Gespeeld: Gran Turismo Sport VR – Gran Turismo Sport had eigenlijk al in de winkels moeten liggen, maar als er een ontwikkelaar bekend staat om uitstel, dan is het Polyphony Digital wel. Ook deze keer is dat niet anders, maar als alles wil vlotten, kunnen we later dit jaar met de racer aan de slag. In de tussentijd is de game ook al een paar keer speelbaar geweest, maar op de E3 konden we voor het eerst echt met de racer aan de gang in virtual reality. Om meer over de game zelf te vertellen, moeten we echt een goede previewversie spelen, maar wel kunnen we je over onze ervaring met de game in virtual reality vertellen.

Beperkte hoeveelheid content

Gran Turismo Sport zal een hoop content gaan bieden voor de doorgewinterde racer, met name als het op online racen aankomt. Als het om virtual reality gaat, is dat echter een ander verhaal. In technisch opzicht is de gehele game en dus de tour in virtual reality spelen aan de zware kant en het zou voor de speler niet optimaal zijn, aldus Yamauchi. Een wat rare reden als je het ons vraagt, maar het komt bij Gran Turismo wel vaker voor dat sommige zaken uitgebreider aanwezig zijn dan andere. Denk bijvoorbeeld aan de tijd dat auto’s met een nagemaakt interieur geïntroduceerd werden, wat ook beperkt was tegenover het totale aanbod van auto’s.

Gran Turismo Sport zal uiteindelijk alle auto’s in virtual reality beschikbaar hebben, maar is beperkt als het gaat om het aantal tracks, want dat ligt vooralsnog op 19. Hieronder vallen zowel gewone banen als speciale rallybanen, dus het is voor ieder wat wils. Als het op tegen elkaar racen aankomt, beperkt virtual reality zich tot een-tegen-een races, dus ook dat is vrij beperkt. Daarnaast ziet het ernaar uit dat virtual reality voornamelijk beperkt is tot een daarvoor aangewezen modus. Het is dus echt een extra, omdat de focus van Gran Turismo Sport niet op virtual reality ligt. Het zou overigens geen gek idee zijn om later alsnog een virtual reality game uit te brengen; Sony heeft bewezen dat prima te kunnen, zie immers Driveclub VR.

Alsof je in een echte auto zit

De setup op de E3 was dat je plaatsnam achter een stuurwiel in een soort autovormige opzet. In zekere zin zat ik dus wat opgesloten in de playseat om zo het ‘echte’ racen te ervaren. Dit is straks thuis ook mogelijk, mits je over de bijbehorende accessoires beschikt. In het geval van Gran Turismo Sport is het wel een aanrader, aangezien dat de beste beleving van autoracen weergeeft. Anderzijds is een playseat peperduur, waardoor de kans vrij groot is dat je het enkel met een controller doet. Dat doet uiteindelijk wel wat af aan de ervaring, maar als je Driveclub VR gespeeld hebt met een controller, dan weet je enigszins wat je kan verwachten.

Neem dit niet te letterlijk, want Gran Turismo Sport is een compleet andere game. Met de insteek van een simulator komen andere manieren van spelen om de hoek kijken en daar waar de gewone game op zichzelf al best lastig kan zijn, kan het in virtual reality nog een extra uitdaging vormen. Gelukkig biedt de game je verschillende opties bij aanvang, waarbij je alle hulpmiddelen aan hebt staan, er tussenin of helemaal uit. Voor nieuwkomers is dat erg prettig, want zo zul je niet continu naast de baan racen. Het racen zelf gaat op de Gran Turismo manier; op gewone banen gaat dat vlot en in de modder bij rally is het vooral heel erg glijden.

Maar hoe is dan de ervaring op zichzelf? Wel, dat is toch wel uniek te noemen. Qua racen voelt het heel erg als een simulatie aan (wat logisch is), maar in virtual reality gecombineerd met een playseat op een bepaalde manier vertrouwd en erg goed. Het gaat supervlot, het geluid van de auto’s klinkt weergaloos en het detail binnenboord is superstrak. Het gaat hier niet om de auto’s die je bij de lokale dealer koopt, maar echt getunede bakken voor op het circuit. Oftewel: ze zijn gestript en voorzien van een rolkooi, netten en meer. Het ziet er ontzettend goed en vooral heel erg realistisch uit en het gevoel dat je zo’n racemonster goed door de bocht stuurt, is beter dan ooit.

Mooier dan Driveclub?

De enige echt andere racer in virtual reality is Driveclub VR en hoewel die game veel meer arcade is dan Gran Turismo, is het toch enigszins een referentiemiddel. Er is meerdere malen te kennen gegeven dat Gran Turismo Sport er in virtual reality veel beter uitziet dan Driveclub VR, maar dat is niet helemaal waar. Ja, het detail in de auto’s is echt van de bovenste plank en ontzettend mooi, maar daar houdt het wel een beetje bij op. De banen zelf zien er namelijk wat simpel uit. Weinig details is waar het vooral op neerkomt. Ook in de verte ziet het er heel erg korrelig uit en dat is toch iets wat niet het geval was bij Driveclub VR. Die game is qua interieur misschien minder mooi als Gran Turismo VR, maar had wel een constante lijn qua visuele presentatie en dat is bij deze racer toch een ander verhaal.

Voorlopige conclusie

Natuurlijk is het nog in ontwikkeling en dus kan er nog veel aangepast worden, maar het enige wat echt indruk maakte, was het oog voor detail aan de binnenkant van de auto. Daarbuiten stelde het wat teleur. Dat neemt niet weg dat de ervaring op zichzelf uitstekend te noemen is. Naast dat Gran Turismo Sport op een gewone TV een goede racer lijkt te worden, is dat ook in virtual reality het geval. Juist omdat het rijden zo ontzettend goed gaat en de game je echt de illusie geeft in een auto te zitten, is het jammer dat je niet met veel mensen online in virtual reality kunt racen. Ook het idee dat het straks enigszins beperkt is qua banen en modi mogelijkheden, is jammer, maar als we het benaderen als een extra, mogen we niet klagen. Wel mag het visueel nog wat opgevoerd worden, want het verschil in detail tussen binnen- en buiten de auto is nog iets te groot.