Gespeeld: Metal Gear Survive – Metal Gear Survive werd vorig jaar op de gamescom aangekondigd voor onder andere de PlayStation 4. Deze game speelt zich af tussen Metal Gear Solid V: Ground Zeroes en The Phantom Pain en brengt je naar een nieuwe dimensie. Alles is opgeslokt door een wormgat en in de parallelle dimensie waar je terechtkomt is het eigenlijk nog erger gesteld. Mensen zijn geen mensen meer, maar monsters en zij willen je allemaal een kop kleiner maken. Tijd om je skills weer aan het werk te zetten en een weg naar huis te vinden.

Met meer man aan de slag

Metal Gear Survive is in tegenstelling tot de gewone Metal Gear games geen ’tactical espionage action’ game, maar een survival game. De game beschikt over een singleplayer waarin je aan de slag gaat om een weg naar huis te vinden. Details daarover zullen we je echter schuldig moeten blijven, want op de E3 ging de aandacht uit naar de multiplayer. Deze game leunt namelijk vooral op coöperatieve gameplay waarbij het zaak is om met één, twee of drie andere spelers de vijanden buiten de deur te houden.

Hoe uitgebreid dit is en wat we hier allemaal aan opdrachten bij kunnen verwachten blijft een beetje een grijs gebied, omdat we slechts één scenario te spelen kregen. Dit gaf wel gelijk goed weer hoe de gameplay structuur van deze game in elkaar zit en hierdoor merkten we snel dat dit weinig te maken heeft met hetgeen je kent. Natuurlijk heb je alle mogelijkheden nog steeds tot je beschikking, maar de focus ligt nu veel meer op actie daar waar dat normaliter op stealth ligt. Overigens kun je stealth wel toepassen, maar in het scenario dat we speelden was dat niet echt een noodzaak.

Dat kan in de singleplayer wellicht een ander verhaal zijn, want deze apocalyptische wereld zit vol gevaren en als je in je eentje bent, ben je natuurlijk veel kwetsbaarder. In de multiplayer ofwel coöp functionaliteit van de game is dat een ander verhaal, want het bevechten van de vijanden ging eigenlijk best wel gemakkelijk, zonder dat we echt enorm veel gevaar liepen. Samenwerken is in deze modus wel de sleutel tot succes en dat heeft met verschillende factoren te maken. Namelijk de overvloed aan vijanden, beperkte middelen per persoon enzovoort.

Verdedig de wormgat generator

De missie die we speelden draaide in eerste instantie om een basis infiltreren. Zonder al te veel moeite lukte dat en daar plaatsten we vervolgens een wormgat generator. Ook dat ging van een leien dakje, maar toen begon het echte werk pas echt. In het geval van de E3 demo werden we geconfronteerd met drie golven van aanvallen, waarbij het zaak was om de basis en de wormgat generator te beschermen. Hiervoor heb je natuurlijk je skills en wapens tot je beschikking, maar dat is lang niet alles.

Naarmate je groeit in ervaring in de multiplayer en ook de singleplayer, zal je meer middelen tot je beschikking krijgen om de vijanden buiten de deur te houden. Dat kunnen meer wapens zijn, maar ook vallen die je in kan zetten om de vijanden om de tuin te leiden of ze domweg ruimschoots op tijd al af te maken, voordat ze überhaupt een gevaar vormen. Tevens krijg je de mogelijkheid om blokkades te plaatsen die weliswaar vrij gemakkelijk gesloopt kunnen worden door de vijand, maar waardoor je wel meer tijd hebt.

Deze blokkades bestonden zoal uit hekken, stapels stenen en meer die op een tactische wijze bij alle ingangen van de basis werden geplaatst. Tevens kende de basis die we moesten verdedigen een tweede laag zo hier en daar, waardoor we op ons gemak de vijanden van op een grote afstand al uit konden schakelen. Daar blijft het overigens niet bij, want je kan ook prima de basis uitgaan om vijanden die naderen tijdig aan te pakken. Daarvoor zet je natuurlijk je vallen in, maar ook het gooien van granaten, schieten en meer helpt goed om ze uit te schakelen.

Diepgang?

Het omschreven scenario klinkt als een simpele tower defense set-up en heel eerlijk, het had ook niet echt veel om handen. Het was gemakkelijk, vijanden vormden nauwelijks een bedreiging en qua ervaring was het ook niet echt bijzonder. Gelukkig gaf Konami aan dat dit slechts een E3 opzet was om in korte tijd de gameplay te kunnen tonen. Daar valt wat voor te zeggen, aangezien de gameplay wel veel mogelijkheden kent en je in een minuut of 20 domweg niet alles kan laten zien. Bovendien beloofde Konami dat de uiteindelijke game veel meer scenario’s en uitdaging zal bevatten, waardoor het langdurig vermakelijk blijft om te spelen.

Qua gameplay hebben we dus eigenlijk slechts een glimp van de totale game gezien, maar dat neemt niet weg dat er wel degelijk diepgang in zit. Je primaire doelstelling is altijd overleven en dat wordt aangevuld met extra doelstellingen, zoals omschreven. Ook zul je in de uiteindelijke game te maken krijgen met eten zoeken, resources verzamelen, items craften, je survival technieken optimaliseren en uitbreiden en ga zo maar door. Je zult gedurende het avontuur echt je personage zien groeien in skills en tevens beschik je over een eigen persoonlijke thuisbasis. Dat klinkt als een nieuwe Mother Base, maar meer dan dat wilde men nog niet kwijt.

De gameplay voelde tijdens het spelen zeer vertrouwd aan, maar het tempo ligt wel wat hoger. Dat is geen enkel probleem, want dat past meer bij de context van deze game. Ook de visuele stijl is identiek aan die van de laatste Metal Gear Solid game en dat maakt het eens te meer een vertrouwd geheel. Dat de gameplay wat verschilt is niet erg, want het is een keer wat anders in het bekende universum. Daarbij speelt jouw personage een grote rol, want het gaat echt om jezelf ontwikkelen en om dat te benadrukken kan je je eigen gemaakte personage vanuit de singleplayer meenemen naar de multiplayer en vice versa.

Voorlopige conclusie

Er hangt al sinds de aankondiging een negatieve tendens rondom Metal Gear Survive, maar dat is niet helemaal eerlijk. De E3 demo was misschien niet al te bijzonder, de gameplay zit afgaande op de speelsessie wel erg goed in elkaar. Daarnaast was het simpelweg ook gewoon leuk om te spelen en deze vernieuwde set-up als spin-off binnen de franchise heeft wel wat. Toch weten we nog steeds zeer weinig over de game, dus het is afwachten wat de totale omvang van Metal Gear Survive zal zijn, zowel wat betreft de singleplayer en met name de multiplayer. Weet die laatste genoeg variatie te bieden, blijft het op termijn leuk en wat kunnen we nog meer verwachten? Wellicht dat de gamescom ons nog meer inzicht zal geven.