Gespeeld: Pro Evolution Soccer 2018 – Pro Evolution Soccer is een vaste prik in september en ook dit jaar mogen we weer een nieuw deel verwachten. De eerste kennismaking met de nieuwste telg in de franchise is steevast op de E3 en dat was dit jaar niet anders. Pro Evolution Soccer 2017 was een meer dan geslaagde game en die lijn zet men door in Pro Evolution Soccer 2018. We woonden een presentatie bij en konden nadien aan de slag. Slechts één potje spelen weliswaar, maar voldoende om te zien dat Konami ook met deze game op de juiste weg blijft zitten.

Beter, grootser, mooier

Met Pro Evolution Soccer 2017 bracht Konami een aantal mooie partnerschappen naar de spelers van de game. Dit zal men in het nieuwe deel blijven voortzetten, want men beloofde nog meer mooie deals die je in de game terug zal zien. Welke dat zijn, dat bewaart Konami echter voor een later tijdstip. Ondertussen is er natuurlijk ook nog een samenwerking aangegaan met Diego Maradona en zelfs een Usain Bolt. Aan bekende personen die verbonden zijn aan de nieuwe footie dus geen gebrek, maar dit vormt slechts een klein onderdeel van wat Pro Evolution Soccer 2018 in totaliteit is.

Uiteindelijk was de voornaamste boodschap van Konami dat alles rondom deze game beter, grootser en mooier is. Eén van de vernieuwingen die onder het kopje ‘grootser’ valt is de mogelijkheid om in coöp wedstrijden te gaan spelen. Met de online coöp modus introduceert men 2 versus 2 en 3 versus 3 wedstrijden. Hierbij heb je dus niet langer als één persoon de controle over het elftal, maar met twee of zelfs drie man. Dat tegenover een gelijkwaardige tegenstand levert interessante gameplay op, want er kan natuurlijk maar één speler aan de bal zijn. Daar waar de AI normaal gesproken gaten forceert, meeloopt en meer, komt dat nu meer op de andere speler aan en vice versa.

Een voetbalgame in coöp spelen blijft altijd een wat gek idee, maar in de praktijk blijkt het prima te werken. Het zorgt ook voor leukere gameplay en je kan dat eind deze maand ervaren in de open beta die Konami heeft aangekondigd. Tegelijkertijd denkt men wel na over de balans in deze coöp modus, want dat is natuurlijk belangrijk als je tegen minder gekwalificeerde teams speelt. Om de balans hierbij in stand te houden, is er een ‘stat balancing’ en dat betekent eigenlijk zoveel als dat de statistieken van individuele voetballers uitgebalanceerd worden aan de hand van de betreffende teams. Dit om te voorkomen dat je met twee goede spelers en een fantastisch elftal over de ander heen walst. Kortom, het komt echt op je skills aan.

blank

Visueel nog strakker

Onder het kopje ‘mooier’ valt natuurlijk de visuele kwaliteit van de game. Het belangrijkste hierbij is natuurlijk hoe de spelers er uitzien en hoe de animatie van elke speler is. Beide onderdelen zijn geoptimaliseerd, omdat men nu echte scandata gebruikt voor de spelers. Dat wil zeggen dat ze allereerst ontzettend lijken op hun echte equivalent en ten tweede kent de game nu nog meer gezichtsuitdrukkingen. De situatie van een speler is af te leiden van hun gezicht. Bij pijn trekken ze een lelijk gezicht en frustratie is ook duidelijk te zien, idem dito voor blijdschap na een mooie actie of een doelpunt.

Natuurlijk gaat het verder dan zojuist kort omschreven, maar waar het voornamelijk op neerkomt is dat de spelers levensecht ogen en zich ook zo gedragen. De animaties van alle spelers hebben een logische ontwikkeling doorgemaakt, waardoor het er allemaal net even wat soepeler en beter uitziet. Voor wat betreft de keeper doet men er nog een schepje bovenop, want dat liep namelijk een beetje achter op de rest. Nu dat meer gelijkgetrokken is mag je nog meer keeper animaties verwachten en dat loopt uiteen van hun acties in het doel tot het rondlopen met de bal in hun handen. De keeper heeft nu echt veel aandacht gekregen en dat is één van de eerste zaken dat je moet gaan opvallen.

blank

Dan resteert de ambiance natuurlijk nog, want het kan er allemaal ontzettend mooi uitzien, sfeer is natuurlijk ook erg belangrijk. Wel, ook daarover hebben we goed nieuws, want elk stadion dat in de game zit is van binnen en buiten gescand. Dat betekent dat je een virtuele één op één weergave krijgt van de stadions die er nog nooit zo mooi uit hebben gezien en ook wat betreft stadionvulling is de game er weer op vooruit gegaan. Het publiek is namelijk nog gevarieerder en reageert nog meer en bovenal realistisch op de actie die zich voor hun neus afspeelt. Kortom, een algehele visuele upgrade die de ervaring ten goede moet komen.

