Review: Arizona Sunshine (PS VR) – Onlangs verscheen Farpoint, de eerste echte first-person shooter voor PlayStation VR. Dat ‘echte’ komt natuurlijk door de bijgeleverde PS VR Aim Controller, die de op zich niet al te bijzondere game een flinke meerwaarde gaf door de toffe beleving die het opleverde. Arizona Sunshine van het Nederlandse Vertigo Games is de volgende shooter die gebruikmaakt van deze controller. Nu is de PS VR Aim Controller geen verplichting in deze game, maar neem maar van ons aan dat het veruit de leukste manier van spelen is. Maar is de game daarmee ook automatisch de moeite waard?

Op zoek naar overlevenden

In een door zombies overspoeld Arizona start de game waarin je als eenzame kerel op zoek gaat naar andere overlevenden. In het avontuur is dat je primaire doel en dat leid je langs diverse locaties in de hoop daar andere mensen aan te treffen. Veel geluk heb je niet, want het enige ‘levende’ wat je treft zijn enorm veel ondoden en die kan je maar beter gewoon een enkeltje hiernamaals bezorgen. Of je uiteindelijk slaagt in je doel, laten we in het midden, maar dit is waar het verhaal op neerkomt. Daarmee heeft het weinig om handen en dus hoef je het voor het verhaal niet te doen.

Sterker nog, het verhaal dient alleen maar als middel om jouw acties logisch te maken, want waar de game voornamelijk om draait, is gewoon alles overhoop knallen wat je op je pad treft. Dat zijn zombies, veel zombies, heel erg veel zombies en die komen soms in grote getale op je af. Gelukkig heb je veelal voldoende middelen om ze uit te schakelen, want gaandeweg pik je allerlei wapens op. Dat begint met een pistool, maar al snel komt daar een Uzi bij, een shotgun, granaten, granaatwerper enzovoort. Ook tref je nog momenten waarop je met een snipergeweer en zelfs een minigun aan de slag kan. Uitstekende wapens om de zombies op afstand te houden en dat lukt veelal ook zonder al te veel moeite.

Klote steen

In veel gevallen heb je weinig moeite om de zombies overhoop te schieten, maar er zullen ook momenten zijn waarop de game onnodig frustratie oproept. De game is technisch namelijk allesbehalve perfect. Op het moment dat een horde zombies op je afkomt, wil je soepel kunnen bewegen naar voren, achteren, alsook kunnen strafen. De game heeft echter te maken met veel objecten ter decoratie van de speelwereld, die tegelijkertijd een obstakel op je pad vormen. Het kan dus zomaar zijn dat je vast komt te zitten achter een steen of een ander klein onzinnig object, met als gevolg dat de zombies je te grazen nemen.

Dit kan heel erg irritant zijn, want dit is gewoonweg slecht leveldesign. Het komt niet enorm veel voor, maar wel regelmatig genoeg om als minpunt aan te merken. Daarbij zijn er ook momenten dat je half vast komt te zitten achter auto’s, in deurposten en meer willekeurige plekken in levels. Ook dan kan het je dood betekenen of een hoop geklungel om hier weer uit te ontsnappen. Dat zijn toch wat van die zaken die als onnodig aanvoelen en onbedoeld je speelplezier kunnen bederven. Zeker als je in de Horde modus bezig bent zo lang mogelijk proberen te overleven en dat je dan de dood vindt door zo’n stom iets. Niets is meer frustrerend dan dat.

Vermakelijk avontuur

Afgezien van dat hinderlijke aspect is Arizona Sunshine verder eigenlijk best een leuk avontuur. Het verhaal is totaal niet boeiend, maar het hoofdpersonage die regelmatig met grof taalgebruik zijn frustratie uit, komt erg natuurlijk over. Tegelijkertijd is het ook een mafketel die het allemaal niet zo serieus neemt en dat zorgt voor een interessante persoonlijkheid. Hij weet je in ieder geval te entertainen gedurende het avontuur en dat is positief. Heel lang is het avontuur overigens niet, want op de normale moeilijkheidsgraad zagen wij na drie uur de credits over ons scherm heen rollen.

