Gespeeld: Fortnite – Survival games zijn tegenwoordig helemaal hot, hip en happening. Vooral wanneer er meerdere populaire aspecten aan een game worden toegevoegd, kan er weinig fout gaan. Toch? Epic Games gooit alle remmen los als het gaat om Fortnite, een sandbox survival game met zombies waarin je naar hartenlust kunt bouwen en afbreken. Dit kun je alleen doen, maar klinkt dit alles niet veel leuker met vrienden?

We bouwen een fort!

Waar je voorkeur ook ligt, het is allemaal mogelijk in Fortnite. Je begint de game als de held Ramirez en je volgt de opdrachten van een robotje genaamd Ray. Je maakt al snel kennis met de bad guys van de game, de zombies die ook wel ‘Husks’ worden genoemd. In een semi-korte tutorial krijg je uitleg over wapens, traps en het bouwen in het algemeen. Daarna krijg je mondjesmaat nieuwe informatie toegediend wanneer je deze vrijspeelt door middel van missies.

De missies brengen in het begin nog variatie met zich mee, maar veranderen al snel in een veelvuldig herhaald recept. Je gaat naar een bepaalde plek op de map, vindt een teamgenoot of overlevende van een zombieaanval, begint de opbouw van een verdedigend fort en je verslaat zombies. Daarnaast stimuleert de manier waarop de game in elkaar zit ook die constante herhaling, want het bouwen en craften van wapens en traps kost onderdelen en die onderdelen raken helaas op een gegeven moment op.

Mijn waardevolle kogels

Vooral het materiaal nuts & bolts, waarmee je munitie voor je wapens kunt maken, is met name in het begin erg zeldzaam. Hierdoor moet je missies opnieuw spelen, wat gelukkig wel snel gaat wanneer je het met anderen doet, maar het wordt helaas snel vervelend en langdradig. Dan moet je de missie nog voltooien, wat regelmatig meer munitie kost dan wat je vergaard hebt, waardoor je dus veel spelers als een kip zonder kop met een zwaard om zich heen ziet zwiepen om zo niet door alle kogels heen te geraken alvorens je naar de volgende missie kunt.

Gelukkig zit er wel een enorme variatie in de wapens, helden en wat je uiteindelijk kunt bouwen. Dit gaat het feit dat de missies te repetitief zijn wel een beetje tegen. Aangezien elke held zijn eigen manier van spelen heeft, kun je alle missies toch op een andere manier spelen. Vooral wanneer je toegang krijgt tot Squads wordt de aanpak van missies een stuk interessanter. De personen in je squad hebben allemaal hun eigen bekwaamheden en karakter, die extra versterkt worden wanneer je je team op elkaar afstelt.

Misschien iets té uitgebreid

Het meeste wordt slechts kort, maar krachtig uitgelegd, dus veel dingen zul je moeten uitvinden door te experimenteren. Het menu van Fortnite is onderverdeeld in een aantal kleinere menu’s die al vanaf het begin zichtbaar zijn en daardoor kan het wat verwarrend overkomen. Gelukkig kom je al een heel eind als je goed kunt richten en ervoor zorgt dat je kogels voor je wapens hebt, zodat je rustig de basis van de game onder de knie kunt krijgen alvorens je overgaat tot het upgraden en samenvoegen van items om zo betere te ontvangen.

Een geweldig pluspunt aan de game is hoe simpel het bouwen is in vergelijking met andere games, vooral wanneer zoveel afhangt van hoe je bouwt en ook hoe snel dit gaat (iets wat vooral voor latere levels belangrijk is). De knoppen die je gebruikt om materialen te kiezen, muren aan te passen of vallen te selecteren, blijven snel hangen in ons muscle memory. De muren, vloeren en plafonds worden automatisch recht op de naad bevestigd in plaats van scheef, zoals bij games als Fallout 4 weleens het geval was. Dit is ronduit hemels in vergelijking.

Free-to-play of pay-to-win?

De game zit momenteel nog in de early access periode en is tot een bepaalde datum in 2018 nog betaald. Daarna zal de game een free-to-play status ontvangen. Je merkt overigens wel dat de game stiekem veel naar pay-to-win neigt, omdat je met de in-game valuta vaak betere loot drops krijgt uit de piñata llama’s die je kunt vrijspelen. Niet alleen de schematics voor wapens en traps, maar ook je helden en squadleaders vallen hieronder en de game valt al best snel in herhaling op sommige momenten, laat staan wanneer je op zoek bent naar betere loot dan wat je al hebt.

Voorlopige conclusie

Epic Games is duidelijk niet vies van bekende concepten in een grote pan gooien en goed roeren. Het komt in dit geval niet geheel verkeerd uit de verf, maar we merkten nog wel heel goed dat dit een early access game is. Hoewel er enorm veel opties zijn voor crafting, squads, upgrades en het bouwen, is het alles behalve gepolijst. Het enige waar we echt over te spreken zijn, is de soepele combat en het bouwen. We zijn minder te spreken over hoe de game neigt naar pay-to-win, maar dat kan nog alle kanten op gaan.