Wie de persconferentie van Microsoft heeft gekeken zal gemerkt hebben dat ‘4K’ vaker gezegd werd dan dat DJ Khaled zijn eigen naam roept in een nummer. Microsoft hamerde er constant maar op dat de Xbox One X een echte 4K-console is en Phil Spencer gooide hier nog een schepje bovenop door te zeggen dat de PS4 Pro dit niet is. Nu echter de eerste details naar buiten komen over games en hun Xbox One X versies, lijkt er toch een heel ander verhaal geschetst te worden.

Zo heeft het team van Bungie al aangegeven dat de PS4 Pro versie van Destiny 2 gewoon 4K zal zijn, maar dat ze nog niet weten hoe dit op de Xbox One X zal gaan. Verder loopt Destiny 2 ook gewoon op dezelfde framerate (30FPS) op zowel de PS4 Pro als Xbox One X. De winst met de Xbox One X is dan ook minimaal. Dan is er nog Assassin’s Creed: Origins, welke ook niet native 4K blijkt te zijn, zo blijkt uit onderzoek van Digital Foundry.

Assassin’s Creed: Origins maakt namelijk van dezelfde techniek gebruik op de Xbox One X als op de PS4 Pro, namelijk checkerboarding en dynamische resoluties. Dit is dezelfde techniek die Phil Spencer belachelijk maakte als het ging om de PS4 Pro. Hij deed namelijk de volgende uitspraak:

“When I think about techniques to somehow manufacture a 4K screen like what some other consoles try to do, this is different than that.”

Het blijkt nu alleen dat men zelfs logo’s in het leven heeft geroepen om aan te tonen welke games wel native 4K zijn en welke niet. Hiermee wordt het verhaal en de door Phil Spencer gedane uitspraken er niet beter op. Dat niet alles in native 4K kan draaien is immers helemaal geen probleem en dit kan de PS4 Pro ook niet, alleen de communicatie naar de consument toe schetst dit beeld wel, terwijl de werkelijkheid in het midden ligt.

Verder is het ook nog maar de vraag in hoeverre ontwikkelaars extra werk willen steken in de Xbox One X versie. De kans is groot dat veel games gelijk worden getrokken met de PS4 Pro, of slechts in een hogere resolutie speelbaar zullen zijn dan op de PS4 Pro. De vraag is dan waar de winst echt zit en of het wel slim is dat Microsoft zo hoog inzet op een krachtige console, die straks ook nog eens met verlies verkocht zal worden, ondanks het €499,-  prijskaartje.

De focus van Microsoft en die van Sony verschillen dan ook behoorlijk van elkaar. Microsoft probeert nu vooral de krachtigste hardware op de markt te brengen, in de hoop dat dit als honing gaat werken voor ontwikkelaars. Sony daarentegen heeft hier al eens haar vingers aan gebrand met de PlayStation 3 en de ongelooflijk kostbare cell-CPU en Blu-ray laser. Het resultaat was uiteindelijk dat maar weinig third-party games er mooier uit zagen op de PS3, omdat het simpelweg meer werk was om dit voor elkaar te krijgen. Sterker nog, sommigen speelden zelfs slechter op de PS3 dan op de Xbox 360. Gelukkig maakt Microsoft wel nog steeds gebruik van dezelfde architectuur als andere platformen, wat Sony destijds niet deed met de PS3, waardoor Microsoft met deze strategie meer geluk zou kunnen hebben.

Sony haar focus is vooral op games, de PS4 Pro is slechts een ‘iets’ krachtigere console die simpelweg in staat is om een upgrade te bieden voor gamers die hiernaar op zoek zijn. Dit verschil is dan ook een stuk kleiner dan het verschil tussen de Xbox One X en de rest van de consoles. We zijn dan ook erg benieuwd welke focus het op lange termijn beter gaat doen.