In actie gezien: Vampyr – Vampyr is inmiddels al een vrij lange tijd in ontwikkeling en ook hebben we de game nu meerdere malen in actie gezien. Zo langzamerhand begint het dus tijd te worden om echt met de game aan de slag te gaan en hopelijk kan dat op de eerstvolgende beurs. Op de E3 was dit namelijk nog niet mogelijk en dus moesten we het wederom met een presentatie doen. Ook geen slechte zaak hoor, want het leverde weer wat meer informatie op over de gameplay en de diepgang die daarbij komt kijken.

De juiste afweging maken

Vampyr speelt zich af in het Londen van na de Eerste Wereldoorlog en in het avontuur dat je zal beleven zit de hoofdrolspeler met een moreel dilemma. Hij is namelijk een vampier, maar tegelijkertijd ook een dokter. Om te overleven moet hij bloed drinken, maar zijn vakgebied is juist gericht op mensen helpen en redden. Keer op keer komt Jonathan Reid in situaties terecht waarin hij een keuze moet maken en dat voert de rode lijn in het verhaal. Nu is dit alles inmiddels een bekend verhaal, dat krijg je immers als je de game al twee keer eerder gezien hebt.

De presentatie op de E3 was echter niet het herkauwen van oude informatie, maar om meer daad bij woord te voegen en zodoende waren we getuige van een situatie waarin Jonathan geconfronteerd werd met zijn dilemma. In de gedemonstreerde situatie ging het om hoe dialogen effect op een quest kunnen hebben. Je zult in de game veel mensen ontmoeten en met hun zul je het gesprek aan moeten gaan. Hierbij is het niet standaard een reeks van vragen afwerken om zo meer informatie in te winnen, want het dialoogsysteem heeft wel degelijk een belangrijke invloed op de gameplay.

Aan de hand van de vragen die je stelt en antwoorden die je krijgt, zullen bepaalde vervolgvragen vrijkomen die je dan kan stellen om zo meer te weten te komen over het personage. Maar bij belangrijke figuren voor het verhaal, zal dit ook gekoppeld zijn aan quests en verrichte acties door de persoon in kwestie. Zo sprak Jonathan in de demo ene Seymore die op zoek was naar een ketting voor z’n moeder. Die was hij kwijtgeraakt en om hem beter te leren kennen, kon Jonathan blijven doorvragen, maar ook kon hij de ketting gaan zoeken om daarmee het vertrouwen van Seymore te winnen.

Voor het laatste werd gekozen en Jonathan vond de ketting al vrij snel onder een aantal lichamen die vrij kortgeleden waren vermoord. Met de bebloede ketting in z’n hand keerde Jonathan terug en door de ketting te presenteren, wist hij het vertrouwen van Seymore te winnen. Dit gaf meer ruimte in de dialoogopties waarbij Jonathan hem kon confronteren met het feit dat er wat mensen vermoord waren. Seymore was de moordenaar en dat geeft je vervolgens de mogelijkheid om een morele afweging te maken. Moet hij dood om jouw bloeddorst te stillen of toon je empathie voor zijn situatie en laat je hem gaan?

Is dat alles? Nee, want Jonathan had ook vooraf de confrontatie met Seymore naar zijn moeder kunnen gaan om haar te confronteren met het feit dat haar zoon een moordenaar is. Dit kan je nieuwe informatie opleveren over haar zoon, waarna je hem weer kan confronteren. Ook kan je besluiten om haar te doden, want haar bloedkwaliteit is nog hoger en haar dood zou je kunnen rechtvaardigen vanwege het feit dat zij weet heeft van de acties van haar zoon, maar ze hem niet wil aangeven. Keer op keer krijg je dus te maken met afwegingen die je kunt maken en hierbij geldt dat ieder personage zijn of haar eigen verhaal kent. Dus lukraak iedereen doden heeft geen enkel praktisch nut en het belemmert jou in je voortgang.

Het effect van jouw acties

Jouw acties aan de hand van quests en dialogen hebben niet alleen een effect op jouw gesteldheid, maar ook op de buurt. Ook dat was al wel een bekend gegeven, maar voor het eerst gaf Dontnod wat meer informatie over de manier van werken. De game beschikt namelijk over verschillende gebieden die je kunt betreden en overal tref je verschillende soorten mensen aan. Dit kunnen vampierjagers zijn, verkopers, inwoners, enzovoort. Door de gebieden te ontdekken zul je meer informatie krijgen over wat er allemaal is gebeurd in de wereld en dat kan je helpen in je verdere avontuur.

