DLC Special: Mafia III – Sign of the Times – Mafia III is nu al een lange tijd uit en hoewel er zeker veel op de game aan te merken viel rond de release, heeft de ontwikkelaar inmiddels veel problemen opgelost. Ook qua variatie heeft men meer mogelijkheden toegevoegd, maar eerlijk is eerlijk, na het uitspelen ben je vrij snel klaar. Gelukkig wist de downloadbare content de game tot op heden in leven te houden, want zowel Faster, Baby! als Stones Unturned waren leuk om te spelen, afgezien van wat slordige bugs. Inmiddels is ook de derde uitbreiding voor de game verschenen en die luistert naar de titel ‘Sign of the Times’.

Sherlock Clay

Iedereen die de voorgaande twee uitbreidingen gespeeld heeft, weet wat er verwacht kan worden van een nieuw hoofdstuk. Een kort verhaal met daarbij enkele missies, wat zijmissies en nieuwe features. Wat dat betreft, verschilt Sign of the Times niet echt van de eerdere twee uitbreidingen, maar wel voelt het wat compacter aan. Dat komt voornamelijk omdat Faster, Baby! een vrij groot gebied aan de game toevoegde en Stones Unturned je naar een onbewoond eiland bracht met pakweg anderhalf uur aan gameplay.

In Sign of the Times is er wel wat nieuws te vinden in de vorm van een eiland in de Bayou waar nu een groot pand op staat, maar dat is het eigenlijk wel qua nieuwe omgevingen. Dat is beduidend kleiner dan de andere twee uitbreidingen en als je gehoopt had op iets groters, dan kan dat wat teleurstellend zijn. Het verhaal dat de uitbreiding je biedt, is echter wel weer de moeite waard om te volgen, want dat brengt je naar verschillende nieuwe locaties in de stad, en natuurlijk het genoemde eiland in de Bayou. Lincoln Clay reist namelijk samen met Father James naar Sammy’s bar om daar afsluiting te vinden van wat er is gebeurd.

Maar nog voordat ze een stap binnen de deur zetten, komt een jonge meid in paniek naar buiten gerend en al snel blijkt zij lid te zijn van een cult. De cult ‘The Ensanglante’ heeft zich namelijk in Sammy’s bar gevestigd voor hun occulte rituelen en dat is nu net wat je niet moet doen. Lincoln en Father James ontfermen zich over de meid en daar waar Father James haar verzorgt, gaat Lincoln vervolgens op onderzoek uit, want de aanwijzingen in Sammy’s bar leiden Lincoln naar een situatie van grotere omvang waarin de jonge meid een grote rol speelt.

Als een volleerde Sherlock Holmes zal Lincoln op verschillende locaties onderzoek moeten doen. Dat betekent met een UV-lamp sporen zoeken, lichamen onderzoeken naar wonden voor aanwijzingen, informatie lezen en meer. Hier komt een compleet nieuw element om de hoek kijken, want Lincoln bekijkt nauwkeurig ieder spoor, maakt foto’s en meer, om zo langzamerhand achter de beweegredenen van de cult te komen. Dat gaat natuurlijk gepaard met het nodige geweld en de nodige geflipte figuren en dat maakt het tot een leuk avontuur.

Verdomd handige nieuwigheden

Je bent pakweg een uur of twee bezig met de nieuwe verhaallijn en hoewel het wat afwijkt ten opzichte van Faster, Baby! en de hoofdgame, is het boeiend genoeg om te volgen. Het is ook leuk om te zien dat de ontwikkelaar variatie durft te brengen en dat gaat niet zonder de toevoeging van wat nieuwe mogelijkheden. Het komt in feite neer op twee nieuwe features die verdomd handig zijn. Voor de stealth aanpak kan Lincoln nu werpmessen gebruiken die zeer dodelijk zijn. Eigenlijk hadden die messen in de gewone game al van pas gekomen, want ze bewijzen in deze uitbreiding erg nuttig te zijn.

Als je de game overigens nog niet hebt uitgespeeld, dan kan je de werpmessen ook gewoon bij gewone missies gebruiken. Het is dus niet zo dat nieuwe mogelijkheden beperkt zijn tot enkel de uitbreiding. Hetzelfde geldt voor de slow-motion feature waarmee je vijanden á la Max Payne kogels door de kop jaagt. Net zoals bij werpmessen geldt dat dit ideaal was geweest vanaf de eerste minuut dat Mafia III uitkwam, want als je het eenmaal gebruikt hebt, wil je niet anders meer. In slow-motion beweegt iedereen natuurlijk erg langzaam daar waar Lincoln snel vijanden af kan schieten. Als je headshots maakt blijft de meter zich aanvullen, wat ideaal is in heftige shoot-outs om zo niet al te veel schade op te lopen.

Een mooie afsluiter

Als laatste biedt deze uitbreiding nog de mogelijkheid om Sammy’s bar in volle glorie te herstellen. Na het uitspelen van de hoofdverhaallijn van deze DLC, krijg je als zijmissie het herstellen van de bar. Dat kost je ongeveer $200.000, dus zorg dat je flink wat geld hebt. Als je de game echter in z’n geheel hebt uitgespeeld en je hebt je centen aan upgrades en andere zaken gespendeerd, dan kan die $200.000 bij elkaar sprokkelen enigszins een grind zijn. Desalniettemin loont het om de bar te herstellen, want dat gaat ook weer gepaard met een paar extra (kleine) zijmissies. Uiteindelijk is het ultieme doel natuurlijk de verwoeste bar maken tot een bruisende uitgaansgelegenheid en daarmee sluit het verhaal van Lincoln zich af. Mooier kan niet, toch?

Conclusie

Mafia III is een geplaagde game geweest, zoals we al schreven, maar eerlijk is eerlijk, met de uitbreidingen heeft men de game meer variatie gegeven. Ook nu weer met deze uitbreiding, waarin het verhaal boeiend genoeg is om te volgen. De nieuwe mogelijkheden zijn fantastisch en het opbouwen van Sammy’s bar is een welkome toevoeging, zeker omdat het gehele Lincoln Clay verhaal daarmee op een mooie manier afgesloten wordt. Het enige nadeel is wel dat Sammy’s bar restaureren pas na afloop kan, waardoor het bij elkaar sprokkelen van geld eventueel een grind kan zijn. Het was praktischer geweest als dat tijdens de verhaalmissies kon, maar die wat opmerkelijke designkeuze zagen we ook bij het wietkweken in Faster, Baby! Goed, dat gezegd hebbende, Sign of the Times is wat compacter dan de andere uitbreidingen, maar is boeiend en leuk genoeg om te spelen.