Review: Constructor HD – Nostalgie is een krachtig gevoel. Nostalgie is regelmatig overweldigend. Maar nostalgie is vaak ook ronduit misleidend. Ken je dat gevoel wanneer je eindelijk een band aan het werk ziet die je als kleine jongen geweldig vond, om je vervolgens na het optreden vooral af te vragen waarom je hun muziek überhaupt ooit zo goed vond? Dat besef dat iets of iemand die ooit een belangrijke rol in je leven speelde plots alle relevantie verloren heeft? En de bijbehorende conclusie dat het misschien beter is om te stoppen op een hoogtepunt en zo die geliefkoosde herinneringen in ere te laten? Het spreekt voor zich dat dit een moeilijk te leren les is. Kijk maar naar het recentere werk van Green Day of dat nieuwe Harry Potter boek dat onlangs nog wereldwijd mensen teleurstelde. Wel… Constructor HD hoort ook in dat rijtje thuis.

Diepgang met voor- en nadelen

Constructor HD is de heruitgave van een oude strategiegame, waarin jij een stad uit de grond stampt, de inwoners van die stad van een aardige levensstandaard voorziet en vervolgens probeert de steden van andere spelers te ontregelen. Het doel? Ervoor zorgen dat jouw stad het beste uit de verf komt, terwijl je de steden van je tegenstanders systematisch met de grond gelijk maakt. Klinkt aardig, toch? Wel, in zekere zin is het dat ook. Constructor is bijzonder rijk aan opties en heeft meer dan voldoende diepgang om de micromanagers onder ons een aantal prettige natte dromen te bezorgen. Je dient je werkcrews zorgvuldig over de map te verspreiden, moet erop letten dat er voldoende grondstoffen zijn en houdt best je inwoners tevreden, zodat zij met elkaar het bed induiken om nieuwe inwoners te maken.

De SimCity kloon is echter slechts één helft van Constructor HD. De andere helft is pure realtime strategy, waarin je er dieven, saboteurs of maffiosi op uitstuurt om het leven van je medespelers zuur te maken. Er zijn voldoende opties om Constructor HD te transformeren in Trol Simulator 2017 en dat kan zowel bevredigend als frustrerend werken, afhankelijk van je positie ten opzichte van de hoek waar de zwaarste klappen vallen. Opties genoeg dus, al veranderen de eerder vermelde natte dromen eerder in koortsige nachtmerries wanneer je merkt dat ontwikkelaar System 3 weinig moeite gedaan heeft om overzicht in te bouwen in zijn menuontwerp. Het is erg merkbaar dat Constructor ooit furore gemaakt heeft als PC-game en dat vertaalt zich bijzonder moeizaam naar consoles waar controllers de plak zwaaien.

Niet alleen krijg je te maken met een onoverzichtelijk kluwen aan knoppen op het scherm, je mag ook zelf een muiscursor in het rond bewegen met je joysticks en dat verloopt ongeveer even intuïtief als het bespelen van een gitaar zonder snaren. Wat ook niet helpt, zijn de schijnbaar willekeurig veranderende functies van die eerder vermelde knoppen, waardoor je geheid binnen het kwartier helemaal de weg kwijt bent. Als je dan na verloop van tijd merkt dat Constructor HD erg beperkt is in de hoeveelheid mappen en uitdagingen, begint de game tot overmaat van ramp ook nog eens repetitief aan te voelen. En dan heb ik het nog niet gehad over de irritante bugs die zo nu en dan de kop opsteken, of het feit dat de game even traag vooruitgaat als een dertig jaar oude, krakkemikkige oldtimer die zonder benzine valt.

Grafisch meh

De HD uit de titel vertaalt zich zeker niet naar een wauw-gevoel op het beeldscherm. In tegendeel: wanneer ik Constructor HD aan het spelen was, pauzeerden huisgenoten bij het passeren van de televisie steevast om een snedige, niet altijd even geslaagde grap te maken over mijn vrijetijdsbesteding. Nu hebben oude graphics zo hun charmes, maar Constructor ziet er warempel uit alsof het uit een soort prehistorie afkomstig is. Het stemmenwerk klinkt ongeïnteresseerd en kan je bovendien lang niet altijd overslaan, terwijl de op Britse humor mikkende dialogen in het beste geval op droog gegrinnik onthaald worden en in het slechtste geval de plank volledig misslaan. Ik twijfel er niet aan dat er fans zijn van dit soort humor, maar op mij maakte het allemaal bijzonder weinig indruk. Vroeger was alles beter? Ja, nou…

Constructor HD is dus wel degelijk net als die oude rockbands die je wel eens op festivals ziet opduiken: de fans brullen enthousiast elke letter mee en de vergane goden op het podium amuseren zich te pletter, maar nieuwe zieltjes winnen is er helaas niet meer bij. Deze game kan ik dan ook alleen maar aanraden voor fans van het eerste uur die op zoek zijn naar een nostalgietrip en mensen met een voorkeur voor management games mét diepgang, maar zonder overzicht. Gebrekkige besturing, niet bepaald aanlokkelijke graphics en een ongezonde lading bugs zorgen ervoor dat alle anderen Constructor HD best als verboden terrein beschouwen. Deze game toont aan dat niet elke oude klassieker zo nodig vanonder het stof gehaald moet worden. Constructor was misschien beter een mooie herinnering gebleven.

• Nostalgietrip voor fans
  • Best veel diepgang

• Onoverzichtelijk