Review: Matterfall – De Finse ontwikkelaar Housemarque zette destijds bij de release van de PlayStation 4 een geweldige prestatie neer met de game Resogun. Deze intense space-shooter scoorde hoge ogen bij zowel fans van het genre als de media. Nu, een kleine vier jaar later, komt de ontwikkelaar met Matterfall, een side-scrolling shooter met een futuristische setting waarin materie de hoofdrol speelt. Wij doken in Matterfall om uit te zoeken of ook deze game weer van hoge kwaliteit is en dat lees je in deze review.

Kwaadaardige materie

“De eerste fout was om de economie van de Melkweg te bouwen rondom dit buitenaardse element”, hoor je een vrouwelijke stem zeggen. In een intro filmpje wordt kort het verhaal uitgelegd en dat verhaal is vrij eenvoudig. De mensheid heeft een nieuwe materie ontdekt en daarop werd de economie gebouwd. Daarna hebben ze dezelfde materie gebruikt om robots van energie te voorzien. Tot slot werd er een geheim wapenlab gebouwd onder de grootste stad op aarde. Klinkt allemaal erg mooi, maar je raadt het al: deze onvoorspelbare, roodkleurige materie nam de controle over en sindsdien ligt de wereld in puin. En als kers op de taart: dit gebeurde allemaal tijdens de grootste evacuatie van de mensheid ooit.

De mensheid maakt er weer eens een puinzooi van en iemand moet het vuile werk opknappen. Die persoon is Avalon Darrow. Zij is een huurling en zal deze materie moeten stoppen. Darrow is echter niet zomaar een huurling, want zij kan namelijk de materie om haar heen manipuleren en zelfs gebruiken. En dat is maar goed ook, want Matterfall is op bepaalde momenten lang niet altijd even gemakkelijk. Gewapend met een automatisch lasergeweer ga je vol goede moed je vijanden tegemoet en dat voelt bij vlagen ontzettend lekker dankzij de vlotte gameplay. Dat zit met name in de snelle bewegingen die Darrow kan maken.

Resogun 2.0

Je standaardwapen is namelijk niet je grootste vriend in deze game. Darrow beschikt immers ook over een aantal bewegingen die uiterst effectief blijken tegen de vijanden. Eentje die daar bovenuit springt, is de zogeheten boost. Wanneer je richting vijanden boost, creëer je een schokgolf die vijanden blauw maakt en ze tijdelijk verdooft. Hierdoor heb jij de kans en tijd om je vijanden aan gruzelementen te schieten en tevens een hogere score te halen. Want daar draait het allemaal om in Matterfall. Door vijanden neer te schieten zonder erbij geraakt te worden, vermenigvuldigt je score zich. Word je geraakt, dan daalt deze weer met een punt.

En als je omsingeld bent, geen paniek. Net zoals in Resogun, heb je ook in Matterfall een Overcharge vaardigheid. De wereld om je heen vertraagt bij het activeren hiervan en je doet dan ontzettend veel schade. Deze Overcharge moet je natuurlijk wel opladen en dus kan je die niet constant gebruiken. Matterfall en Resogun lijken qua formule behoorlijk op elkaar en dat merk je ook direct vanaf het eerste moment. Je navigeert door de levels heen terwijl er veel vijanden op je pad gegooid worden. Ook burgers evacueren is weer aanwezig, alleen hoef je ze hier niet stressvol op te pikken terwijl je belaagd wordt door honderden ruimteschepen.

In Matterfall is het meer een kwestie van burgers vinden. Deze zitten verstopt in de levels en zitten vast in paarse kristallen die je kapot moet maken. Het vinden en bevrijden van deze burgers moet eigenlijk een prioriteit zijn, want het levert beloningen op die de moeite waard zijn. Sommige burgers geven namelijk nieuwe secundaire wapens, zoals een granaatwerper of een shotgun. Vaardigheden als het verlengen van de duur van je Overcharge kunnen ook handig zijn, maar het is wel een kwestie van keuzes maken. Je kan maximaal drie vaardigheden of wapens tegelijk selecteren. Deze kan je wel elk moment omwisselen tijdens de game. Elk geeft een strategisch voordeel, dus kies de juiste.

Hoge replaywaarde, maar korte duur

Matterfall begint op een vrij traag tempo in het eerste level. Deze fungeert meer als een tutorial waarbij je gauw de besturing leert kennen en dan begint het echte werk pas. De vijanden in Matterfall zijn volop aanwezig en er zijn een handjevol verschillende soorten. Zo zijn er zwakke vijanden, zoals kleine raketten of robots die als een dolle op je afrennen. Naast de normale, alledaagse vijanden heb je ook een drietal eindbazen die van elkaar verschillen. Met name de derde is voor mij persoonlijk de lastigste, want het gevecht vereist al je aandacht en skills. Helaas duren de gevechten niet heel lang en dat geldt voor de gehele game.

Matterfall vermaakt je voor enkele uren, maar is helaas aan de korte kant. De game bestaat uit negen levels waarin je het alleen tegen normale vijanden opneemt en in drie levels tref je een einbaas. Twaalf levels in totaal dus, die ongeveer een uur of vijf vereisen en dan heb je het wel gezien. Hoe lang je er daadwerkelijk over doet, is natuurlijk afhankelijk van de moeilijkheidsgraad waarop je speelt. Matterfall beschikt over vier moeilijkheidsgraden: beginner, freelancer, veteraan en meester.

De laatstgenoemde (meester) is voor de echte diehards, want slechts één welgemikt schot en je legt al het loodje. Daarnaast schieten sommige vijanden wraakkogels op je af wanneer zij sterven, wat het nog wat moeilijker maakt op dit niveau. Kortom, de ultieme uitdaging dus. De speelduur mag dan wat kort zijn, Matterfall is wel net zo verslavend en uitdagend als Resogun en dat levert toch een vrij hoge replaywaarde op die de wat korte speelduur compenseert.

Housemarque borduurt verder op het succes van Resogun met Matterfall en dat is in elk opzicht te zien. Deze side-scrolling shooter biedt genoeg uitdaging, maar is helaas van korte duur. Toch wil je stiekem de hoogste score neerzetten en dan merk je al gauw dat je toch meer tijd in de game steekt dan aanvankelijk verwacht. Matterfall voelt aan als een Resogun 2.0, maar is genoeg anders dankzij de platform gameplay waarmee Darrow uitstekend uit de voeten kan. De gameplay is snel, vlot en zorgen voor een goed gevoel bij succesvol geplaatste moves. De setting en sfeer van de game zijn verder prima en het voelt heerlijk aan om de rode materiële wezens te zien desintegreren in kleine rode blokjes. Housemarque levert wederom kwaliteit af en dat maakt deze game zeker de moeite en het geld waard.

• Verslavende factor is erg hoog
  • Boost schokgolf van Avalon Darrow
  • Intens en uitdagend