Gespeeld: Matterfall – Housemarque heeft vrij recent het zeer goede Nex Machina uitgebracht, maar dat was niet de enige game die ze in de maak hadden. Een andere titel, waar al sinds 2015 aan gewerkt wordt, is Matterfall. Deze game zal in augustus verschijnen en het betreft hier een 2D actie-platformer. Deze game was vanzelfsprekend speelbaar op de E3 en wij gingen ermee aan de slag om te ontdekken dat dit best wel eens nog zo’n Housemarque topper kan worden.

Smart Matter

In de verre toekomst is er een goedje van aliens dat de wereld infecteert en als dat niet snel de kop in wordt gedrukt, dan zal dat goedje ervoor zorgen dat de mensheid uitgeroeid wordt. Dat is natuurlijk een niet al te best vooruitzicht, maar gelukkig is Avalon Darrow de held die opstaat om de wereld te redden en dat doet hij in deze actievolle platformer. Het verhaal is misschien niet al te bijzonder als je het zo hoort, maar het leidt wel tot interessante gameplay met bijbehorend visueel spektakel.

Het goedje, Smart Matter, is een gevaar voor de mensheid, maar Avalon beschikt over de zogenaamde ‘Matter Jet’, waarmee je Blue Matter kunt genereren en dat is niet schadelijk. Dit spul zal je veel nodig hebben om verder te komen, want lang niet overal zal je platformen vinden waarop je kan springen. Hierbij is het dan zaak om terwijl je van A naar B rent zo snel mogelijk met Blue Matter nieuwe platformen te creëren, terwijl je het ondertussen opneemt tegen allerlei buitenaards gespuis dat maar één doel heeft en dat is jou uitschakelen.

Dashen, springen, vliegen, vechten…

In Matterfall is Smart Matter het belangrijkste punt van gameplay. Je hebt het natuurlijk nodig om platformen te creëren, maar tevens kan je hiermee een schild vormen om jezelf te beschermen. Daarnaast krijg je wapens tot je beschikking die je gebruikt om de vele vijanden en gevaarlijke objecten uit te schakelen. Maar dat is niet het enige, want tevens kan je dashen en dat is een gameplay aspect dat je zeer veel zal gebruiken. Blue Matter is veilig en berokkent je geen schade; Red Matter daarentegen is wel linke soep, want daar ben je niet tegen opgewassen.

Je beschikt echter over een goed pak en door te dashen kan je wanden van Red Matter zonder problemen doorgaan, zolang je maar dasht. Deze dash move kan je tevens gebruiken tegen de vele vijanden, die hierdoor kort gestund worden, waardoor je ze nadien met je wapens uit kan schakelen. Dat is in feite de kern van de gameplay, maar om er genoeg variatie in aan te brengen, zul je ook sterkere vijanden treffen, bazen en andere gameplay-elementen, waaronder rondvliegen met een jetpack waarbij je tegelijkertijd door Red Matter wanden heen dasht en vijanden kapot schiet.

Duizend stukjes

Het level dat we speelden, was vroeg in de game, dus dan is het allemaal nog vrij gemakkelijk om te doorlopen, zonder dat je veel de dood zal vinden. De games van Housemarque staan echter bekend om een goede uitdaging en dat zal je ook zeker in Matterfall treffen. Niet voor niets wordt deze game de stempel van ‘bullet hell’ opgedrukt en dat heeft te maken met latere momenten in de game. Dan word je werkelijk van alle kanten aangevallen, met als gevolg dat het beeld helemaal propvol is met raketten, kogels, vijanden en nog veel meer, die zich allemaal een weg naar jou banen.

Het is hierbij zaak om natuurlijk adequaat te reageren om te voorkomen dat je de dood vindt. Tegelijkertijd doet dat heel erg denken aan Resogun, waar je in feite een soortgelijk principe had. Nee, dit is niet per se uniek, maar wat het eens te meer aan Resogun doet denken, is dat als je veel bommen, vijanden en meer uitschakelt, dit alles in duizend stukjes uit elkaar klapt. Precies hetgeen wat voor het eerst gedemonstreerd werd in Resogun. Dat geeft niet alleen op een bepaalde manier voldoening, het ziet er ook echt heel erg tof uit en dat komt de ervaring alleen maar ten goede.

Voorlopige conclusie

Afgaande op hetgeen we gespeeld hebben, zal Matterfall qua gameplay niet per se heel uniek of origineel zijn. Ja, het geeft een eigen draai aan het klassieke 2D actie-platform genre, maar bijzonder is dat op zich niet. Wel heeft het de onderscheidende Housemarque touch, want het spelen voelde zeer soepel en vloeiend aan. De visuele effecten die daarbij komen kijken, doen je echt genieten van de actie daar waar het spel ook zeker een uitdaging zal bieden naarmate je verder komt. Als je een fan bent van de creaties van Housemarque, dan is dit zeker een game om in de gaten te houden. Het is misschien wat voorbarig om nu al harde statements te maken, maar Matterfall voelde tijdens de 20 minuten spelen echt als een titel van hoge kwaliteit aan dus dat belooft veel goeds.