Gespeeld: Knack 2 – Eind 2013 verscheen Knack als launchgame voor de PlayStation 4. Sony introduceerde een gloednieuw personage in een op zich vermakelijke platformer. Toch had de game ook wat tekortkomingen, want het was te beperkt, te repetitief en misschien wat teveel op combat gericht. Allerlei kritieken die de ontwikkelaar ter harte heeft genomen en meenam als feedback naar de ontwikkeling van Knack 2. Deze game zal dit najaar verschijnen en op de E3 mochten we samen met de bedenker van het personage, Mark Cerny, de game in coöp spelen en dat beviel. Heel erg goed zelfs.

Terug in de tijd

Knack 2 speelt zich voor de gebeurtenissen van Knack af. Na een openingsscène zal je namelijk een half jaar terug in de tijd worden gegooid om alle ontstane situaties te herbeleven wat uiteindelijk leidt tot het avontuur in Knack. In dat kader is het omwille van het verhaal ook interessanter om Knack 2 straks eerst te spelen en nadien pas het origineel, mocht je het origineel nog niet gespeeld hebben. Het verhaal van Knack 2 zal overigens ook beter in elkaar moeten zitten, want waar Mark Cerny het script voor het origineel schreef, doet Marianne Krawczyk dit voor het tweede deel. Zij is bekend van onder andere de God of War games, alwaar zij ook het script voor schreef.

Het verhaal zal in Knack 2 dus veel leuker en interessanter moeten zijn en dat is op zichzelf al een positieve ontwikkeling. De grootste focus van het team gaat echter uit naar de gameplay, want dat is waar de game uiteindelijk een beetje over viel. Variatie is hierin het sleutelwoord en dat hebben we natuurlijk zelf mogen ervaren. De game biedt nu veel meer mogelijkheden tot daadwerkelijk platformen en bijkomende puzzels. Je wisselt regelmatig tussen een grote en een kleine Knack en springt van het ene naar het andere platform die op zichzelf voldoende uitdaging vormen.

Knack 2 moet zowel qua verhaal als qua gameplay een enorme stap vooruit maken ten opzichte van het origineel, maar dan wel op een traditionele manier. Dat betekent domweg dat Knack 2 zeer vertrouwd aanvoelt als je van klassieke platformers houdt, maar dan wel in een modern jasje. Het springen, puzzelen en vechten wisselt elkaar continu af en daarbij komen de speciale eigenschappen van Knack natuurlijk goed van pas. Dit geeft de ontwikkelaar ook voldoende mogelijkheden om creatief met de puzzels en platformgedeeltes om te gaan, wat ook duidelijk naar voren kwam tijdens het spelen. Geen moment was hetzelfde in het kleine uurtje dat we met de game aan de slag gingen.

Meer diepgang in de combat

Knack 2 is nu nog meer op platformen gericht en dat werd al vrij snel duidelijk tijdens het spelen. Dat neemt niet weg dat men er ook nog aparte segmenten in verwerkt heeft die weer voor een totaal andere belevenis zorgen. Zo was er een moment dat we in een tank plaatsnamen om daarmee vanuit een first-person perspectief vijanden overhoop te knallen. Mark vertelde ons tijdens het spelen dat er meer van dit soort momenten in de game zitten, maar die zal men niet onthullen voor de release. Het zijn kleine onderbrekingen van de verder traditionele gameplay, maar het is wel net hetgeen wat voor nog meer afwisseling zorgt.

De combat wordt overigens niet naar de achtergrond geschoven, want dit speelt nog steeds een belangrijke rol. Maar hier zit nu veel meer diepgang in. Daar waar het origineel nog een ’three-button game’ was – en dus erg simpel – krijg je nu veel meer mogelijkheden binnen het vechten. Zo kan je in eerste instantie een lichte aanval doen met je vuisten, alsook met je benen. Houd je de desbetreffende knoppen langer in? Dan zal Knack met zijn vuisten veel meer gaan meppen, idem dito met de andere aanvalsmoves. Op zich vrij vanzelfsprekend, want dit is niets nieuws onder de zon in het genre, maar er is meer dan dat. Veel meer.

