Review: Hunting Simulator – Het simulatorgenre heeft de afgelopen jaren een exceptionele groei doorgemaakt. Naast serieuze titels als Farming Simulator worden ook onze lachspieren gewekt door titels als Goat Simulator en Shower With Your Dad Simulator 2015. Voor de duidelijkheid, ja, de laatstgenoemde bestaat echt. Hunting Simulator is daarentegen niet helemaal alleen. Het is wellicht wel de eerste in het genre dat zichzelf een simulator durft te noemen, maar toch is er al forse concurrentie aanwezig, voornamelijk door Cabella’s Big Game Hunter. Weet Hunting Simulator de koning van zijn troon te stoten?

Lekker de natuur in

Laten we beginnen met de, wellicht wat overduidelijke, feiten te benoemen. Hunting Simulator is geen Triple-A titel. Het spel is ontwikkeld door een kleine ontwikkelaar en wordt uitgegeven door een relatief kleine uitgever, namelijk Bigben Interactive. Toch kan uit dit soort stallen soms een erg interessante titel komen. Goed, we begonnen aan de game en daarin doken we als eerst in de tutorial, maar daar liepen we gelijk al tegen wat problemen aan. Nu is een tutorial niet direct onze grootste zorg, maar wat zegt dit over de rest van de game?

De vrije natuur zit natuurlijk vol met dieren, zoals herten, beren, vossen en ga zo maar door. Eén ding wat je ook veel tegen gaat komen in Hunting Simulator is bugs. We zouden willen dat we het over daadwerkelijke insecten hadden, maar nee: het zijn technische bugs. Dieren maken plotse, onnatuurlijke bewegingen, clippen door bomen heen en zo zijn er nog veel meer rare problemen. De ergste bug waar je tegenaan kan lopen, is het verdwijnen van de sporen van dieren. Hier liepen we in de tutorial al tegenaan, waar dit nog niet zo’n groot probleem was gezien je dan nog bij je handje wordt vastgehouden. Als je hand echter eenmaal wordt losgelaten, dan heb je niks behalve die sporen om achteraan te gaan.

Doorbladeren

Wanneer we dan daadwerkelijk bij het jagen komen, is dit gebaseerd op een puntensysteem. Het hoofd of de longen raken bezorgt je een redelijke score, maar voor de maximale punten moet je toch echt het hart van een dier zien te raken. Een schampschot verpest je score direct, dus dat is niet waar je voor moet gaan. Naast deze factoren is het ook nog eens belangrijk wat voor kogels je gebruikt bij welk dier, om de vacht natuurlijk niet te ruïneren. Op dat vlak heeft Hunting Simulator wel de nodige diepgang, want al die zaken spelen mee als je op jacht gaat.

De natuur is mooi

Eén ding waar we wel enigszins van onder de indruk zijn, is dan toch wel het grafische aspect. Hunting Simulator schreeuwt B-titel, maar het ziet er nog allemaal best in orde uit. De lichteffecten zijn mooi en de dieren, wanneer ze niet aan het glitchen zijn, zien er over het algemeen ook prima uit. Hunting Simulator zou goed werken als een VR titel, want je waant jezelf af en toe toch wel echt in de bossen. De atmosfeer wordt echter wel wat geruïneerd door erg middelmatig geluid. Dit zijn duidelijk gewoon standaard opnames die we al honderd keer eerder hebben gehoord verspreid door andere games heen.

De productiewaarde van deze game is simpelweg van een laag niveau en we zeggen het nogmaals: dat is niet per se erg. Wat wél erg is, is het feit dat deze game voor de prijs van een gemiddelde Triple-A titel in de winkels ligt. Dat is gewoonweg onacceptabel. Zelfs een inmiddels gerenommeerde serie zoals Farming Simulator waagt zich nog niet aan dit prijspunt en dat is terecht. Normaliter laten wij de prijs niet vaak meetellen in onze reviews, maar dit vonden we toch enigszins noemenswaardig.

Hunting Simulator heeft zijn hart op de juiste plaats zitten, maar onkunde van de ontwikkelaar zorgt er voor dat er gewoon te veel foutjes te bespeuren zijn. De diepgang in de gameplay kunnen we zeker waarderen, evenals de kwaliteit van de graphics. De luiheid die we echter bespeuren bij het geluid wat ze hebben gebruikt - gezien ze dit hoogstwaarschijnlijk simpelweg van een website af hebben getrokken en de vele gamebreaking bugs - maakt dat we Hunting Simulator niet snel weer op zullen starten. Als fanaticus op het gebied van jagen ga je hier wellicht wel wat lol mee hebben, maar het huidige prijspunt is deze game absoluut niet waard.

• Verrassend verzorgd op grafisch gebied
  • Diepgang in de gameplay

• Véél bugs