Special: De uitbreiding en vernieuwing van F1 2017 – Aankomende week verschijnt F1 2017 voor onder andere de PlayStation 4 en dan kunnen we weer met z’n allen de virtuele Max Verstappen uithangen. F1 2017 borduurt voort op de basis van F1 2016, wat een uitstekende racegame was. Begin volgende week mag je onze review van de game verwachten, nu eerst gaan we nog wat dieper op de vernieuwingen in. Dit naar aanleiding van een gesprek met creative director Lee Mathers.

De beperking van uitbreiding

Als eerste vroegen we Lee wat nu de grootste vernieuwingen zijn voor de carrière modus. Vorig jaar introduceerde men immers de mogelijkheid om maar liefst 10 seizoenen achter elkaar te racen en dat blijft natuurlijk behouden. Afgezien van de nieuwe auto’s en wat veranderingen onder de coureurs, is het racen en de kalender in grote lijnen hetzelfde gebleven. Toch moet je bij een nieuw deel wel genoeg vernieuwing doorvoeren om voor de consumenten een aankoop te rechtvaardigen.

Lee vertelde gelijk honderduit over alle nieuwe zaken die je nu in de carrière modus treft, maar we beperken het hier even tot de belangrijkste punten. Het concept dat je nu weer 10 seizoenen kan rijden blijft behouden, dit omdat de community van F1 2016 dit graag wilde en ook zeker kon waarderen. Codemasters heeft gemerkt dat mensen behoorlijk lang bleven spelen, dus dat is onveranderd. Die 10 seizoenen zullen qua rijdersveld en kalender echter hetzelfde zijn, daar waar wij de suggestie gaven om er in latere seizoenen wat meer fictief mee om te springen.

Zou het niet leuk zijn dat een Räikkönen op een gegeven moment met pensioen gaat? Palmer en Kvyat presteren allebei ook niet al te best, dus dat die 10 seizoenen meegaan in de game is op zich wat gek. Lee vertelde dat het technisch absoluut mogelijk is om nieuwe coureurs toe te voegen, nieuwe banen toe te voegen, coureurs van team te laten wisselen, maar dat dit simpelweg niet kan. Codemasters maakt deze game met het huidige seizoen als uitgangspunt en ook al zouden ze meer dynamiek toevoegen, dan lopen ze alsnog tegen een ander probleem aan.

Op het moment dat Lewis Hamilton bij wijze van spreken over zou stappen naar Ferrari in het derde seizoen, dan worden zijn persoonlijke sponsors boos, omdat hij ineens in een andere auto zit. Kortom, licenties beperken de creatieve vrijheid. Dat beaamde Lee inderdaad, met name als het op de variatie aankomt, want ze zijn echt gebonden aan wat het huidige seizoen te bieden heeft. Om het toch enige vorm van variatie te geven, bouwt Codemasters de seizoenen om jou heen, want jij kan wel naar een ander team overstappen, jij kan jezelf ontwikkelen, de auto ontwikkelen, het team ontwikkelen enzovoort. Jij bent dus weer het focuspunt in deze game en daar krijg je nu nog meer mogelijkheden voor.

blank

Meer diepgang

Dat men gebonden is aan het huidige seizoen betekent natuurlijk niet dat ze geen vernieuwingen kunnen doorvoeren. Deze zijn in dat opzicht dan vooral evoluties van bestaande systemen, maar wel dermate verder uitgebreid dat het voor iedereen interessant is en blijft. Eén van de belangrijkste uitbreidingen hierbinnen is het R&D systeem. Dat systeem werd vorig jaar geïntroduceerd, maar kende een lineaire opzet. Als jij genoeg punten verdiend had aan de hand van oefenprogramma’s en je prestaties tijdens een race, dan kon je een nieuw onderdeel laten ontwikkelen. In elk opzicht betekende dat verbetering, maar dat is niet langer het geval.

Het R&D systeem is dermate uitgebreid, dat je nu veel meer mogelijkheden hebt. Dit stukje is iets wat Codemasters echt wilde uitdiepen, zo gaf Lee aan, aangezien er de afgelopen jaren veel is veranderd qua regels. Zodoende kan je veel meer losse onderdelen laten ontwikkelen middels de vergaarde punten – die je overigens op dezelfde manier bij elkaar sprokkelt. Daar waar het in F1 2016 per definitie verbetering betekende, is dat in F1 2017 net wat anders. Als jij besluit je punten te investeren in de ontwikkeling van een nieuwe voorvleugel, dan kan het zijn dat dit goed uitpakt.

Het kan echter ook zo zijn dat een vleugel na ontwikkeling niet het gewenste resultaat brengt. Je kan er natuurlijk mee gaan rijden, maar of dat je zal helpen is ten zeerste de vraag. Tevens krijg je een notificatie van je technische medewerker of iets wel of niet goed uitgepakt heeft. Mocht het nu zo zijn dat het niet goed genoeg is, dan heb je de keuze om het links te laten liggen, maar ook kan je de vleugel in kwestie dan terugsturen naar de fabriek om deze verder te laten ontwikkelen. Dit kost je dan aanzienlijk minder punten, want het object op zich bestaat dan al. Op deze manier kan je werkelijk alle kanten op via de R&D grid, want het aantal opties is enorm gegroeid ten opzichte van vorig jaar.

blank

Mocht je hier nu helemaal niet bekend mee zijn en je eigenlijk geen zin hebt om jezelf te verdiepen in alles wat hier bij komt kijken, geen probleem. Lee verzekerde ons dat je altijd aan je engineer om advies kan vragen. Hij zal je het beste aanbevelen en dan is een druk op de knop voldoende. De game past zich ook aan op hoe je presteert, want als de game/engineer merkt dat je bepaalde aspecten niet optimaal benut, dan zal daar meer mee gedaan kunnen worden. Dat levert je namelijk nieuwe adviezen en suggesties op. Zie het als de makkelijke weg, zonder dat je je bezig hoeft te houden met alle management zaken die bij de sport komen kijken.

