Gespeeld: Monster Hunter World – Op de E3 eerder dit jaar kondigde Capcom samen met Sony toch wel wat onverwacht een nieuwe Monster Hunter aan. Monster Hunter World was de titel in kwestie en die komt zowaar naar de PlayStation 4. Dat is natuurlijk fantastisch nieuws, want de franchise wordt al jaren erg gewaardeerd. Op de gamescom kregen we de kans om voor het eerst met deze game aan de slag te gaan en hoewel er nog veel werk aan de winkel is, is dit wel precies wat je hebben wilt.

Vecht er op los

Monster Hunter World is een game waarin je tegen uiteenlopende monsters zal vechten en dat is in een notendop waar het om draait. Bevat de game een uitgebreide multiplayer? Mogen we een verhaal verwachten? Wat is nieuw ten opzichte van eerdere delen? Allemaal vragen waarop men nog geen antwoord wilde geven. Desalniettemin konden we wel lekker aan de slag op één van de vele maps die de game straks rijk is om… jawel, monsters te verslaan. Als je de franchise kent, dan weet je natuurlijk enigszins wat je kan verwachten, maar het lijkt aan de oppervlakte misschien wat weinig diepgang te hebben.

Vergis je echter niet, want Monster Hunter World is enerzijds een game waarin jagen centraal staat, maar anderzijds speelt ook een goede strategie uitdokteren een belangrijke rol. In de map die we konden spelen was het zaak om een vrij grote dinosaurus op te sporen en uit te schakelen. Het opsporen ging vrij gemakkelijk door voetsporen te analyseren, waarna het pad zich vanzelf toonde. Eenmaal het monster gevonden, was het zaak om dit gevaarte een kopje kleiner te maken, maar vanzelfsprekend waren we vrij kansloos. Als een idioot erop afrennen, zoals wij deden, is niet per se het beste idee, maar het is ook zeker niet onmogelijk en dat zit hem in een paar dingen.

Erop los vechten met een willekeurig monster, ongeacht of je een quest aan het doen bent of niet, is een zeer reële optie. De nuance is echter dat je in je basiskamp kan wisselen tussen outfits, wapens en extra middelen, en die zijn natuurlijk niet voor elk monster even geschikt. Het is daarom verstandig om zeker even onderzoek te doen naar wat de beste kans van slagen heeft. Een groot, log en zwaar zwaard kan erg praktisch zijn om kleinere vijanden binnen een paar tellen uit te schakelen, maar zo’n grote dino is natuurlijk andere koek, omdat die veel krachtiger en sneller reageert. Dan is een set van twee kleinere zwaarden veel praktischer, omdat je meer wendbaar bent.

blank

Verken de wereld

We lieten het woord zojuist al even vallen: strategie. Dit is namelijk een erg belangrijk onderdeel van deze game. De genoemde optie van de juiste wapens vinden en er recht op af rennen heeft een kans van slagen, maar het is eigenlijk leuker om gewoon op je gemak grondig de wereld te verkennen om op basis daarvan een strategie te bepalen. Dat betekent dat je moet weten waar je een voordeel hebt ten opzichte van de vijand, hoe het monster zich beweegt, wat zijn zwaktes en sterktes zijn, enzovoort. Interessant daarbij is dat craften een vrij grote rol speelt, want hoe efficiënter je met de middelen omgaat die je tot je beschikking hebt, hoe creatiever de mogelijkheden worden om een monster te pakken.

Denk natuurlijk aan de zojuist opgesomde punten waar je rekening mee moet houden. Op basis daarvan kan je al een bepaalde strategie uitdenken. Ook kan je vallen maken en die her en der plaatsen, zodat je alvast wat schade hebt aangericht en de kans op je eigen dood aanzienlijk afneemt. De omgeving gebruiken is echt een belangrijk aspect en de ontwikkelaar ziet het eigenlijk zo dat je de map in kwestie helemaal in je kop hebt zitten om zo alles optimaal te benutten en het monster zo efficiënt mogelijk uit te schakelen. Daar komt overigens nog een andere nuance bij kijken, namelijk dat je niet per se verplicht bent een monster te doden. Ook kan je ervoor kiezen om het monster gevangen te nemen. Het voordeel daarvan is dat het je veel meer beloningen op zal leveren.

blank

Een ander effect van een monster vangen is dat het een invloed heeft op het ecosysteem van de game. Een groter monster doden betekent des te minder gevaar voor jou. Een monster vangen is echter weer gunstig voor het leven op de map in kwestie en daarin zit ook weer een afweging. Hoe diep en hoe groot de rol van het ecosysteem daadwerkelijk is, is nog even afwachten, maar het klinkt in ieder geval erg interessant. Leuk is ook dat je de losse maps keer op keer opnieuw kan spelen voor een andere ervaring, enerzijds in de vorm van je aanpak en anderzijds in de vorm van quests die je voorgeschoteld krijgt.

De game biedt je overigens verschillende maps, dus het is niet zo dat je een enorme wereld tot je beschikking hebt, zoals de titel suggereert. De maps an sich zijn echter van dermate grootte dat daarop genoeg te ontdekken valt en je keer op keer een andere ervaring zal hebben. Binnen het ecosysteem speelt ook de wet van de sterkste mee, want het kan zomaar zijn dat een monster dat je moet doden of vangen in gevecht is met een ander monster zodra je deze gevonden hebt. Dit levert dan weer net wat andere gameplay op, want voor hetzelfde geld is dat monster na het gevecht flink verzwakt, wat jou weer voordeel geeft.

blank

Voorlopige conclusie

Monster Hunter World is, afgaande op een halfuurtje spelen, vooral een vrij diepgaande game en dat zit hem in de wapens, items, strategie en gevarieerde maps. Althans, dat laatste moeten we nog even zien, aangezien we slechts één map te spelen kregen in de demo. Aan de andere kant weet je enigszins wat je van deze franchise kan verwachten en in dat opzicht past deze titel prima in het rijtje van eerdere games. Wel mag het visueel nog wat strakker en ook de enorme hoeveelheid grafische glitches vereist wat aandacht. Zo hier en daar een glitch is niet zo’n probleem, maar als je volledig in een monster staat terwijl je aan het vechten bent, is dat nogal slordig. Daarnaast is Monster Hunter World ogenschijnlijk een degelijke game in wording.