Column: FIFA 18 soepeler, sneller, vlugger, realistischer – of toch niet? – De zomer staat op het punt van beginnen, wat betekent dat voornamelijk in Europa de voetbalcompetities tot een einde zijn gekomen en de kampioenen zijn gekroond. Waar de meeste voetballers nu genieten van hun welverdiende rust is het juist de geruchtenmolen die nu op gang begint te komen. Dit geldt voor zowel de daadwerkelijke voetbalwereld en de mogelijke transfers die hierbinnen plaats zullen vinden, maar natuurlijk ook over de nieuwste FIFA telg die in september zal verschijnen.
Voorafgaand aan de E3 waren de eerste onthullingen en speculaties al naar buiten gebracht om de hype alvast op te bouwen voor het evenement zelf. De allereerste trailer en de samenwerking tussen Sony en EA Sports beloofde veel goeds voor het EA Play evenement in Los Angeles van zaterdagavond. In gedachten ben ik de game al aan het spelen met beide Ronaldo’s in de spits en ik hoopte vurig dat er onder andere meer informatie naar buiten zou komen over de zogenaamde Icons die FIFA 18 zal bevatten.
Daar is het dan zaterdagavond. Ik pak een bakje popcorn en een flesje bier, slinger mijn voetjes op tafel en begin af te tellen totdat het negen uur is. Een biertje worden er twee en voor ik het weet is de persconferentie alweer voorbij en blijf ik een beetje verbijsterd achter. Naast de eerste beelden van het tweede seizoen van The Journey, de verhalende game mode die in FIFA 17 werd geïntroduceerd, was het omtrent FIFA 18 niet veel soeps.
Vorig jaar nog werden er tijdens de persconferentie van EA enkele nieuwe dingen aangekondigd, maar het enige dat we nu extra weten is dat Alex Hunter in het tweede seizoen Ronaldo zal ontmoeten in Brazilië en dat er offline coöp gespeeld kan worden. Begrijp me niet verkeerd, The Journey was vorig jaar een uitstekende toevoeging aan de game, maar toch had ik wel wat meer verwacht van de conferentie zelf.
Naast het feit dat FIFA 18 weer soepeler, sneller, vlugger, realistischer – welke mogelijke term je er ook maar aan vast wilt plakken ten opzichte van de voorganger – zal zijn, had ik toch op meer nieuwtjes gehoopt. Wanneer er wordt gezegd dat Bayern München nu meer als Bayern München zal aanvoelen en dat je een werkelijk verschilt voelt dan wanneer je met Manchester United speelt, ja, dan moet ik daar maar vanuit gaan.
Er rest nog hoop voor de FIFA-fans, want zoals eerder gezegd is Sony sinds kort een partnerschap met EA Sports aangegaan. Dit zou dus kunnen betekenen dat FIFA 18 nog eens pontificaal aan bod zou kunnen komen tijdens de persconferentie van Sony maandagnacht. Er zijn nog voldoende zaken die concreet gemaakt kunnen worden en het zou fijn zijn als daar alvast een tipje van wordt gelicht.
Zo hoop ikzelf dat er wat gedaan gaat worden aan het in FIFA 17 geïntroduceerde penalty systeem, wat ronduit belabberd in mekaar zit. Daarnaast zou ik het ook heel tof vinden wanneer er een daadwerkelijk weerelementen systeem in FIFA zou komen, om het verloop van de wedstrijd steeds onverwachte wendingen mee te kunnen geven. Lennard klinkt in ieder geval zeer positief over zijn eerste aanraking met de game, maar met de informatie die nu bekend is blijf ik nog even sceptisch. Welke (verbeterde) elementen zouden jullie graag in FIFA 18 willen zien?
Hoop op Coöp Ultimate Team!! Zou zo dik zijn eh!!
En mooi publiek en geen karton.
Hoop dat ze prof clubs erin houden . Enige reden dat ik FIFA speel
Hoop dat manager mode en be a pro mode veel nieuwe verbeteringen krijgt
@212.83.68.xxx: Dat schijnt aangepakt te zijn. In de trailer ziet het er erg goed uit… Maar is dat wel gameplay? 😉
@217.105.125.xxx: same here!
Deze column kan je ieder jaar weer schrijven met zo nu en dan een uitzondering.
Hoe dan ook, FIFA is toch scripted/handicapped/momentum.
Sorry, ik wil niet in te veel herhalingen vallen, maar ik zeg het ook hier: hoe wordt de inputlag in FIFA18?
Offline heb ik daar geen last van (in ’17) en op de dedicated servers ook niet, maar voor de rest is online voor mij een drama. Internet is 150 Mbit/seconde, daar ligt het niet aan.
Weer soepeler, sneller, vlugger, realistisch, het bekende verhaal wat je ieder jaar moet aanhoren bij een nieuwe FIFA/PES. Ik trap er niet meer in.
@94.215.77..xxx:
150Mbit internet zegt alleen niks over je latency, misschien is dat ook al hoog en fifa online is idd drama
Ik hoop dat Fifa 18 online eerlijker wordt. Het is gewoon teveel scripted nu. Er zijn gewoon wedstrijden die je met geen mogelijkheid kunt winnen door het script. Speel je de hele tijd al lekker en ineens heb je zo’n wedstrijd waarbij je alles op paal, lat, keeper, verdediger schiet en lijkt het alsof je er niks meer van kan. Dat wil ik in Fifa 18 niet meer zien!
@145.129.15..xxx: Bekend fenomeen, grootste irritatiepunt voor velen..
@J-NL-B: ik denk dat ik nu ook eens 2 jaar oversla. Fifa 09, fifa 10, fifa 11 waren er grote stappen qua vooruitgang en dan was het steeds minder. Ik zag geen verschil tussen fifa 12, 13 en 14 op de ps3 of het was nihil. Op ps4 was er vooral een visueel verschil met fifa 14 maar heb die niet gekocht, wel fifa 15 en door de overgang naar de ps4 vond ik het wel oke. Fifa 16 vond ik niet veel beter en fifa 17 maar een beetje. Fifa 19 wordt mijn volgende denk ik en dan is het fifa 22 op de volgende console voor mij
Weg met die schaduwstrepen op het veld. Gewoon helder weer = helder zicht en niet overal irritante schaduwplekken waardoor je de bal niet ziet en het doel maar half.
Dat je in carrière modus elk stadion kunt kiezen met een willekeurige club.
Dat de manager career mode stukken beter word dat er sponsors inkomen en dat je eigenlijk zo je eigen club kan beginnen maar dat is niet voor nu
VR en een realistische scheidsrechter , heb dit jaar toch kut penalties tegen gekregen intelligente spelers die niet aan de bal zijn, en niet worden gemanipuleerde game als je online speelt:….. kan nog wel ff doorgaan hahahaha