Gespeeld: Yakuza 6: The Song of Life


Gespeeld: Yakuza 6: The Song of Life – Onlangs kregen we de kans om op de gamescom voor het eerst aan de slag te gaan met het nieuwe deel in de Yakuza-reeks, namelijk Yakuza 6: The Song of Life. Hoewel deze game al een tijd beschikbaar is in Japan, komt het volgend jaar gelukkig ook naar het westen. We moeten er dus nog even op wachten, maar tijdens onze speelsessie kregen we alvast even de mogelijkheid om de straten van de fictieve stad Kamurocho te verkennen.

De naam is Kiryu…

Daar sta je dan, in je kraakwitte pak, klaar om de stad (on)veilig te maken. Hoofdpersoon Kazuma Kiryu is nog steeds actief op de straten van Japan als barmhartige samaritaan. Net zoals Kiryu door alle Yakuza-delen ouder, wijzer en algeheel gegroeid is als personage, is Kamurocho dat ook. De straten zijn in dit deel nog gedetailleerder en worden weergegeven in al zijn neonpracht. Zelfs het water op straat reflecteert de wereld die voor je gepresenteerd wordt. Op de straat zelf kijken de mensen niet naar je om, maar zijn vooral bezig met hun eigen ding. Eén ding is zeker: Kamurocho is net zo levendig als Kiryu zelf.

Onguur

Op het moment dat je onderweg bent naar waar je naartoe moet in een Yakuza game, kom je vaak ongure types tegen die je blijkbaar niet mogen. In plaats van ergens een kopje koffie te drinken om het uit te praten, is er geen ruimte voor discussie en willen ze met je vechten. Wie is Kiryu dan om deze types een goed gevecht te weigeren? Yakuza 6 bevat, in tegenstelling tot Yakuza 0, maar één vechtstijl. Voor sommigen is dit misschien jammer, maar niet getreurd… deze vechtstijl is wel tot in de puntjes door SEGA uitgewerkt. Zo heb je de beschikking over diverse mogelijkheden en vaardigheden. Door alle aanpassingen aan het systeem voelt een gevecht tegen een groepje niet langer aan als verschillende één-op-één gevechten achter elkaar door, maar daadwerkelijk als een gevecht tegen een groep.

Een andere gameplay mechanic die onder handen is genomen, is het HEAT-systeem. Als Kazuma genoeg klappen heeft uitgedeeld en zijn HEAT-meter vol is, kan je door middel van de R2-trigger de HEAT-modus activeren. Door middel van de juiste knop op het juiste moment in te drukken, kan je onwijs toffe en brute moves doen om daarmee je vijanden uit te schakelen. Kazuma doet in zijn HEAT-modus meer schade en kan zwaardere items tillen. Ook een primeur voor de franchise is de keuze om van een gevecht weg te lopen. Misschien is dit wat saai, maar wellicht wel gewenst op het moment dat je even echt geen zin in hebt om te knokken en je gewoon richting de quest wil gaan om die af te ronden.

Technologisch vooruitgang

In het spel heb je nu eindelijk ook de beschikking over een mobiele telefoon. Via dit mobieltje krijg je, terwijl je door de straten loopt, diverse zijmissies aangeboden. Zo gingen wij aan de slag om een engerd op te zoeken met als doel hem aan te pakken, omdat hij verliefde koppeltjes lastig viel. Ook gingen wij een hopeloze romanticus helpen om zijn verlovingsring terug te eisen van, hoe raar dit hardop ook klinkt, een stofzuigrobot. De missies lijken absurd op papier, maar ze zijn wel leuk en afwisselend genoeg om even snel tussen het verhaal door te doen. Bovendien komt het de variatie in gameplay alleen maar ten goede, maar daarover hoef je je zoals vanouds geen zorgen te maken.

Hoewel eerdere delen in de Yakuza serie (ook) voor de PlayStation 3 zijn uitgekomen, is Yakuza 6 de eerste in de reeks die alleen beschikbaar is voor de PlayStation 4 en dat is te merken. Yakuza 6 zelf is op een geheel nieuwe engine, de DRAGON engine, gebouwd en dat pakt goed uit. Niet langer ben je onderworpen aan laadtijden tussen elke quest of gevecht door. Alles speelt zich na elkaar af zonder het zien van enig laadscherm. Zelfs het bestellen van eten, zodat je statistieken en health weer herstellen, is zonder enig laadscherm naadloos te noemen. Dit laat zien dat de Yakuza-serie ook met zijn tijd meegaat. Onder de noemer van vooruitgang is het verder ook nog mogelijk om op de stadskaart een waypoint voor jezelf neer te zetten, zodat je niet steeds naar de kaart hoeft te schakelen. Als laatste wordt er nog een autosave systeem geïntroduceerd, waardoor je niet langer genoodzaakt bent om een telefooncel op te zoeken als je wilt opslaan.

