In actie gezien: Middle-Earth: Shadow of War – De actie-RPG Middle-Earth: Shadow of Mordor was toch, ietwat onverwacht, een hit. Dit kwam deels door de soepele gameplay, maar ook deels door het innovatieve Nemesis-systeem. Weet Middle-Earth: Shadow of War voort te borduren op de basis van het vorige deel, of zal Shadow of War toch meer van hetzelfde zonder enige vooruitgang zijn? We hebben het spel in actie gezien tijdens een presentatie op gamescom en gaan je nu meer vertellen.
Nemesis
Talion wordt nog steeds bijgestaan door zijn partner Celebrimbor en het is in Shadow of War de bedoeling om Sauron zelf te stoppen. Tijdens de presentatie werd er een zijmissie opgestart, terwijl er uitleg volgde over wat er allemaal verbeterd is in dit nieuwe deel. Zo is het Nemesis-systeem logischerwijs aangepast. In het vorige deel stond het Nemesis-systeem een beetje los van het verhaal. Natuurlijk was het leuk om een aartsvijand te maken tijdens je queeste, maar veel meer dan dat bood het systeem je eigenlijk niet.
Gelukkig heeft ontwikkelaar Monolith het Nemesis-systeem nu wat meer verbonden met het verhaal. Zo is het mogelijk om een leger op te bouwen en daarmee belangrijke pionnen op het Nemesis schaakbord uit te schakelen om zo uiteindelijk Sauron te stopppen. Ook nieuw is het feit dat Talion beweeglijker, acrobatischer en sneller is. Verder heeft hij meer brute aanvallen tot zijn beschikking. Door deze toevoegingen komt er meer nadruk op de actie te liggen, iets wat Monolith Productions ter plekke ook beaamde. Het is de bedoeling om in Middle-earth: Shadow of War wat meer de focus te leggen op de actie zonder afbreuk te doen aan het verhaal of de RPG-elementen.
Tar Goroth
Na een korte introductie van Uruk Zog the Eternal kwamen we achter zijn plan om een Balrog trouw aan Sauron op te roepen. Na een kort overleg tussen Talion en Celebrimbor over wat het beste plan van aanpak was, kwamen ze tot de conclusie: Zog stoppen voordat hij zijn plan kan uitvoeren. Met sprongen en sprintjes bewoog Talion zich over de rotsachtige vlaktes naar een vijandelijke basis om daar aan de moeilijke missie te beginnen. Stealth zit gelukkig nog steeds in de game, want op deze manier werden de eerste paar vijanden uitgeschakeld. De stealth-aanpak werkte niet zo goed en leidde uiteindelijk tot een groot gevecht tussen Talion, Zog en zijn volgers – spektakel genoeg dus. En in het geval van de demo lukte het Talion helaas niet, met als gevolg dat de Balrog Tar Goroth rees uit de lava, boos en klaar om hem een kopje kleiner te maken.
Gelukkig zal je in gevechten bijgestaan worden door The Spirit of Carnán, een sarcastisch en behulpzaam wezen dat de mogelijkheid bezit om van gedaantes te veranderen. In dit geval nam zij de vorm van een boomachtig monster aan en probeerde zij Tar Goroth te stoppen door het gevecht met hem aan te gaan. Op een gegeven moment vluchtte Tar Goroth zelfs en was het zaak om de achtervolging in te zetten. Maar in plaats van zelf te klimmen en klauteren werd gedemonstreerd dat je ook op de rug van The Spirit of Carnán kan gaan zitten om zo zelf het zware werk te vermijden.
