Vorige week verscheen de game ★★★★★ 1000 Top Rated overal in het nieuws en dat kwam doordat de game zeer gemakkelijk is voor een Platinum Trophy. Daarbij kreeg de game ook veel kritiek op wat het was, want zou dit echt PlayStation waardig zijn?

Sony heeft de game nadat het veel opdook in het nieuws offline gehaald met de vraag aan de ontwikkelaar om de naam aan te passen. Ook heeft Sony de ontwikkelaar gevraagd om de beschrijving van de game aan te passen en nadien zal de titel weer in de PlayStation Store geplaatst worden.

In plaats van kritiek te uiten op Sony door deze actie, komt de ontwikkelaar nu echter met een reactie op iedereen die kritiek op Sony uit. Sony is namelijk niet blindelings games aan de PlayStation Store aan het toevoegen, Sony let wel degelijk op. Sterker nog, ze zijn behoorlijk betrokken bij de indie ontwikkelaars.

“I want to defend Sony, even though they temporarily pulled my game, because Sony loves indie developers and is 100% committed to supporting our gameplay visions (and trophy sets) – even if the vision is quirky and appeals to a small group of passionate players.”

“Hi everyone,

Sony doesn’t know I’m doing this, but given some of the press around my game, I’d like to take a moment to publicly defend Sony for a dozen-or-so paragraphs if you’ll let me. Sure, Sony doesn’t actually need any defending because their record speaks for itself, but I’d like to point out a few things.

First, why am I defending Sony and not my game? It doesn’t bother me when people dislike my casual game with trophies. It’s not everyone’s cup of tea. I get it. I could fake outrage at negative reviews, but being outraged by other people’s outrage is not my cup of tea. 🙂 (Plus, players gave it 4 out of 5 stars on the PSN. Player reviews should count for something, right?)

But when people criticize Sony’s quality process – they don’t realize it, but they’re actually, to some extent, criticizing Sony’s commitment to letting indies build unconventional games. And criticizing Sony’s commitment to indies – I don’t know why – but that actually kind of hurts for some reason.

See, my experience with Sony as an indie developer does not feel like working with a large company that doesn’t care.

Sony cares. A lot. From the product managers to the QA team and everyone in between. They care about players. They care about game quality. They care about developers.

[…]

Sony knew my game was a casual sliding tile game with a quirky name and trophies and a (humorous-to-me) self-aware trailer. For months and months they diligently, carefully, professionally, questioned me, requestioned, asked for changes, asked for submissions and resubmissions until the game met every standard, and in the end they proved they love indie developers enough to give it their blessing…even if they still squinted at it sideways.

De volledige verklaring van de ontwikkelaar kan je hier teruglezen. Hieruit blijkt wel dat Sony wel degelijk aandacht geeft aan wat er op het PSN verschijnt en dat ze ontwikkelaars ook respectvol behandelen, hoe raar, simpel of onzinnig het idee voor een game ook is. Ongeacht of consumenten het wel of niet kunnen waarderen. De vraag is echter of Sony niet ook moet kijken naar of een game het überhaupt wel of niet waard is om in de PlayStation Store te verschijnen…

Wanneer de game terugkomt in de PlayStation Store is nog niet bekend.