Review: Serial Cleaner – Je hebt waarschijnlijk al meerdere keren in games een waar bloedbad veroorzaakt, om daarna simpelweg door te gaan naar de volgende opdracht. De gigantische bende die je achterlaat, is voor jou niet belangrijk. Toch is het soms beter dat dit wel wordt opgeruimd. Je maakt het de politie anders wel heel erg gemakkelijk om je op te sporen. Maar degene die dit heeft aangericht, heeft hier natuurlijk helemaal geen tijd voor. Gelukkig zijn er ook mensen die gespecialiseerd zijn in het opruimen van de rommel van iemand anders. In Serial Cleaner ben jij zo iemand.

Serie-schoonmaker

In Serial Cleaner speel je als Bob Leaner en jij hebt de taak om alle sporen te wissen na een misdaad. Het laten verdwijnen van lichamen en het schoonmaken van bloedplekken op het plaats delict is dagelijkse kost voor de protagonist. Het is wel zo dat als jij aan het werk wordt gezet de politie al is gesignaleerd en zij hebben de lichamen en bewijsmateriaal aangeduid. Dat is voor jou natuurlijk erg handig, want je weet dan wat je moet opruimen. Het betekent wel dat je taak moeilijker wordt gemaakt, doordat agenten de boel in de gaten houden. Er wordt dus meer gevraagd van je dan alleen even de bloederige rotzooi van iemand anders op te ruimen.

Even kijken…

Eenmaal aangekomen op het plaats delict is het eerst zaak om overzicht te krijgen op de gehele situatie. Met een druk op de schouderknop wordt er uit gezoomd en je krijgt zo het gehele level te zien. Dat is inclusief de lichamen en eventuele bewijsstukken die je weg moet halen. Tevens zie je de diverse politieagenten die aanwezig zijn en plekken waar je je eventueel kunt verstoppen. Zo kun je dus een plan van aanpak maken. Het uitzoomen kun je wanneer je maar wilt doen, maar als je hier gebruik van maakt kun je niet zelf lopen. De agenten die ter plekke zijn doen dat natuurlijk wel.

Om je te helpen kun je zien wat het gezichtsveld is van de verschillende politiebeambten die ter plekke zijn. Deze zijn oranje van kleur en verandert deze in rood, dan betekent dat dat je bent gezien. De politie kan harder rennen dan jij, dus je moet dan zo snel mogelijk een plek zoeken waar je kunt schuilen. Als je goed hebt opgelet in het totaaloverzicht van desbetreffend level, dan weet je waar deze plekken zijn. Word je gearresteerd, dan kan je weer helemaal opnieuw beginnen.

Dit klinkt pittig, maar Serial Cleaner begint vrij gemakkelijk. Je zal in de eerste paar levels zonder al teveel moeite alle opdrachten kunnen afronden en je kunt zo wennen aan wat je kan verwachten van de game. Dit wordt natuurlijk steeds moeilijker doordat er meer agenten op de been zijn en de levels groter worden, maar er worden ook steeds meer nieuwe dingen toegevoegd die je kunnen helpen. Zo kun je bijvoorbeeld muziek aanzetten om agenten in de buurt af te leiden, zijn er sluipweggetjes aanwezig in een level of je kunt soms grote voorwerpen verplaatsen. Dit laatste kan je bijvoorbeeld ook gebruiken om agenten op te sluiten.

Think, god damn it!

Dit kat en muis-spelletje met de politie in combinatie met het schoonmaken en weghalen van bewijs komt heel goed tot zijn recht en is ook nog eens erg leuk. De levels zijn gevarieerd en vragen steeds meer om je hersenen te gebruiken. Waar je in het begin nog een beetje op de bonnefooi een level kan halen, zal dat later absoluut niet meer lukken. Je moet dan echt een plan van aanpak gaan maken. Daarbij loont het ook om op zoek te gaan naar collectibles, want deze geven je niet alleen cosmetische extra’s, maar ook extra levels met hele vette thema’s.

Schiet eens op!

Qua gameplay zit de game dus goed in elkaar, maar het speelplezier wordt af en toe wat tegengehouden door de besturing. Deze is een beetje aan de logge kant. Er had iets sneller gereageerd mogen worden op jouw commando’s. Dit komt vooral naar voren als je op de vlucht bent voor de politie. Dan moet je snel reageren en daar werkt de game dus niet helemaal lekker aan mee. Het kan er wel eens voor zorgen dat je net niet een schuilplaats haalt en dus het desbetreffende level weer helemaal opnieuw moet doen. Dat is vooral zuur als je alle opdrachten hebt gedaan en je alleen nog maar naar je auto moet vluchten.

Wat ook beter had gekund, is het verhaal rondom de game. Dit stelt nagenoeg niets voor. Nu is dit ook niet echt nodig voor Serial Cleaner, maar het zorgt nu wel voor onnodig oponthoud. Nu moet je, tussen de levels door, door je huis lopen en je kunt kiezen om naar onder andere de radio en tv te luisteren om het verhaal te volgen. Het voegt alleen zo weinig toe dat je steeds zo snel mogelijk naar de volgende opdracht wil. Er had beter gekozen kunnen worden voor een korte cut-scène om zo het volgende level te introduceren.

Jaren ’70

Wat Serial Cleaner wel ten goede komt is het audiovisuele plaatje. Net als de gameplay zelf is ook de grafische stijl van het spel erg origineel. Het is een beetje te omschrijven als de grove pixels uit het Atari 2600-tijperk, maar dan zonder de kartelige hoeken. Het geheel heeft ook een jaren ’70-achtige sfeer en iedereen die wel eens een serie uit deze periode heeft gezien, zal veel uit Serial Killer bekend voorkomen. Zo heeft iedereen in de game een ‘jaren ’70 snor’ en doet ook het kleurgebruik denken aan dat tijdperk. De muziek sluit hier ook naadloos bij aan, waardoor het één tof geheel wordt.

Serial Cleaner is niet alleen heel origineel op gebied van graphics en gameplay, maar is ook nog eens heel leuk om te spelen. Het plannen van hoe je een situatie gaat aanpakken en het daadwerkelijk uitvoeren zijn twee verschillende dingen, maar dit maakt het spel dan ook zo leuk. Ook op audiovisueel vlak doet Serial Cleaner goede zaken en het heeft ook nog eens hele leuke extra's als je op zoek gaat naar collectibles. Helaas is de besturing wat aan de logge kant en dat kan soms vervelende gevolgen hebben. Het nietszeggende verhaal zorgt dan weer voor onnodige pauzes. Toch zijn de pluspunten van het spel sterk genoeg dat deze de boventoon voeren.

• Origineel concept
  • Vraagt aardig wat denkwerk
  • Collectibles geven je leuke extra's