Gezien het prijskaartje (€39,99) mag je wel een wat langere singleplayer verwachten. Eigenlijk is de game net twee tientjes te duur. Een singleplayer is overigens niet het enige wat de game te bieden heeft. Je kunt namelijk ook nog de uitdaging van de singleplayer in de Apocalypse modus aangaan en hierin heb je enkel een pistool tot je beschikking. Daarnaast ga je gelijk dood als je één keer geraakt wordt door een zombie. Dat is dus verdomd moeilijk en alleen iets voor de echte doorzetters. Verder kan je nog aan de slag in de Horde modus, waarin het simpelweg neerkomt op zo lang mogelijk overleven terwijl er als maar zombies op je afkomen. Dit kan je zowel alleen spelen als in coöp en hetzelfde geldt voor de campagne.

Slordigheden

Qua gameplay is Arizona Sunshine een game zonder al te veel diepgang, maar dat maakt op zich niet zoveel uit, want je kan je ermee vermaken. Toch is het jammer dat de game technisch op veel punten onafgewerkt aanvoelt. De objecten waar je achter of in vast kan komt te zitten – zoals genoemd – zijn erg vervelend. Maar wat bijvoorbeeld erg slordig is, zijn objecten van onregelmatige grootte. Het is heel erg gek om een koffer te zien die naast een openstaande kofferbak ligt, terwijl de koffer anderhalf keer zo groot is. Of wat te denken van een koevoet die zo enorm groot is, dat het onrealistisch is. Noem het mierenneuken, maar dat soort dingen valt uit de toon en dat is zonde.

Wat ook jammer is, is dat zombies dwars door autodeuren en bepaalde objecten heen kunnen lopen en dat autodeuren geen enkel probleem hebben om door elkaar heen te gaan. Ook heeft de game te maken met enorm veel pop-up en zo wordt het lijstje met slordigheden en punten van kritiek als maar langer. Lang zullen we er niet van wakker liggen, maar het toont eens te meer aan dat de game onafgewerkt is als het gaat om gameplay en presentatie. Wat trouwens best vervelend kan zijn, is dat lang niet alle schoten even goed geregistreerd worden. Regelmatig schoten we een zombie (van dichtbij en veraf) dwars door z’n kop, maar dat werd niet als headshot geregistreerd.

Ook dat is weer iets waar je niet al te lang wakker van zal liggen, maar wat wel een beetje jammer is. Is de game dan uiteindelijk toch een mislukking? Nee, dat ook weer niet, want gedurende het spelen van de singleplayer en Horde modus hebben we best veel lol gehad. Het is kleurrijk, knalt lekker weg, laat zich prima besturen en het personage waarmee je speelt is vermakelijk. Daarbij kent de game multiplayer features waardoor het de moeite waard is om terug te keren met een tweede speler en dat komt het vrij hoge prijskaartje weer tegemoet. Verder valt het te prijzen dat Vertigo Games DualShock 4, Move en PS VR Aim Controller ondersteuning heeft ingebouwd. Hierdoor kan iedereen met de game aan de slag, mits je een PlayStation VR unit hebt, en daarbij krijg je een tal van opties om de besturing naar eigen inzicht te tweaken om zo motion sickness te voorkomen of te beperken.

Conclusie

Arizona Sunshine is een lekkere shooter die vermakelijke gameplay biedt, maar tegelijkertijd geplaagd wordt door veel slordigheden. Het voelt onafgewerkt aan en dat kan op bepaalde momenten je speelplezier bederven. Dat is echt zonde, want als men hier meer aandacht aan besteed had, dan was het cijfer beduidend hoger geweest. Een euvel kan overigens het prijskaartje zijn, want dat is eigenlijk net iets te hoog voor hetgeen de game je biedt. Heb je hier geen moeite mee? Vergeet dan zeker de kritiekpunten niet, want sommige daarvan hebben de nodige invloed op de ervaring. Afgezien van dat is het vooral hopen dat veel nog gepatched gaat worden, want dit smaakt eigenlijk wel naar meer.

Pluspunten

  • Vermakelijke singleplayer
  • Grappig hoofdpersonage
  • Kleurrijke en gevarieerde omgevingen
  • Coöp mogelijkheden
  • Schieten is erg leuk...

Minpunten

  • ...maar registratie is niet altijd even goed
  • Veel slordigheden
  • Vasthangen achter objecten is ontzettend irritant
  • Enorm veel pop-up

6.0