Review: Theseus (PS VR) – De Griekse mythologie is rijk aan verhalen die zeer regelmatig als inspiratiebron dienen voor games. Theseus maakt gebruik van deze mythologie om op basis van een mythe een eigen verhaal te vertellen en dat doet het in virtual reality. Theseus is de naam van het personage waarmee je speelt en volgens de verhalen was hij verantwoordelijk voor het doden van een minotaurus op Kreta. Ditmaal bevind je je in een uitgestrekt labyrinth waar het gevaar overal loert en het is aan Theseus om de vicieuze cirkel te doorbreken.

Theseus en Ariadne

In de game betreed je direct na het starten een enorm labyrinth waar je volgens een lineair pad een weg aflegt. Zo hier en daar kom je wat obstakels tegen, maar de strijder heeft hier weinig moeite mee. Met een beetje kruipen, klimmen en klauteren komt hij een heel eind. Een mysterieus licht lijkt de weg te wijzen en nog geen kwartier later maak je kennis met een geheimzinnige vrouwelijke verschijning die zichzelf Ariadne noemt. Zij zit al jaren vast in het labyrinth en de bewaker hiervan, de minotaurus, probeert er alles aan te doen om te voorkomen dat dappere krijgers bij haar in de buurt komen.

Keer op keer kom je als Theseus tegenover de minotaurus te staan en er zullen situaties zijn waarbij je de dood vindt en opnieuw moet beginnen. Dat is niet omdat het aan je skills ligt, maar omdat het labyrinth in een vicieuze cirkel zit die je probeert te doorbreken. Veel meer zullen we van het verhaal niet vertellen, want dat mag je zelf ontdekken in een tocht die een kleine twee uur duurt. Gaandeweg zul je keer op keer andere gebieden van het labyrinth aandoen en hoewel dat zich doet vertalen naar een doolhof, is er slechts één moment waarop je echt kan verdwalen, namelijk als je de aanwijzingen van Ariadne in de wind slaat. In die zin is het avontuur dus vrijwel altijd lineair van opzet.

De mogelijkheden groeien

Theseus krijgt tijdens zijn avontuur nog wat extra mogelijkheden waardoor de tocht in het labyrinth interessant blijft, afgezien van de algehele rode draad in het verhaal. Na enige tijd komt hij een fakkel tegen en die heeft hij nodig om de uit de kluiten gewassen spinnen op afstand te houden, zodat hij zijn weg kan vervolgen. Weer enige tijd later krijgt Theseus de beschikking over een zwaard en daarmee kan hij – gecombineerd met de fakkel – het gevecht met de spinnen die hij onderweg treft aan gaan.

blank

De game biedt dus wat combat, maar het zijn slechts een handjevol gevechten tegen telkens dezelfde vijanden. Daar had misschien wat meer variatie in mogen zitten en iets meer gevechten had de speelduur wellicht wat op kunnen rekken. Aan de andere kant is het ook weer zo dat de combat niet bijzonder diep gaat. Je kunt zwaaien met je fakkel, uithalen met je zwaard en wegduiken, en dat is het verder. Veelal volstaat het afwisselen van deze mogelijkheden door een beetje te button bashen, want de kans dat een spin je te grazen neemt is zeer klein en als dat dan voorkomt, heb je voldoende tijd om te ontsnappen.

Het is dus niet zo dat de game heel veel uitdaging biedt, maar dat is op zich niet zo heel erg. De primaire insteek is het vertellen van een verhaal en genieten van de mooie omgevingen. De gameplay is daarbij behoorlijk beperkt, want afgezien van de combat komt het vooral neer op een beetje langs richels klimmen en een volgend punt bereiken. Zo hier en daar tref je wel wat confrontaties met de minotaurus en dat zorgt voor wat meer spanning. De kans dat je hier de dood vindt, waarna je vanaf een checkpoint opnieuw moet beginnen, is vrij groot. Het punt hierbij is echter wel dat het laden eigenlijk net iets te lang duurt, waardoor dit het tempo uit de game haalt en dat kan een beetje vervelend zijn.

blank

Indrukwekkende stijl

De game presenteert je een verlaten en vervallen labyrinth waar je doorheen zult wandelen en op momenten doet het een beetje aan God of War denken. De stijl, de muziek, de personages… het sluit wat dat betreft goed aan met de mythologie als het op sfeer aankomt. De game is ook volledig en enkel in virtual reality te spelen, waarbij je te maken hebt met vaste camerastandpunten. Hierbij heb je veelal een goed overzicht en zodra je in een nieuwe ruimte komt, verplaatst de camera zich automatisch. Ook tref je momenten aan waarbij je dicht op Theseus zit en hem via een third-person perspectief volgt.

Het ziet er bovendien grafisch netjes uit en dat maakt van deze game een prima product waar je zeker wat plezier aan kan hebben. Het gevolg van de korte speelduur is echter wel dat het naar meer smaakt. De manier van spelen, de beleving in virtual reality en de algehele sfeer zijn namelijk aantrekkelijk genoeg om een langere tijd in door te brengen. Jammer is dus dat de game in pakweg twee uur uit te spelen is en dat is voor de gevraagde prijs (€19,99) nogal aan de korte kant. Verder moet de ontwikkelaar even een functie inbouwen om het beeld te resetten, want we hebben zowat een nekhernia opgelopen door beeld drifting.

blank

Conclusie

Theseus is een mooi avontuur dat de moeite waard is om een keer te beleven, maar dan wel als de prijs wat lager ligt. Twee uur speelduur is nogal aan de korte kant en qua gameplay is het allemaal vrij simplistisch. De sfeer en visuele pracht maken gelukkig een hoop goed en het avontuur an sich is ook best leuk om te volgen. Nergens is het heel diepgaand, maar het is wel boeiend genoeg. Technisch gezien is het beeld driften vrij irritant en de laadtijden na het doodgaan zijn iets te lang, wat je uit de ervaring haalt. Theseus is een game die het vooral van de ervaring en sfeer moet hebben, want op gameplay gebied is het allemaal niet al te bijzonder. Een duur, maar leuk tussendoortje.

Pluspunten

  • Mooie sfeer
  • Verhaal best interessant
  • Actie platform gameplay werkt uitstekend in VR
  • Leuke gameplay...

Minpunten

  • ...die wat te beperkt is
  • Beeld drifting
  • Laadtijden
  • Korte speelduur

6.5