerd!
    800,- euro voor deze game!?!? Ik wens je er oprecht veel plezier mee.

Assassin’s Creed: Origins is de PlayStation Store deal van de week
Assassin’s Creed: Origins update 1.43 is nu beschikbaar
Nieuwe update Assassin’s Creed: Origins lost enorm veel issues op
DLC Special: Assassin’s Creed: Origins – The Curse of the Pharaohs