Vorige week verscheen de game ★★★★★ 1000 Top Rated overal in het nieuws en dat kwam doordat de game zeer gemakkelijk is voor een Platinum Trophy. Daarbij kreeg de game ook veel kritiek op wat het was, want zou dit echt PlayStation waardig zijn?
Sony heeft de game nadat het veel opdook in het nieuws offline gehaald met de vraag aan de ontwikkelaar om de naam aan te passen. Ook heeft Sony de ontwikkelaar gevraagd om de beschrijving van de game aan te passen en nadien zal de titel weer in de PlayStation Store geplaatst worden.
In plaats van kritiek te uiten op Sony door deze actie, komt de ontwikkelaar nu echter met een reactie op iedereen die kritiek op Sony uit. Sony is namelijk niet blindelings games aan de PlayStation Store aan het toevoegen, Sony let wel degelijk op. Sterker nog, ze zijn behoorlijk betrokken bij de indie ontwikkelaars.
“I want to defend Sony, even though they temporarily pulled my game, because Sony loves indie developers and is 100% committed to supporting our gameplay visions (and trophy sets) – even if the vision is quirky and appeals to a small group of passionate players.”
“Hi everyone,
Sony doesn’t know I’m doing this, but given some of the press around my game, I’d like to take a moment to publicly defend Sony for a dozen-or-so paragraphs if you’ll let me. Sure, Sony doesn’t actually need any defending because their record speaks for itself, but I’d like to point out a few things.
First, why am I defending Sony and not my game? It doesn’t bother me when people dislike my casual game with trophies. It’s not everyone’s cup of tea. I get it. I could fake outrage at negative reviews, but being outraged by other people’s outrage is not my cup of tea. 🙂 (Plus, players gave it 4 out of 5 stars on the PSN. Player reviews should count for something, right?)
But when people criticize Sony’s quality process – they don’t realize it, but they’re actually, to some extent, criticizing Sony’s commitment to letting indies build unconventional games. And criticizing Sony’s commitment to indies – I don’t know why – but that actually kind of hurts for some reason.
See, my experience with Sony as an indie developer does not feel like working with a large company that doesn’t care.
Sony cares. A lot. From the product managers to the QA team and everyone in between. They care about players. They care about game quality. They care about developers.
[…]
Sony knew my game was a casual sliding tile game with a quirky name and trophies and a (humorous-to-me) self-aware trailer. For months and months they diligently, carefully, professionally, questioned me, requestioned, asked for changes, asked for submissions and resubmissions until the game met every standard, and in the end they proved they love indie developers enough to give it their blessing…even if they still squinted at it sideways.
De volledige verklaring van de ontwikkelaar kan je hier teruglezen. Hieruit blijkt wel dat Sony wel degelijk aandacht geeft aan wat er op het PSN verschijnt en dat ze ontwikkelaars ook respectvol behandelen, hoe raar, simpel of onzinnig het idee voor een game ook is. Ongeacht of consumenten het wel of niet kunnen waarderen. De vraag is echter of Sony niet ook moet kijken naar of een game het überhaupt wel of niet waard is om in de PlayStation Store te verschijnen…
Wanneer de game terugkomt in de PlayStation Store is nog niet bekend.
Het blijft me verbazen hoeveel belang er aan trophies gehecht wordt. Als het spel zelf nou ook zo slecht zou zijn, ok. Maar om het alleen af te branden om een trophy???
Wat zijn we toch ver afgedwaald inmiddels…
@Blasphever: Idd. Ik snap de uitdaging om alle trophies te verzamelen, doe ik zelf ook. Maar lijkt mij dat de game opzich centraal zou moeten staan.
Ik heb laatst Double Dragon gekocht, daar krijg je al trophies als je de tutorial bekijkt of het optie-menu opent haha, dus ik kan me niet voorstellen dat Sony dáár moeilijk over zou doen 😀
Sony moet zeker gaan opletten op wat er in de store komt. Lijkt me niet dat we zitten te wachten op een soort Google play store..
@Blasphever: Ik kan de “funfactor” van trophies verzamelen begrijpen, al doe ik dit zelf niet bewust.
Echter, als ik hier wel eens lees van ; dat mensen een game aanschaffen vanwege de trophies. Ik vind het maar raar. Ik deel dan ook volledig de mening van @91.208.229..xxx:
Wat veel mensen niet weten, is dat je met trophies ook prijzen kunt winnen 😀
@RStylesGeleen: Dat heb ik idd wel eens gehoord. Maar zo’n fanatieke gamer ben ik niet.
@RStylesGeleen:
Met trophies prijzen winnen? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Zou je dat toe willen lichten?
Het is en blijft een gaar bedrijf dat Sony, dan doet MS dat veel beter.
Ik snap serieus de ophef niet, omdat de game zo simpel is en makkelijk trophies uitdeelt? Ik zal m niet kopen want t lijkt mij geen leuke game, maar zijn de tell tale games ook niet vrij simpel en makkelijke trophies? En daar heb ik toch echt wel veel plezier van.
Als trophies nou iets belangrijks zouden beïnvloeden, nu zijn ze alleen belangrijk voor jezelf en bragging rights, dan zou t wel aangepakt moeten worden.
@2001:0981:b753:0001:bc03:efe6:2485:5.xxx: Gametowinprizes.nl
Die trophy’s bij die games interesseren me echt geen hol zeker als je kijkt hoeveel trophy’s er zijn die nergens op slaan en er alleen zijn om zoveel tijd te rekken dat je langer een game blijft spelen. Ik kan me er dan ook voor motiveren om zo trophy lijstje af te gaan.
@31.138.6..xxx: Ik zelf ben wel blij met die trophies, want als die trophies er niet waren had ik veel spellen vaak al weggelegd wanneer ik de story mode had uitgespeeld.
Zoals bij Gta-V heb ik al die brieven en al verzameld aleen voor een trofee, waren die trofeeën er niet geweest dan had ik Gta-V single player niet vaak gespeeld omdat ik me snel verveel.
Je kunt er niets mee inderdaad, maar het geeft wel wat motivatie om een game wat langer en vaker te spelen.
@RStylesGeleen:
Thanks. Zal er zo even op kijken.
@dalekduck:
Precies, het verlengd de speelduur in een tijd dat games veel te kort zijn.
Hoe meer trophies hoe beter toch? 😉
@84.28.106.xxx: Ik zou er wel van houden om een Play Store te hebben op PS4! 😀 lekker veel vanalles op een korte tijd.
De Simpsons Game had een trophy als je op start drukte bij het titelscherm. Heeft niemand wat aan behalve de developers die kunnen checken hoe veel mensen de game daadwerkelijk gespeeld hebben.
@31.138.6..xxx:
Ok dus jij vind trophies niet Ok omdat ze je een game langer laten spelen? Ieder zijn mening maar dat vind ik nu juist top,
Ipv dat je met 10’uur klaar bent met een €60 game ben ik er langer mee bezig en heb dus meer plezier en waarde voor mijn €60
@dalekduck:
+1 verlengde levensduur van je games is toch top
@85.145.228..xxx: Ik vind het niet erg als trophy’s de speelduur verlengen van een game maar het gaat mij meer om de manier af en toe waar op. Als ik levenloos 300 kleine items moet gaan zoeken over heel de map om een trophy te halen dan denk ik al bij mezelf waar ben ik nou in hemelsnaam mee bezig.
@82.72.50.xxx:
Heb je weleens wat gewonnen?