Verfijnde gameplay

De meest cruciale factor bij een voetbalspel is natuurlijk altijd de gameplay. Men kan nog zoveel doen met de game om het beter te maken, de gameplay is de doorslaggevende factor en daar kunnen we op zich vrij kort over zijn. De fijne en vlotte manier van spelen wat we zo waardeerden aan het vorige deel is nu nog wat soepeler en meer verfijnd. Het korte potje spelen gaf gelijk al aan dat Pro Evolution Soccer 2018 een zeer goed aanvoelende footie gaat worden, dus dat is alvast een zekerheid. Maar waar zitten daarin de verbeteringen hem dan?

blank

Het zit hem voornamelijk in de kleine dingen, want het zijn juist die systemen die men heeft verfijnd om het nog beter en realistischer te maken. Belangrijk hierbij is dat het dribbelen nu helemaal onder jouw controle staat. Niet langer is de game op bepaalde punten bezig met het uitvoeren van acties of animaties, waardoor je 100% de controle over jouw speler hebt en zeer specifieke kleine bewegingen kan maken. Dit maakt het dribbelen niet alleen leuker, het geeft je ook de mogelijkheid om zeer nauwkeurig je acties te verrichten en dat zal ongetwijfeld voor mooie situaties gaan zorgen. De aanraking tussen speler en bal is dus te allen tijde ‘real touch’, aldus Konami.

Dat beperkt zich niet alleen tot het dribbelen, want ook op andere momenten zul je deze ‘real touch’ feature merken en aanvoelen. Zo is het lichaamscontact volledig en dat betekent dat spelers elkaar bij het minste of geringste kunnen raken wat een gevolg zou kunnen hebben tijdens het spelen. Hierbij komt dat AI gestuurde spelers ook volledig op de hoogte zijn van hun omgeving en dus meer anticiperen op de loopacties van de tegenpartij, alsook hun positionering en snel veranderende situaties. Dit is natuurlijk deels op de AI instelling gericht, maar ook op de animaties en ontwikkelingen die elke speler in een wedstrijd maakt.

blank

Ook de bal is hierin een belangrijke factor en hoewel we niet per se een verschil zagen, zei Konami dat de bal physics nu nog realistischer zijn. De bijkomende besturingselementen die buiten het gewone voetbal om komen kijken in een wedstrijd zijn ook op de schop gegaan. Corners, penalty’s, vrije trappen, het gaat allemaal op basis van een nieuw gameplay systeem waardoor je betere controle over de bal hebt en nauwkeuriger je actie kunt plaatsen. Het primaire uitgangspunt bij deze verschillende verbeteringen is om de speelervaring beter te maken en om het virtuele voetbal nog realistischer te laten ogen. Kortom, Pro Evolution Soccer 2018 is ook op technisch vlak op verschillende punten vooruit gegaan.

Voorlopige conclusie

Pro Evolution Soccer 2018 is qua gameplay een heerlijke voetbalgame in wording. Dat is misschien ietwat snel geconcludeerd op basis van één potje spelen, maar gezien het feit dat men onderdelen van het vorige deel als basis gebruikt en dat op de juiste manier verder optimaliseert, geeft ons voldoende vertrouwen in de game. De game gaat op elk vlak vooruit en doordat de vorige al uitstekend was, verwachten we niet dat het nog fout zal gaan. Konami heeft een mooie game in de maak die qua gameplay interessant genoeg is om in de gaten te houden en waarbij ze weer verschillende nieuwe zaken introduceren, zoals coöperatieve gameplay, MyClub integratie in de PES League, die op zijn beurt weer in de game geïntegreerd zit. Voetbalfans zetten deze game het beste op hun verlanglijst, want dit ziet er erg goed uit.