Review: WipEout: Omega Collection – Een oude bekende is natuurlijk de WipEout franchise, maar sinds WipEout 2048 is er geen nieuw deel meer verschenen. Of er ooit nog een nieuwe komt, is ook maar de vraag, aangezien de oorspronkelijke ontwikkelaar niet langer bestaat. Wel kunnen fans van de serie aan de slag met de WipEout: Omega Collection, een heruitgave van WipEout HD, WipEout Fury en WipEout 2048, waarbij die laatste nu voor het eerst speelbaar is op een thuisconsole.

Enorm veel content

Sony heeft twee games en een uitbreiding samengevoegd tot één mooie collectie. Hierbij is alles in oorspronkelijke staat behouden gebleven, waardoor je in HD, Fury en 2048 een reeks races afwerkt om daarmee nieuwe schepen vrij te spelen. In het menu van de game is het overzichtelijk opgedeeld; zo kan je aan de slag in de singleplayer van WipEout HD, Fury en 2048, waarbij die laatste zich afspeelt over drie jaar vol met races. De bedoeling per game? Elke race zo goed mogelijk zien te voltooien en hoe meer gouden medailles je scoort, hoe sneller je een nieuwe serie races vrijspeelt.

Dit concept herhaalt zich bij elke game in deze collectie en dat is gezamenlijk goed voor vele uren speelplezier. In WipEout HD en Fury kan je per ‘game’ rond de 80 medailles verzamelen en dat kost een hoop tijd. WipEout 2048 is misschien nog wel iets uitgebreider, met een hele reeks aan races die opgedeeld zijn in het jaar 2048, 49 en 50. Kortom, de speelduur is met deze compilatie werkelijk enorm en dan hebben we het enkel over de singleplayer. De game bevat immers ook multiplayercomponenten en met al deze content heb je ook online of samen op de bank genoeg te doen.

Qua speelduur kan je er dus tientallen uren in kwijt en dat is behoorlijk netjes. Keerzijde is natuurlijk wel dat het allemaal bekend materiaal is. Er is in deze uitgave afgezien van een nieuw team met bijbehorend schip verder geen nieuwe content te spotten. Als je deze games destijds op de PS3 en PS Vita helemaal grijs gespeeld hebt, dan weet je precies wat je kan verwachten. Dat doet ook eens te meer snakken naar een volledig nieuwe WipEout, want het concept is in deze uitvoering uitstekend te noemen. Voor nieuwkomers is het echt een walhalla aan content en die gaan zich op en top vermaken.

Veel te doen

Het vermaak dat de WipEout: Omega Collection biedt is vooral te danken aan de variatie in races en de techniek die op orde is. Gedurende de singleplayer zal je verschillende series van races afwerken, maar elke race is hierbij anders. Dit kan een time trial zijn, een race tegen anderen, maar ook Zone races waarbij je steeds sneller gaat en een bepaalde zone moet bereiken alvorens je door te botsen – dankzij de hoge snelheid – je schip sloopt. Ook tref je races aan waarbij je bommen moet slopen die her en der op de tracks liggen en je krijgt te maken met races waarbij het de bedoeling is om zoveel mogelijk tegenstanders zo snel mogelijk onder vuur te nemen.

Dit wisselt zich keer op keer af en waar dat in eerste instantie allemaal vrij gemakkelijk is, zal de moeilijkheidsgraad op den duur natuurlijk gaan toenemen. Dit heeft als gevolg dat je met veel meer uitdaging te maken krijgt en zodoende ook regelmatig races opnieuw zult moeten doen. Is dat een straf? Nee, niet echt, omdat mislukking voor een deel aan je eigen skills ligt. Natuurlijk is de AI erg goed, maar dat wil niet zeggen dat zij geen fouten maken. Wel zul je echt goed aan de bak moeten in de latere races, omdat daar elk foutje afgestraft kan worden.

Gelikte graphics en heerlijke sound

Qua content is het dus goed gesteld met de WipEout: Omega Collection. De variatie in races maakt het tot een groot plezier om er eens goed voor te gaan zitten. Maar ook audiovisueel is deze uitgave zeer goed te pruimen. De game ziet er grafisch haarscherp uit dankzij de visuele upgrade, maar hierbij geldt wel dat 2048 net wat strakker oogt. Dat valt alleen op als je stilstaat en erg goed oplet, dus in praktijk maakt het niet zoveel uit. Sterker nog, de collectie ziet er dermate goed uit dat het prima door kan voor een gemiddelde PlayStation 4 game. Het is dat de interface in WipEout HD wat verouderd oogt, anders zou je haast niet eens doorhebben dat je een remaster zit te spelen.

De hyper futuristische banen en bijbehorende graphics krijgen ondersteuning van een opzwepende elektronische soundtrack. Deze soundtrack was destijds al goed en hoewel het wat wijzigingen kent, is het ook anno 2017 nog spot-on. Niets is lekkerder om vol gas over de banen te blazen met opzwepende elektronische beats op de achtergrond. Het klopt, past en is genieten. Wat dat betreft is de collectie in technisch opzicht een uitstekend afgewerkt product. Dat zal vast niet moeilijk zijn geweest, want dat waren de oorspronkelijke games destijds ook al.

Heb je de WipEout games vroeger grijs gespeeld? Dan is de WipEout: Omega Collection absoluut een aanrader. Het enige is dat je niet echt nieuwe content hoef te verwachten en dat je tijdens en na het spelen heel erg snakt naar een nieuw deel. Nieuwkomers die halen een prachtig pakket in huis met ongekend veel content door de samenstelling van twee games met een uitbreiding. Vervelen zul je je absoluut niet en dat is te danken aan de variatie, de fijne gameplay, strakke graphics en heerlijke soundtrack.

• Variatie in races
  • Single- en multiplayer rijkelijk gevuld met content
  • Heerlijke soundtrack