Ook zul je mensen treffen die zich met allerlei zaken bezighouden, waaronder zaken die het daglicht absoluut niet kunnen verdragen. Een situatie kan zijn dat je criminelen treft en dat ze iets van plan zijn. Je kunt hen dan volgen en afluisteren om voor jezelf te bepalen of ingrijpen nodig is. Als je dat doet en je doodt de criminelen, dan wordt jouw bloeddorst een beetje gestild – de bloedkwaliteit van criminelen is namelijk vrij laag – en is het gebied weer een stukje veiliger. Of leidt de criminelen af en neem ze één voor één mee naar een stiller plekje om ze daar te doden, want dat verkleint het risico dat je aangevallen wordt door de vampierjagers in de stad. Kortom, het is aan jou om te doen wat je wilt.

Maar wat is dan het effect? Wel, als jij veel criminelen uitschakelt, dan heeft dat voor jou persoonlijk een goede ontwikkeling, want dat levert je XP op. Bloed is XP en daarmee unlock je nieuwe vaardigheden naarmate je levelt. Het stadsgedeelte zal echter ook veiliger worden en dat is natuurlijk gunstig voor de inwoners. Als je echter teveel mensen doodt, dan kan het zijn dat dit een effect op de economie heeft. Prijzen van items gaan omhoog, mensen zijn minder op straat te vinden enzovoort. In het ergste geval kan je zelfs zo bloeddorstig tekeer gaan dat een stadsgedeelte op een gegeven moment niet eens meer toegankelijk is. Wat je ook wilt, je bepaalt het zelf.

Onderzoek speelt een grote rol

De vrijheid in hoe je het avontuur in gaat en beleeft maakt het tot een gevarieerde game, want elke keer kan je een situatie op een andere manier aanpakken. Tot op heden hebben we vooral de softe kant van de game gezien, dat om dialogen, mensen weglokken, informatie zoeken en meer draait. Maar er is ook een harde kant, waarbij je te maken krijgt met vijanden die je proberen aan te vallen. Zij zijn niet geheel weerloos, want zij zullen je proberen aan te pakken met een kruis, wijwater en meer anti-vampier middelen. Kijk dus goed uit. Tegelijkertijd zul je ook nog het level van vijanden in de gaten moeten houden, want hoe hoger hun level, hoe sterker ze zullen zijn en hierdoor kan je in het nadeel zijn.

Toch loont het dan om goed onderzoek te doen, want dat kan je wel degelijk helpen. Hoe meer informatie je gevonden hebt, hoe beter je je op de situaties kan anticiperen waardoor je betere bloedkwaliteit kunt vinden. Hoe beter de kwaliteit, hoe meer XP het oplevert en dat heeft als gevolg minder doden en dus is de kans dat een gebied afgesloten wordt ook weer kleiner. Met veel XP kan je ondertussen wel volop levelen en naarmate je een hoger level bereikt, krijg je weer nieuwe wapens, mogelijkheden en speciale aanvallen tot je beschikking. Die zouden je weleens bij kunnen staan in morele dilemma’s, want het kan zomaar zijn dat je naderhand een uitstekende manier hebt om jezelf én de bevolking goed te doen, zonder nadelige gevolgen voor de omgeving.

Voorlopige conclusie

Vampyr is meer dan een actie-rpg waarin je te maken krijgt met morele dilemma’s. Beetje bij beetje heeft Dontnod meer uit de doeken gedaan en al die informatie vormt nu een duidelijk beeld van wat we kunnen verwachten. Ja, de actie is zeker spectaculair en spannend, maar voert niet per se de boventoon. Onderzoek, dialogen en subtiel te werk gaan is veel meer resultaatgericht en zal je een meer diepgaand avontuur geven. Dat hoef je overigens niet zo te doen, want je bent helemaal vrij in hoe je situaties aanpakt en dat levert mogelijk een andere ervaring op bij elke speler, omdat keuzes in gameplay en dialogen het verloop bepalen. Klinkt interessant, niet? Hopelijk kunnen we de game op de gamescom spelen, zodat we je ook een goede gameplay impressie kunnen geven.