Review: Infinite Minigolf – Zen Studios staat synoniem aan hele goede digitale flipperkasten. De ontwikkelaar is heer en meester in het omzetten van al dan niet bestaande pinball machines naar een videogame. Het gaat op den duur natuurlijk een beetje vervelen als je steeds met hetzelfde bezig bent en daarom heeft de ontwikkelaar besloten om iets anders te gaan doen. Infinite Minigolf is uiteindelijk het resultaat geworden. Laat Zen Studios hiermee zien dat ze veel meer in hun mars hebben dan alleen flipperkast-simulaties op de markt brengen of is het meer een geval van “schoenmaker blijf bij je leest”?

Oneindig midgetgolf

De bedoeling van midgetgolf is hetzelfde als normale golf: probeer het balletje met zo weinig mogelijk slagen in de ‘hole’ te krijgen. Het grote verschil is dat de banen in midgetgolf veel kleiner zijn en dat er verschillende obstakels in de weg staan. Deze kunnen je compleet tegenwerken, maar soms ook juist helpen. Tevens hoef je je niet druk te maken om bij elke slag na te denken over welke club je moet kiezen, want je kunt alles met één club af. Degene die uiteindelijk het gehele parkoers met het minste aantal slagen weet af te werken, is de winnaar.

Alternatief

Het is dus zaak om je club volledig onder controle te hebben, om zo goed te spelen. Zen Studios heeft gekozen voor een volledig analoge aanpak. Het bepalen van de kracht van je slag wordt dus ook met de analoge stick gedaan, door deze naar achter en dan naar voor te duwen. Hoe meer je naar achteren duwt, hoe krachtiger je slag is. Dat werkt op zich wel, maar met het slaan kan dat soms voor wat problemen zorgen. Af en toe gebeurt het wel eens dat, doordat je wel heel nauwkeurig wil zijn, je zo aan het pielen bent dat je vinger van de analoge stick gaat of dat je net te snel vooruit duwt en je dus niet de kracht meegeeft die je zou willen. Het spel is nog steeds leuk om te spelen, maar een alternatieve mogelijkheid – door het gebruik van de actieknoppen – was welkom geweest.

Geen overzicht

Wat ook voor verbetering vatbaar is, is de camera die een totaal overzicht geeft van de desbetreffende baan. Soms blokkeert een object je gezichtsveld of gaat een baan verder buiten je gezichtsveld en om je dan te helpen, kun je een totaalplaatje zien van het parkoers. Deze camera kan alleen op een vreemde manier ronddraaien. Dit zorgt er soms voor dat sommige delen van de baan niet goed in beeld komen, dus dan heb je er eigenlijk nog niets aan. Het is wat dat betreft vreemd dat er niet voor een camera gekozen is die je vrijuit kan besturen.

Slimme zet

Gelukkig doet Zen Studios op andere vlakken wel goede zaken, bijvoorbeeld met de hoeveelheid banen. Net als bij een ‘normale’ golfgame is het zaak om genoeg parkoersen voor te schotelen. Het aantal in Infinite Minigolf is meer dan redelijk met 96 stuks, maar Zen Studios heeft iets heel slims gedaan, waardoor de speler toch meer variatie krijgt dan je zou denken. Elk toernooi heeft namelijk drie moeilijkheidsgraden en ook al speel je hier gewoon dezelfde banen, er worden steeds wat meer obstakels toegevoegd. Dit lijkt nietszeggend, maar je moet hierdoor een baan heel anders spelen. Zodoende wordt het aantal banen dus verdrievoudigd, ook al is dit op papier niet het geval. Een geniale zet dus.

Buiten het spelen van een toernooi kun je ook losse banen spelen en er is een online of offline multiplayer. Zo kun je je skills meten met andere gamers en dat zorgt natuurlijk altijd voor nog meer speelplezier. Tevens is er de mogelijkheid om zelf een baan te maken en deze te delen met andere gamers. Natuurlijk kun je ook creaties van anderen binnenhalen. Zo kan je dus oneindig lang het spel spelen, zoals de titel van de game ook beloven. Tevens kun je punten verzamelen tijdens het golfen om items voor je golfer vrij te spelen. Er is dus meer dan genoeg te doen voor een spel van nog geen 15 euro.

Even geduld, alstublieft

Het maken van een eigen baan vergt echter wel wat tijd. Er is namelijk totaal geen uitleg aanwezig. Het duurt dus even voordat je doorhebt wat je nu precies allemaal kunt doen. Begrijp je eenmaal wat de mogelijkheden zijn, dan zal je zien dat het best wel vanzelfsprekend en gemakkelijk te gebruiken is. Je kunt dan zo goed als alles maken wat je maar kunt verzinnen. Het maken van je creatie zal ook als je alles begrijpt even duren, maar het uiteindelijke resultaat zal je vol trots delen met andere gamers. Er zijn al een aantal banen door gamers gemaakt die echt heel indrukwekkend zijn. Het zelf maken kost dus wel wat tijd, dus het zal niet voor iedereen weggelegd zijn.

Virtuele realiteit

Om Infinite Minigolf nog wat indrukwekkender te maken, ondersteunt het spel ook nog PlayStation VR. Je zou verwachten dat je dan alles te zien krijgt vanuit het oogpunt van de golfer, maar dit is niet het geval. Je hebt namelijk een ‘bird’s eye view’. Dit geeft heel veel overzicht, maar kan ook vrij snel voor pijn in je nek zorgen. Dit komt doordat je constant met je hoofd iets gebogen zit. Het speelt voor de rest precies hetzelfde als je op de TV zou spelen. Het is dus een aardige toevoeging, maar het biedt verder weinig extra’s. Virtual reality moet ervoor zorgen dat de beleving van een game veel groter wordt, maar dat is met Infinite Minigolf niet echt het geval. Je zit namelijk niet ‘in’ de game, maar je kijkt erop neer.

Zen Studios is een meester in het maken van digitale flipperkasten en laat met Infinite Minigolf zien dat ze wel degelijk meer in hun mars hebben. Er is een goede midgetgolf-game afgeleverd, die leuk is om te spelen en ook genoeg modi en variëteit met zich meeneemt. Je kunt tevens je eigen banen maken en de creaties van anderen downloaden. Hierdoor doet de titel van de game inderdaad wat het beloofd heeft. Er zijn wel wat puntjes voor verbetering vatbaar, maar die zijn niet heel erg groot en breken de game ook niet. Daar komt nog eens bij dat Infinite Minigolf maar 15 euro kost en wat je daar voor krijgt qua content is best wel indrukwekkend.

• Moeilijkheidsgraden verdrievoudigen aantal banen
  • Je krijgt echt waar voor je geld
  • Leuke gameplay