Gespeeld: The Crew 2 – Deel één van The Crew had een leuk concept. Je kon rijden door heel de VS, met hier en daar wat geografische aanpassingen, en het spel bevatte MMO-elementen. Hoewel de game zeker in het begin niet perfect was, is de game gaandeweg door diverse uitbreidingen en updates een solide racegame geworden. Weet The Crew 2 dit voort te zetten nu er ook vliegtuigen en boten zijn toegevoegd als beschikbare voertuigen? We gingen hands-on met de game.

New York, New York…

Tijdens de hands-on sessie was het eerste dat opviel dat The Crew 2 er grafisch top uitziet. De auto’s zien er prachtig uit en de straten zijn mooi weergegeven. Tijdens de speelsessie bleven we in de stad New York om diverse verschillende nieuwe toevoegingen aan de game even uit te proberen. Als eerste werd ons gevraagd om onze favoriete voertuigen in te stellen. Eén voor op het land, waar de keuze was tussen auto of motor, één voor op het water en één voor in de lucht. Waarom was op dat moment niet geheel duidelijk, maar Ubisoft beloofde dit gaandeweg uit te leggen.

Als eerste – na wat in een auto te hebben rondgereden – mochten we deelnemen aan een motorcross evenement waar we een dirtbike race konden rijden. Na het rondrijden in een auto was de motor even andere koek qua besturing, namelijk gevoeliger en ‘lichter’. De gevarieerde handling van verschillende voertuigen is dan ook merkbaar aanwezig, wat het alleen maar leuker maakt. Als tweede race gingen we aan de slag in een drift event. Dit gebeurde logischerwijs weer in een auto, maar dan eentje die speciaal voor driften was afgesteld.

In deze race was het de bedoeling om een multiplier te behalen en zo aan het scoredoel te komen. Zo’n racebak is natuurlijk leuk om ook gewoon vrij mee rond te crossen, wat we dan ook deden. Maar toen was het moment daar dat ons verteld werd dat we naadloos konden switchen tussen voertuigsoorten, net zoals we al beschreven hebben in onze E3 preview. Dit gaat uitermate soepel, want met een druk op de d-pad zat ik zo weer in de auto die ik eerder als favoriet had ingesteld. Het werd duidelijk dat elke voertuigklasse zijn eigen opdrachten en activiteiten zal hebben, de zogeheten ‘playgrounds’. Dit zorgt er dus voor dat je de beschikbare voertuigen veel meer zal gebruiken en het zorgt ook voor heel wat meer variatie in gameplay.

Arcade

Na deze activiteiten om even te kijken wat The Crew 2 op dat vlak zoal te bieden heeft, was het moment daar om geheel vrij New York te gaan verkennen. Met weer een druk op de knop veranderde mijn auto in een vliegtuig en gingen we het luchtruim in om dat onveilig te maken. Het vliegen voelde uiteraard ook weer anders aan en is vanzelfsprekend even wennen, maar nooit te ingewikkeld. In een baldadige bui veranderden we het vliegtuig midden in de lucht in een auto. Wat bleek? Als je goed op de weg terechtkomt, krijg je er zelfs punten voor. Heerlijk arcade en een opening naar vele stuntmogelijkheden.

Aan het varen daarentegen moet misschien nog wel wat gesleuteld worden. Hoewel het veranderen van vliegtuig naar boot naadloos gaat, waren er niet echt plekken in Manhattan geschikt om direct van auto naar boot te transformeren. Wellicht dat er nog ramps of verhogingen worden toegevoegd, maar deze waren niet duidelijk aangegeven of te vinden in de wereld van de gamescom demo. Ook bleek dat er (nog) niet zoveel te doen was op het water. Het varen zelf voelde wel fijn aan en is ook weer totaal anders dan de andere voertuigen, dus aan gameplay geen gebrek. Het is nu al duidelijk dat Ubisoft het gevoel van de verschillende voertuigen in The Crew 2 prima weet neer te zetten.

Gaan en staan waar je wilt

Over de wereld in de game zelf kunnen we kort zijn. Ubisoft heeft de kaart van het origineel gepakt en deze bijna nagenoeg hetzelfde gelaten. Wellicht een gemiste kans, maar door de toevoegingen van het vliegen en varen openen zich wel nieuwe mogelijkheden in deze wereld. Ook het begrip vrijheid om te gaan en staan waar je maar wilt zal een nog grotere betekenis krijgen. Het was te merken dat naast het racen zelf er ook veel aandacht is gegaan naar het vliegen en varen, en dat de nieuwe voertuigen niet zijn toegevoegd als goedkope gimmick.

Voorlopige conclusie

Alles wat de originele The Crew deed, doet The Crew 2 beter en grootser. De toevoeging van vliegtuigen en boten klinkt op papier simpel, maar dit zorgt ervoor dat de wereld van The Crew 2 ineens een stuk groter wordt. Het naadloos veranderen van voertuigen zonder enige laadscherm te zien is briljant te noemen en gaat uitermate soepel. Hoewel de activiteiten op en rond het water nog wat meer aandacht kunnen gebruiken, werken het racen, vliegen en verkennen wel gewoon goed. The Crew 2 verschijnt op 16 maart 2018, dus Ubisoft heeft gelukkig nog voldoende tijd om de puntjes op de i te zetten.