In actie gezien: Past Cure – Past Cure werd enige tijd geleden aangekondigd voor onder andere de PlayStation 4 en deze game belooft een unieke ervaring voor te schotelen. De game mixt namelijk elementen van Inception en Fight Club met horror in een avontuur waarin je vooral veel vragen zult hebben. Aanvankelijk dan, want gaandeweg zal je meer ontdekken over wat er is gebeurd en achter de mensen aan gaan die verantwoordelijk zijn voor gruwelijke experimenten op jouw persoon. Interessant, niet? Dat dachten wij ook en daarom checkten we de game op de gamescom.

Hoge productiewaarde

Phantom8 is een studio met slechts tien werknemers en hoewel dat niet groot is voor een studio, is hun streven om een kwalitatief zo hoogstaand mogelijke game te maken. Hiervoor hebben ze moderne technieken aangewend. Zo draait de game op de unreal Engine en voor de personages hebben ze motion capture toegepast, met daarbij de laatste 3D scanning technieken. Dat zou voor een gewone game vrij vanzelfsprekend zijn, maar Phantom8 moet het in dat kader met vrij beperkte middelen doen. Een nobel streven dus en de eerste indruk was gelukkig positief. Ja, er is nog werk aan de winkel, maar met nog even te gaan, is dat wel haalbaar.

Het avontuur zal zo’n 6 tot 8 uur aan gameplay met zich meebrengen en gedurende de game neem jij de rol van Ian aan, een kerel die een verleden heeft als ex-elitesoldaat die opgesloten zat op een geheime ‘black site’ waar gruwelijke experimenten op hem zijn losgelaten. In dit verhaal wordt hij wakker zonder duidelijk te weten wat er precies is gebeurd, maar wel heeft hij genoeg psychologische bagage bij zich om hem te motiveren achter de verantwoordelijken aan te gaan. De game klinkt zo op het eerste gezicht als een clichématig wraakverhaal, maar er schuilt meer achter Ian.

De experimenten die hij heeft moeten ondergaan hebben hem speciale mogelijkheden gegeven. Hij kan namelijk de tijd manipuleren, maar ook uit zijn lichaam treden om de omgeving te manipuleren. Dat komt natuurlijk goed van pas in zijn avontuur, maar zijn mentale schade brengt hem ook in droomwerelden die de beleving van realiteit alleen maar lastiger maken om van elkaar te onderscheiden. De gameplay varieert van actie tot exploratie en dat alles in een afwisselende wereld die aansluit op zijn psychische waanbeelden, daar waar hij ook momenten in de realiteit beleeft waar de actie in voorkomt.

Stealth is de sleutel tot succes

De demo die gedemonstreerd werd speelde zich af in een parkeergarage, waar Ian van A naar B moest komen, maar hier trof hij verschillende vijanden aan. Die openen direct het vuur op hem zodra hij gespot wordt, dus stealth is hierin de sleutel. Ian beschikt overigens wel over wapens en de nodige vechtskills, dus als het erop aan komt, staat hij zeker zijn mannetje. Zijn verleden als elitesoldaat is dus zeker niet voor niets geweest, maar als je tegenover meer mensen staat, is stealth wellicht de beter optie. Gewoon een beetje rondsluipen kan natuurlijk, maar interessanter is dan om de krachten te gebruiken die je hebt overgehouden aan de experimenten.

Zo werd gedemonstreerd dat Ian uit zijn lichaam kon treden om zo achter obstakels te kijken hoeveel vijanden er aanwezig waren, wat hun looproutes zijn en wat de beste plek is om toe te slaan zonder grote gevolgen. Ook is het verstandig om alle middelen tot alarm uit te schakelen en zodoende kon Ian de camera uitzetten, zonder daar fysiek ook maar enigszins bij in de buurt te zijn. Overigens is het niet zo dat je oneindig ver uit je lichaam kan treden; dat is namelijk beperkt tot een bepaalde afstand. Maar dat volstaat veelal om de informatie op te doen die je kan helpen in het verdere verloop van het level.

Je bent overigens niet per se aangewezen op stealth in dergelijke situaties, hoewel dat wel het meest praktische is om zonder kleurscheuren ergens terecht te komen. Stealth speelt in de droomwereld echter wel een cruciale rol, want daarin kom je ogenschijnlijk in lege dode omgevingen terecht. Maar niets is minder waar, want in het duister schuilen monsters die je psychologisch of fysiek kunnen aanvallen en dan is stealth belangrijker dan ooit. In een dergelijke droom is het belangrijk dat je hieruit weet te ontsnappen om zo het verhaal te vervolgen, terwijl de puzzelstukjes langzaam op z’n plek zullen vallen.

Voorlopige conclusie

We hebben nog niet bijster veel van Past Cure gezien, maar de eerste indruk is positief, met name omdat het mysterieuze verhaal in combinatie met afwisselende gameplay in de realiteit en droomwereld erg interessant lijkt. De ambitie van de ontwikkelaar om een hoogwaardige game te maken is een goede benadering wat ons betreft, maar qua gameplay moet het hier en daar nog een beetje bijgeschaafd worden. Zo gaat de actie vooralsnog niet altijd even vlot en ook de animaties zijn niet overal even goed op orde, maar de ontwikkelaar verzekerde ons ervan dat dit opgelost wordt voor de release of eventueel met een day-one patch. Voor nu is Past Cure een interessante titel die zeker de moeite waard is om even in de gaten te houden.