Sniper Ghost Warrior 3 was een ambitieus project van CI Games. De game werd op meerdere beurzen uitgebreid gepresenteerd, zag er goed uit en beloofde vol met mooie momenten te zitten. De werkelijkheid ligt helaas ergens anders, want de game kreeg bij de release en erna enorm veel kritiek te verduren.

De laadtijden zijn hier een voorbeeld van. Het kan rustig een aantal minuten duren alvorens je aan de slag kan en ook ontbrak de beloofde multiplayer. Hiervoor heeft de ontwikkelaar nu z’n excuses aangeboden en tevens geven ze toe dat ze het verpest hebben.

CI Games heeft een grote fout gemaakt met de game en dat heeft de CEO van de ontwikkelaar, Marek Tymiñski, in een persbericht verder toegelicht. Waar het kortweg op neerkomt is dat CI Games zichzelf veel te veel heeft overschat door de game als een Triple-A titel te benaderen

“We’ve learned a lot as a team over the course of development for Sniper Ghost Warrior 3, much of which I believe has shaped the talented individuals within CI Games and the entire studio for the better,” zei Chief Executive Officer Marek Tymiński. “When we began development of SGW3, we decided on such a relatively large scale of the game with its open world that now we realize it was just too ambitious versus what we could have been able to deliver in any reasonable amount of time. We simply made the wrong math considering the size of our team and the originally given timeframe. By positioning the game in a AAA category, it took us away from what we could have done great. Instead we spent too much effort trying to catch up with other AAA titles in terms of their production values and features. That was a big mistake.”

“All of that was a huge lesson for us and we’re now moving forward without any tag attached to our next project. We’re planning to make a great tactical shooter where we can focus on exciting gameplay, some key mechanics, and missions that have depth without all of the trappings of a large open-world setting. We want to make this game even more tactical than SGW3, and I believe the last three years have created a wonderful foundation that we can build upon for our next game.”

Het is netjes dat de ontwikkelaar zelf toegeeft dat ze gefaald hebben en dat ze hier lering uit trekken. Hun volgende game is eveneens een tactische shooter, maar voor die game laten ze de open wereld varen om het wat meer compact te houden. Hierdoor is de kans groter dat ze niet weer in dezelfde valkuil trappen als bij Sniper Ghost Warrior 3 het geval was.