In actie gezien: Dragon Ball FighterZ – Er zijn ontzettend veel Dragon Ball games verschenen in de afgelopen jaren die voornamelijk op het vechten gericht waren. Totdat Bandai Namco besloot het eens over een andere boeg te gooien en dat leverde ons twee leuke games op in de vorm van Dragon Ball Xenoverse en Xenoverse 2. Met Dragon Ball FighterZ gaan we echter weer de enigszins klassieke kant op, want deze game draait puur om het vechten met de welbekende personages uit de franchise. Na de aankondiging bij de Microsoft persconferentie, zagen we op de beursvloer de game in actie.

De nieuwe high-end fighter

De game werd weliswaar bij de Microsoft persconferentie aangekondigd, maar de game komt gelukkig ook gewoon naar de PlayStation 4. Daarmee hebben fans echt een game om naar uit te kijken, want Arc System Works staat aan het roer van de ontwikkeling. Deze ontwikkelaar is natuurlijk bekend van onder andere Guilty Gear, wat een diepgaande doch zeer goede fighting franchise is. Als je iets kan overlaten aan deze ontwikkelaar, dan is het de nieuwe Dragon Ball fighting game wel en zij doen hier natuurlijk een aantal andere dingen mee dan we gewend zijn, zodat het fris blijft.

De Dragon Ball games zijn geregeld in een 3D opzet geweest, maar dat hoef je van deze fighter niet te verwachten. Men kiest voor de klassieke 2.5D opzet met daarbij haar en haarscherpe graphics dat op een resolutie van 1080p gepresenteerd wordt met een pertinente framerate van 60 frames per seconde. Dat zijn toch wel de basiseisen voor een 2.5D fighter en als je over een PS4 Pro beschikt, dan mag je een nog hogere resolutie verwachten. Overigens is het niet zo dat je minder spektakel mag verwachten nu men teruggaat naar 2.5D.

Sterker nog, de Bandai Namco vertegenwoordiger vertelde vol trots dat de game vol met extreme animaties zit en dat het als next-level aan zal voelen ten opzichte van de manga. Daarbij heeft ieder personage ontzettend veel eigen animaties, waardoor het visuele spektakel keer op keer genieten zal zijn. De gameplay ervaring moet ook diep en intens zijn, maar tegelijkertijd ook een lage instapdrempel kennen om zo alle liefhebbers te kunnen bekoren met een leuke game. Wel, dat kan je prima aan Arc System Works overlaten, want zij weten als geen ander hoe je een toegankelijke fighting game maakt die tevens over veel diepgang beschikt.

blank

Volop variatie

Waar de diepgang hem enigszins in zal zitten is de variatie onder de personages. Elk personage heeft – zoals een goede fightinggame betaamt – een eigen moveset en dat levert een samenstelling van unieke mogelijkheden op. Daarbij geldt wel dat de personages zo gebalanceerd zijn, dat ze ook elk nadelige aspecten kennen, zodat de andere speler daar gebruik van kan maken en vice versa. Tijdens het vechten bestaat overigens de mogelijkheid om het uit te breiden naar 3 versus 3 gevechten, waarbij je met een druk op de knop van personage kan wisselen of eventueel zelfs hulp kan inroepen.

Dit alles moet voor de diversiteit in gameplay gaan zorgen en dat is lang niet alles. Een ander punt wat men benadrukte is aerial gameplay wat kortweg vechten in de lucht betekent. Als je een combo inzet waarbij de tegenstander de lucht in gaat, dan zal je dat in de lucht kunnen blijven voortzetten. Het maakt daarbij niet uit hoe je de combo’s inzet en welke combinaties je achter elkaar doet, het gaat als één vloeiend geheel aan één stuk door. Elk level zal ook een stuk grond kennen en een stuk lucht, dus het is niet voorbehouden aan bepaalde gebieden of levels, het is geheel aan jou om alle ruimte in een level optimaal te benutten.

blank

Het level is daarbij ook niet enkel een decor, want jouw acties – of die van de tegenstander – kunnen een effect hebben op hoe de omgeving er na afloop uitziet. Nu is het niet zo dat je de omgeving volop kunt gebruiken om daarmee de tegenstander aan te pakken, wel is er volop destructie te zien wat de beleving nog wat meer ten goede komt. Zeker omdat het er al zo kleurrijk, hard en vloeiend aan toegaat. In dat kader benut de ontwikkelaar de visuele capaciteiten van de console optimaal, zo lijkt het op het eerste oog.

Voorlopige conclusie

De presentatie van Dragon Ball FighterZ op de E3 was relatief beperkt qua informatie, aangezien we ongeveer alles behandeld hebben in dit artikel wat men kwijt wilde. Dat het een spectaculaire fighting game gaat worden, dat mag wel duidelijk zijn en tegelijkertijd is de diepgang erachter erg interessant om de grootste fans zeer lang bezig te houden. Maar wat kunnen we verwachten qua modi? Hoe ziet de singleplayer of verhalende modus eruit? Welke personages mogen we nog meer verwachten? Allemaal vragen die nog een antwoord moeten krijgen, daar komen we later dus op terug. Desalniettemin wekte deze eerste indruk vertrouwen, omdat de gameplay er razendsnel en goed uitziet. Eind deze zomer kan je trouwens misschien zelf wel aan de slag, men is namelijk van plan een gesloten beta te houden, maar details daarover moeten we ook nog even afwachten.