Voorlopige conclusie

Tijdens onze speelsessie hebben we Kamurocho verkend. Halverwege onze verkenningstocht kwamen we al diverse dingen tegen om te doen, waaronder vechten op straat. Diverse zijmissies en andere activiteiten zorgden ervoor dat de playthrough in ons geval allesbehalve saai was. Door de nieuwe DRAGON-engine ziet alles er prachtig uit en het spel speelt heerlijk weg. Yakuza 6: The Song of Life is op basis van alles wat we tot nu toe gezien hebben niets meer dan een goede voortzetting van de Yakuza-franchise. De game mag dan wel al uit zijn in Japan, wij moeten helaas nog even geduld hebben tot volgend jaar. De game ligt namelijk pas vanaf 20 maart 2018 in de winkels.

Boxshot Yakuza 6

Yakuza 6

Releasedatum:
17-04-2018
Genre:
Actie-avontuur
Uitgever:
SEGA
Ontwikkelaar:

11 reacties

  1. Anoniem -   
    89.200.43..xxx's avatar

    Deze pre order
    Mvg

  2.    1772 XP
    Nasislike's avatar

    @89.200.43..xxx: Hoelang duurt een gemiddelde Yakuza game en welke spel is een goed begin? Kiwami? Zero? En is deze serie al die uren wel waard aangezien er zo veel andere spellen zijn?

    Dat karaoke en minigames gedoe hoef ik allemaal niet. Liever verhaal en wat knokken voor max 20 uur per Yakuza spel, dus weet niet of deze serie iets voor mij is…

    Mvg

  3.    183 XP
    Sensi's avatar

    @Nasislike:
    Bij Yakuza krijg je, EN een fantastisch overkoepelend verhaal met dito characters, EN toffe sidequests EN lekkere combat. Plus oneindig veel lekkers als je Japan lover bent, maar dat maak ik niet uit je verhaal op. De serie is zoveel meer dan alleen het verhaal, de vibe van het hele pakket (en dan bedoel ik de hele serie) maakt Yakuza. Het toffe is dat het geen gelijke kent, het is in meerdere opzichten uniek. Met Zero kun je gerust starten. De main story is gemiddeld 12-15 uur, maar dat verschilt dus per deel.

    @Redactie, mag hopen dat het 20-03-2018 wordt, dat is lang genoeg wachten.

  4. Anoniem -   
    188.206.68.xxx's avatar

    Is de yakuza serie ook voor iemand
    Die niet super snel kan lezen is de ondertitel
    Dan te doen ?

    Alvast bedankt

  5.    1673 XP
    ps4 ps4's avatar

    Yakuza 0 was een tegenvaller nooit meer kopen.

    mvg

  6.    61 XP
    kawaiilean's avatar

    @188.206.68.xxx: meeste ondertietels moet je zelf door klikken

  7.    1772 XP
    Nasislike's avatar

    @Sensi: Duidelijk. Je hebt me eerlijk gezegd compleet overgehaald. Ik ben zeker wel Japan lover (cultuur, yakuza (niet de games, maar de mafia lol (nog niet), Samurai, etc.) Yakuza 3 ooit voor de PS3 gespeeld, maar het voelde alsof ik halverwege een film kwam binnenlopen, dus ben ik daarmee gestopt.

    Laatst achtergekomen wat Kiwami en Zero zijn, dus een makkelijker begin voor deze serie kan ik me niet voorstellen en die 15 uur klinkt perfect voor zo’n game, dus thanks, want Zero gaat er zsm binnenkomen bij mij 🙂

  8.    455 XP
    RLXTR's avatar

    @ps4 ps4: Ik zelf vond hem juist geweldig, maar smaken kunnen verschillen.
    Of een game nou een tegenvaller is of je meest favoriete game ooit, het lijkt me sowieso vrij onzinnig om hem vaker dan één keer te kopen.

  9. Anoniem -   
    188.206.64..xxx's avatar

    @Nasislike:

    Tip:

    www.howlongtobeat.com

  10. Anoniem -   
    188.206.64..xxx's avatar

    Komen alle eerdere delen (na Kiwami) ook nog uit op de PS4? Anders mis je wel veel natuurlijk als je dan met 6 verder gaat.

  11. Anoniem -   
    188.206.68.xxx's avatar

    @kawaiilean: thx voor de reactie