De game-industrie verandert constant. Met de ontwikkeling van nieuwe technologieën, probeert de industrie zijn spelers tevreden te houden met spellen die net wat mooier, beter en geavanceerder zijn dan voorheen. Ook hardware heeft de nodige ontwikkelingen doorstaan, waardoor bestaande spelcomputers nieuwe functionaliteiten kregen. Denk hierbij aan de Super Game Boy, die in 1994 werd uitgebracht: een 16 bit-plug-in cartridge waarmee spellen die voor de originele Gameboy zijn ontwikkeld, nu op televisie met een SNES-controller gespeeld kunnen worden. Virtual Reality heeft razendsnelle ontwikkeling doorstaan en nu kan een speler een smartphone in de VR-plaatsen om vervolgens midden in de woonkamer een nieuwe wereld in te stappen. Een mobiele telefoon ontgrendelen met een wachtwoord hoeft nu ook niet meer: daar is nu gezichtsherkenning voor.
Hoe werkt gezichtsherkenning?
Het mooie aan gezichtsherkenning is dat je het voor verschillende doeleinden kunt gebruiken. Het is een biometrische techniek die als identificatiemethode gebruikt kan worden. Het registreert en controleert de unieke eigenschappen van het gezicht van een persoon en vergelijkt dit met het opgeslagen profiel. Meestal gebeurt dit door de verhoudingen tussen de grootte en afstand van de ogen, neus, oren en mond te meten.
Een andere methode is door het temperatuurprofiel van een persoon te meten. Door de verschillen in bloedsdoorloop is dit voor ieder gezicht uniek.
Voor de animatie van de karakters van het videospel L.A. Noir, uitgegeven door Rockstar, is gebruik gemaakt van de gezichten van echte acteurs. De gezichtsherkenningstechnieken van Janimation creëren virtuele gezichten die zo echt zijn, dat je de acteurs erin herkent. Om de nuances van gezichtsuitdrukkingen vast te leggen, zijn 32 camera’s nodig. De fantastische technologie van het bedrijf zet de bewegingen van het gezicht van de acteur over naar computers en tenslotte zijn ze te zien in het spel. Het resultaat is buitengewoon realistisch.
Ook andere spellen kunnen deze techniek in de toekomst gebruiken. Een weg naar de winst bluffen bij tamelijk anonieme games als online poker gaan zo een stuk moeilijker worden.
De toekomst van Virtual Reality
De populariteit van VR is in de afgelopen jaren alleen maar toegenomen en dit zal in de toekomst niet veranderen. Het helpt spelers om helemaal op te gaan in het videospel, omdat het lijkt alsof ze een virtuele wereld zijn binnengestapt. De software die ontwikkelaars gebruiken, is op zijn minst indrukwekkend. Bij het ontwikkelen van nieuwe spellen zoekt men voortdurend naar manieren er het beste gebruik van te maken. Op het moment is VR beperkt tot de visuele en auditieve zintuigen, in de toekomst zal dit waarschijnlijk uitbreiden. Games zullen nog intensiever zijn als VR ook andere zintuigen kan nabootsen: hoe iemand zich voelt, temperaturen en reukvermogen.
De volgende stap voor VR kan met high-end touchsensoren de grens tussen de virtuele en fysieke wereld breken. Het zal niet binnenkort zijn, maar de ontwikkelaars van virtual reality software en hardware denken er nu al over na om via deze techniek van immersief tot volledig interactief kan gaan.
Technologieën die nieuw op de markt uitkomen, zijn vaak erg prijzig. Na een tijdje zal de prijs echter drastisch verminderen, terwijl de beschikbaarheid toeneemt.
Ik denk toch dat ze motion sickniss eerst moeten oplossen
VR gaat zeker veranderen. De VR bril zal een eigen camera gaan krijgen/see through worden, en dan in ieder geval deels AR gaan worden. Dit omdat de totale afsluiting soms handig is (ingame bijvoorbeeld), maar soms ook mateloos irritant (als je in een menu zit, en je controller weggelegd heb, die je dan op de tast moet zoeken). Oh, en natuurlijk draadloos worden. Die dikke, ingewikkelde kabel is mateloos irritant, hoe lang hij ook is.
VR zal nooit door breken omdat het niet gebruiksvriendelijk is.
Wie 5-6 uur gamet per dag zal die blok op zijn hoofd snel beu zijn.
Even snel iets drinken of een chipje in de mond stoppen zit er niet meer in.
even appen tijdens het gamen door? Zal niet lukken vrees ik…
VR is het nieuwe 3D. En zal op dezelfde manier eindigen.
Ook de verkoop van Occulus en HTC vallen nagenoeg stil.
En zo goed is de immersie van het ding nu ook niet. Het is precies alsof je door een koker kijkt. De kijkhoek is véél te klein. Je moet altijd met uw pupillen recht voor je kijken. Wil je links of rechts kijken moet je uw hoofd draaien. Heel onnatuurlijk.
Ik vraag me trouwens af wie opnieuw 900€ zal investeren als ze binnen 1-2 jaar met een nieuwe versie komen. Ik betwijfel zelfs of die er zal komen want er wordt verlies gemaakt op die headsets.
@JurgenD: Ik herken je kritiekpunten maar deze zijn natuurlijk wel allemaal technisch op te lossen in de toekomst. En daar gaat het ju tenslotte over