Oefenen maar

Vorig jaar introduceerde Codemasters naast het R&D systeem ook verschillende oefenmethodes waarmee je punten voor R&D kon verdienen. Vanzelfsprekend is ook dat weer aanwezig in F1 2017, maar Lee vertelde wel dat ze ook hier weer wat meer aandacht aan hebben gegeven. In plaats van drie oefeningen kun je er nu vijf afwerken en allen leveren ze punten op, afhankelijk van de prestatie. De reden dat men dit in de game heeft gestopt, volgens Lee, is dat veel mensen helemaal geen idee hebben hoe belangrijk de oefening voorafgaand een race is. Om de speler, ervaren of niet, te laten begrijpen waarom er altijd vrije trainingen zijn, heeft men dit systeem bedacht.

Een vrije training is namelijk helemaal niet per se gericht op de baan leren kennen, het is de juiste instellingen vinden, de juiste balans en meer. Dat alles komt beter naar voren met deze oefenprogramma’s die nog meer diepgang hebben gekregen. Zo zijn de twee nieuwe programma’s fuel management en race strategie. Die laatste kan trouwens daadwerkelijk uitgebouwd worden tot de strategie die je toepast in de uiteindelijke race. Effecten van dit soort oefeningen is in eerste instantie punten verdienen voor R&D, maar er schuilt een diepere laag achter.

blank

Lee schetste een voorbeeld aan de hand van fuel management. Als jij tijdens de trainingen dit onderdeel aanpakt, dan kan je zien hoeveel brandstof je verbruikt. Op basis van die informatie kan je je rijden aanpassen om zo te leren hoe je hier een besparing op kan toepassen. Een zeer belangrijk onderdeel van de sport, maar niemand weet echt hoe dat werkt. Daar komt straks dus verandering in, omdat zo’n programma je duidelijk laat zien wat het effect is. Sterker nog, als jij het zo weet te managen aan de hand van je rijden, dan kan het zo zijn dat het team je minder brandstof meegeeft dan aanbevolen. Maar omdat je zo kan rijden dat je bespaart, komt het uiteindelijk beter uit.

Waarom zou je dat doen hoor ik je al denken? Wel, elke liter is bijna een kilo in gewicht en als jij ten opzichte van een concurrent 10 liter kan besparen tijdens een race, dan kan je net zo goed met minder brandstof starten. Daarmee ben je een aantal kilo lichter en dat kan je fracties van seconden opleveren, net die tijd die je nodig hebt om de tegenstander te naderen of voor te blijven. Dit voorbeeld is natuurlijk een zeer specifieke situatie, maar het toont wel precies aan hoe diep F1 2017 eigenlijk kan gaan. Natuurlijk is dit alles nog steeds volledig optioneel, want als je ook hier geen zin in hebt, dan kan je je natuurlijk alleen bezig houden met het racen zelf, zo voegde Lee er aan toe.

Terug in de tijd

Een andere belangrijke ‘vernieuwing’ is dat de klassieke auto’s terugkeren. Codemasters heeft eerder al eens met klassieke auto’s gespeeld, maar destijds waren het een leuke extra. Ditmaal heeft men deze klassieke auto’s echt onderdeel van de carrière modus gemaakt, omdat dit bij het leven van een F1-coureur past. Als de klassieke auto’s een losse toevoeging zouden zijn, dan kan dat de aandacht van de carrière modus afleiden, terwijl dat het belangrijkste is. Dat in z’n geheel integreren in de belangrijkste modus is dan natuurlijk veel interessanter en dat doet men op een vrij voorspelbare manier.

blank

Tussen de races van de kalender door, zul je uitnodigingen ontvangen voor speciale evenementen. Hier neem je dan plaats achter het stuur van één van de klassiekers en daar zul je lekker mee kunnen racen in verschillende soorten races. Dit kan een race vol met klassiekers zijn, maar je kan ook in een snelle klassieker geplaatst worden waarbij je achteraan start. Het doel is dan om de langzamere klassiekers binnen een aantal ronden in te halen wil je succesvol zijn. Gedurende je carrière zullen er diverse evenementen voorbij komen en naast dat Codemasters het geheel op deze manier integreert, om het publiek niet te fragmenteren, zorgt het natuurlijk ook voor meer afwisseling.

Buiten dat de klassieke auto’s voorbij komen in de carrière modus, is er ook nog een ‘Championship’ modus en hierin kan je de speciale evenementen uit de carrière modus opnieuw spelen, alsook deelnemen aan speciale kampioenschappen met afwijkende regels. Dit zorgt ervoor dat spelers altijd genoeg keuze hebben in wat ze willen doen, zo vertelde Lee. Uiteraard kan je natuurlijk ook nog losse races of online races met klassieke F1 auto’s rijden. Al deze mogelijkheden zijn aanwezig, dus in dat opzicht biedt F1 2017 absoluut meer ten opzichte van F1 2016. Dat klinkt allemaal erg positief en goed voor de franchise en hoe dat daadwerkelijk uitpakt, dat vertellen we je begin volgende week in onze review.