Toen Tar Goroth weer gevonden was, vervolgde het gevecht zich, maar dan vanaf de rug van onze nieuwe vriend Carnán. Tegen het einde van het spectaculaire gevecht gooide de Balrog Carnán bijna over de rand van een klif, maar Talion wist dit te voorkomen door Tar Goroth met een paar welgemikt schoten in zijn rug weg te jagen, zodat hij weer op de vlucht sloeg. Hierna nam The Spirit of Carnán de vorm van een draak aan en vloog hij weg. Op dit moment eindigde helaas de zijmissie, maar het werd wel duidelijk dat je Tar Goroth later in het spel weer tegen zal komen. Monolith maakte ook nog duidelijk dat dit lang niet het enige spectaculaire gevecht in Middle-Earth: Shadow of War is en dat je veel meer kan verwachten. Afgaande op wat we gezien en zojuist omschreven hebben, ziet dat er in ieder geval heel goed uit.
Voorlopige conclusie
Middle-Earth: Shadow of War belooft grootser dan het eerdere deel te worden. Als je een fan van Middle-Earth: Shadow of Mordor bent, zal je met het nieuwe deel ook vele uurtjes zoet zijn. Wel moet je er rekening mee houden dat Middle-Earth: Shadow of War meer actie bevat dan zijn voorganger. Dat is niet per definitie een slechte ontwikkeling, omdat we, afgaande op hetgeen we gezien hebben, kunnen besluiten dat de RPG-elementen nog steeds aanwezig zijn. Middle-Earth: Shadow of War zal in het najaar in de winkels liggen en tijdens de presentatie zag het er al gepolijst en vrijwel af uit. Dat betekent in zekere zin dus dat Monolith nog genoeg tijd heeft om de game verder te perfectioneren.
Kuch *microtransacties * kuch
Hoi Vikash, PSX en alle community luitjes. Ik zal gelijk het huis binnenvallen en zeggen dat ik mixed gevoelens heb over dit spel. Ik volg al namelijk maanden dit spel en sinds kort dat ik erachter ben gekomen dat er microtransacties in dit spel voorkomen is mijn hyp een stuk minder geworden. Dit bericht heeft niet zo zeer te maken hoe ik aan kijk tegen over dit spel. Het is meer dat ik mijn bezorgheid wil uiten. Het eerste spel had voor mij altijd een heel epic gevoel van duisternis en drama. Iets wat mij behoorlijk aansprak in het eerste spel. Nu ik dit spel volg en inmiddels alle filmpjes al gezien heb krijg ik heel erg het gevoel dat dit nieuwe deel zijn oud jasje begint te verliezen. Kijk bijvoorbeeld naar de filmpjes waar je ziet dat een orc een flammenwerper heeft en het laatste filmpje waar iedereen goud draagt en een orc een hoedje. Ik wil niet oordelend overkomen als een fantasy nerd. Maar ik ben bang dat dit spel zijn aspect van het ondereel fantasy aan het verliezen is omdat er zoveel overgehypte actie inzit. Vikish, jij heb dit spel gespeeld. Hoe voelde dit voor jou? begrijp je wat ik probeer uit te leggen?. Zijn er wellicht andere mensen die zich ook zo voelen?
Ik hoor graag van jullie 🙂
Wellicht kan iemand mij ook iets anders uitleggen 😉
Voor shadow of war kan je vanuit je oude spel shadow of mordor je nemesis en follower meenemen. Moet je daarvoor de nemesis gamemode spelen of kan je ook gewoon het verhaal volgen?
@whiteshiro: Tijdens de presentatie werd het duidelijk dat er wat meer nadruk is geprobeerd te leggen op actie en spektakel. Of dit afbreuk doet aan het ‘fantasy’ weet ik niet zeker. Van wat ik heb gezien viel dat in mijn ogen wel mee. Waar je in deel 1 continue dezelfde uruks tegen kwam is dat nu gewoon wat diverser en hebben de vijanden wat meer persoonlijkheid, misschien dat je daarom twijfelt.
Ik denk dat je er goed aan doet om tegen de tijd dat de game uit is even de review af te wachten. Wellicht worden je twijfels dan weggenomen (of bevestigd) 🙂
@Player_02:
Dankjewel voor je advies! Ik denk dat ik dat inderdaad ga doen.
Microtransactions in single player.. pass