In actie gezien: A Way Out – Een paar jaar geleden kwam de bijzondere game Brothers: A Tale of Two Sons uit, waarin je met twee broers een mooi avontuur beleefde. De game werd goed ontvangen, was succesvol en smaakte naar meer, met name het coöpelement. Die lijn trekt de ontwikkelaar nu door in de gloednieuwe game A Way Out, een game waarin samenspel – bij voorkeur in split-screen – de boventoon voert. Hazelight kondigde deze game tijdens de EA Play liveshow aan en nu duiken we er wat dieper in.

Een unieke coöp ervaring

A Way Out onderscheidt zich van andere games doordat het gericht is op samenspelen. Je zult het gehele avontuur met twee man moeten spelen en dat is zowel online als samen thuis op de bank mogelijk. Sterker nog, het geniet van de ontwikkelaar zelfs de voorkeur om het in split-screen thuis te spelen, omdat het daarin het leukste is. De gehele game draait namelijk om twee personages die door elk van de speler onder controle wordt genomen. Uniek daarbij is dat je niet – zoals in andere split-screen games – min of meer hetzelfde doet en elkaar helpt, maar dat je nu echt per persoon het verhaal vanuit een eigen perspectief beleeft.

Dat wil zeggen dat de ene speler bijvoorbeeld in gevecht kan zijn, daar waar de andere speler in een cut-scene zit, zoals ook gedemonstreerd werd tijdens de persconferentie. Dat is op zichzelf een nieuwe benadering, omdat dit in potentie betekent dat het de moeite waard is om de game twee keer door te spelen. Qua verhaal zal het wellicht wat minder interessant zijn, maar qua gameplay niet, omdat het per persoon een eigen gameplay ervaring zal brengen. Sterker nog, de ontwikkelaar zet alles op alles om het per persoon zo uniek mogelijk te maken, omdat ze koste wat kost willen voorkomen in herhaling te vallen.

Ontsnappen uit de gevangenis

In A Way Out volg je de heren Leo en Vincent, die beiden vastzitten, maar nog zaken buiten de gevangenismuren moeten afhandelen. Dat brengt ze samen op het plan om te gaan ontsnappen uit de gevangenis om vervolgens hun zaken af te handelen, maar dat brengt ze natuurlijk in allerlei uiteenlopende situaties die vooral als hachelijk te omschrijven zijn. Eenmaal uit de gevangenis ontsnapt, krijgen ze te maken met achtervolgingen, infiltratiemissies, gevechten en nog meer spectaculaire momenten. Hun primaire doel is gaandeweg het avontuur in eerste instantie ontsnappen, vervolgens vluchten om uiteindelijk de stad te bereiken om daar hun uiteindelijke doelen te realiseren.

Een interessant verhaal op zichzelf, want zeg nu zelf, knap uitgekiende ontsnappingen uit de gevangenis zijn altijd leuk om te kijken in films of series, laat staan om zelf te spelen. Dat de gehele game in coöp speelbaar is en daarbij elke speler een unieke ervaring voorschotelt, maakt het eens te meer een boeiende ervaring, maar hierin is het verhaal natuurlijk wel een cruciaal aspect. In dat kader is het afwachten hoe diep dat gaat en hoe het zich ontwikkelt, zodat het interessant blijft. Qua gameplay lijkt het wel goed te zitten, aangezien de game boordevol actievolle momenten zit.

Van autorijden tot vuurgevechten, van sneaken tot gezamenlijk vijanden aanpakken en meer. Ook exploratie zal voorbij komen, dus het lijkt een erg divers geheel te worden qua gameplay. We hopen overigens dat EA Hazelight voldoende tijd en capaciteit geeft om hun dromen te realiseren, want het oogt vooralsnog als een behoorlijk ambitieuze game. Niet zozeer vanwege het coöp/split-screen concept, maar ook qua gameplay mogelijkheden, aangezien dat een breed scala omvat. Brothers: A Tale of Two Sons was een relatief korte game, maar dit ziet er uit als een toch wat grootser en complexer geheel. Hopelijk krijgt de ontwikkelaar echt alle creatieve vrijheid en tijd om er iets moois van te maken.

Voorlopige conclusie

De onthulling van A Way Out gaf tijdens de liveshow al veel prijs, aangezien het concept van de game en bijkomende gameplay mogelijkheden duidelijk is. Aan ambitie geen gebrek bij Hazelight, dat ‘de coöp game’ naar een nieuw niveau wilt brengen. Dat valt te prijzen en daarbij ziet het ernaar uit dat het verhaal boeiend is, maar ook qua gameplay ziet het er erg interessant uit dankzij veel gevarieerde elementen. Of Hazelight hun ambitie kan realiseren valt ten zeerste te hopen, aangezien A Way Out daarmee weleens een unieke en originele ervaring kan worden. Sterker nog, misschien is het straks de nieuwe definitie van hoe je games in coöp speelt en dat is natuurlijk een mooi vooruitzicht, niet?