Gedurende het avontuur zal je door vijanden te verslaan Relic Energy oppakken en dat is in feite hetgeen je nodig hebt om je moves te upgraden. Hoe meer Relic Energy je verzamelt, hoe sneller de meter volloopt en dat levert je een skillpunt op. Deze kan je vervolgens spenderen in een ‘Movetree’ die vol met nieuwe moves zit. Dit kunnen speciale aanvallen zijn, meer verdedigende moves enzovoort. Het is daarbij mogelijk om alle moves in één playthrough vrij te spelen, maar Mark vertelde dat de meeste gamers dat pas in een tweede playthrough zullen doen, waarmee een soort ‘New Game+’ feature lijkt te zijn bevestigd.

De basismoves van Knack geven je op zich al genoeg mogelijkheden om de vijanden aan te pakken. Daarbij kan Knack nu met een druk op de knop lichaamsdelen gebruiken als schild, wat tevens ingezet kan worden om inkomende projectielen retour afzender te sturen. Ook is het mogelijk om een move vrij te spelen waarbij Knack zijn lichaamsdelen inzet als boemerang om daarmee vijanden te stunnen. Een andere vrij te spelen coöp move is bijvoorbeeld dat de ene speler de andere Knack afschiet in het level om daarmee zoveel mogelijk vijanden te raken. De gehele Movetree zit vol met dit soort gevarieerde aanvalsmogelijkheden, maar ook bevat de Movetree diverse verdedigingsmoves en moves die je nog krachtiger maken.

Plezier voor twee

De game is gemaakt als singleplayer ervaring, maar kan in z’n geheel in coöp gespeeld worden. De game in coöp spelen is op elk gewenst moment mogelijk dankzij een drop-in drop-out feature. Met een druk op de knop zit de andere speler erbij en net zo snel is hij of zij weer weg. Het gevolg van twee spelers is dat beide Knack personages wat krimpen om het zo overzichtelijk te houden. Ook heeft men ervoor gekozen om het beeld altijd één geheel te houden, dus er zit geen split-screen in. Dit werkt overigens uitstekend, want mocht je onverhoopt buiten beeld vallen. Dan is er een knop waarmee je direct naar de andere speler geteleporteerd wordt.

Doordat de primaire insteek singleplayer is, zullen er niet speciale coöp puzzels aanwezig zijn. Wel bevat de game zo hier en daar shortcuts die je alleen kan gebruiken in coöp, voor het geval de tweede speler niet zo behendig is of als je domweg geen zin in de uitdaging hebt. Speciaal voor coöp zijn er wel verschillende nieuwe aanvalsmoves. Je kan elkaar namelijk gebruiken om de vijanden aan te pakken en hier komt ook de humor om de hoek kijken. Mark vertelde dat ze gemerkt hebben dat vooral jongens elkaar in de eerste Knack graag in elkaar mepten. Daar hebben ze vervolgens wat mee gedaan in de vorm van een meer effectieve coöp move.

Deze move laat de ene speler de onderdelen van de ander gebruiken. Dus als persoon B achter persoon A gaat staan en dan het vierkantje inhoudt voor een reeks klappen, dan zal je de onderdelen van persoon A continu uit zijn lichaam richting de vijand zien vliegen. Dat ziet er ontzettend tof uit en daarmee speelt men op een leuke manier op de speelwijze van gamers in. Ook is het mogelijk om de andere speler wat te pesten door bijvoorbeeld onderdelen van hem te stelen. Het gevolg is dat jij dan sterker en groter wordt daar waar de andere speler steeds verder krimpt en zwakker wordt. Uiteindelijk balanceert de game dat automatisch weer, maar reken maar dat dit voor veel grappige momenten zal zorgen.

Voorlopige conclusie

Knack 2 moet op alle fronten Knack gaan overtreffen en het voornaamste uitgangspunt hierbij is gevarieerde gameplay. Na een klein uurtje spelen in zowel coöp als alleen, kunnen we met zekerheid zeggen dat er volop variatie aanwezig is. Het platformen gaat als een zonnetje en dat is voorzien van leuke doch vrij gemakkelijke puzzels. De combat is enigszins vertrouwd, maar kent nu veel meer diepgang dankzij de Movetree die veel nieuwe mogelijkheden biedt. Verder is de coöp modus niet geheel onbelangrijk, want als je in coöp speelt zal het altijd nuttig zijn. Dat in combat, in het platformen en natuurlijk in het plezier dat je zal beleven. Kortom, het ziet er vooralsnog erg goed uit, aangezien men de game echt op alle fronten heeft getracht te verbeteren.