Gespeeld: Marvel vs. Capcom: Infinite – Het is alweer een paar jaar geleden dat Marvel en Capcom de handen ineen sloegen om personages uit diens universa het tegen elkaar op te laten nemen. Marvel vs. Capcom Infinite gaat deze twee werelden echter weer samenbrengen en op de gamescom konden we er al even mee aan de slag. Loeiharde actie, vette personages, kleurrijke levels en vooral hele fijne gameplay… de fans hebben weer wat om naar uit te kijken.

Foute boel

Ultron (Marvel) en Sigma (Capcom) vinden het nodig om samen een alliantie te vormen om zo de werelden van beiden samen te voegen tot één. Er moet nog maar één dimensie zijn en dit duo wil dan alleenheerschappij hierover hebben. Ultron Sigma is ontstaan en hij zet alles op alles om met de Reality en Space Infinity Stones zijn doel te verwezenlijken. Dat is voor hemzelf misschien een erg goed idee; in werkelijkheid is dat eigenlijk niet zo en dus ontstaat er een overduidelijke reden om het met bekende personages tegen elkaar op te nemen.

Het ultieme doel van Ultron Sigma is bekend, maar om dat definitief te realiseren, moet hij nog meer Infinity Stones verzamelen. Dat is waar jij om de hoek komt kijken en wat ook gelijk aanleiding geeft om de twee roosters met elkaar te mixen en het uit te vechten. Nee, het verhaal zal geen schoonheidsprijs winnen, want dat is volstrekt absurd te noemen, maar daar zal helemaal niemand van wakker liggen, want het gaat natuurlijk om de gameplay. Wel, dat kan je aan Capcom wel overlaten, want die weten hoe je een degelijke fighting game in elkaar knutselt.

Gevarieerde opzet

Tijdens de hands-on sessie kregen we de mogelijkheid om met best veel verschillende personages te vechten in een zestal levels. Die levels zijn totaal verschillend van elkaar en wat hierbij vooral opvalt, is hoe kleurrijk het geheel allemaal is. Uiteindelijk zal de game natuurlijk nog meer levels bevatten die gebaseerd zijn op verschillende bekende locaties uit beide universa, zodat de cross-over in de gehele game goed in stand blijft. Mooie en gevarieerde levels zijn natuurlijk altijd leuk voor de spelers, maar het rooster is nog veel belangrijker.

Dat roster is behoorlijk uiteenlopend. Aan de kant van Marvel vinden we een brede variatie van personages die we allemaal wel kennen. Denk aan een Ghost Rider, Captain America, Doctor Strange, Thor, Iron Man, Hulk, enzovoort. Aan de andere kant komen we net zo iconische personages tegen, want in dat rooster zien we onder meer Chris Redfield, Chun-Li, Dante, Frank West, Ryu, enzovoort. Deze personages zullen allemaal zo over hun eigen specialiteiten beschikken en specifiek kenmerkende acties hebben op basis van hun achtergrond.

Aan variatie dus absoluut geen gebrek in deze fighting game en dat zal fans van zowel Marvel als Capcom tevreden stellen. Uiteraard zal men na de release meer personages toevoegen, waardoor het roster alleen nog maar diverser zal worden. Maar goed, dat is allemaal basisinformatie, uiteindelijk gaat het natuurlijk om de gameplay en wat er zoal nieuw of anders is in vergelijking met eerdere delen. Capcom heeft zo hier en daar veranderingen in de gameplay aangebracht, zodat het weer fris en nieuw aanvoelt en dat heeft te maken met onder andere de opzet van gevechten en Infinity Stones.

Van drie naar twee

In deze game zul je niet langer met drie tegen drie vechten, maar in duo’s. Dit duo is tijdens een gevecht continu wisselbaar, waardoor je met een druk op de knop het andere personage zonder problemen oproept. Dat is niet alleen handig wanneer het even wat slechter gaat met één van hen, ook sommige moves werken net wat beter tegen de ander en dat zorgt voor een afwisselende manier van spelen, want met een goede balans kan je daarmee zeer creatieve gevechten orchestreren. Ook omdat je eventueel in combinatie met je tweede personage combo’s kan vormen, met een spectaculair effect als gevolg.

Voorafgaand aan een gevecht krijg je nu ook de keuze uit één van de zes Infinity Stones, wat natuurlijk goed bij de context van het verhaal past. Deze Infinity Stones hebben elk hun eigen kenmerken en die kunnen je extra helpen in een bepaald gevecht. Het is in dat opzicht niet per se heel origineel, want je kan het gewoon zien als een perk voor een bepaalde skill. Dit kan de tegenstander overigens counteren door met Infinity Stones zijn of haar karakters te voorzien van specifieke perks die die personages weer een voordeel geven. Belangrijk, want zo blijft de balans immers enigszins in stand.

Desalniettemin is het concept best leuk bedacht, aangezien de Infinity Stones allen voor een bepaald aspect staan. Als je bijvoorbeeld meer schade aan wilt richten, dan kies je voor de Power Stone. Tijdelijk een tegenstander vast kunnen zetten in een afgesloten kader in een level? Dan gebruik je de Space Stone traps. Een tegenstander kortstondig immobiel maken, dan moet je de Mind Stone hebben en ga zo maar door. Elke steen heeft dus een extra voordeel en dat geeft het in de gevechten net wat meer diepgang, bovenop de specifieke mogelijkheden die ieder personage an sich bezit dankzij de gevarieerde movesets.

Voorlopige conclusie

Marvel vs. Capcom Infinite is in verschillende opzichten net wat anders dan de voorgaande delen en afgaande op onze ervaring met het spel lijkt dat een goede ontwikkeling te zijn. Het voelt immers vernieuwd en fris aan en daarbij weet Capcom het beste van beide werelden op een degelijke manier te combineren. Een gevarieerd roster is hierin zeer belangrijk, maar ook de levels die gebaseerd zijn op beide werelden en die samengevoegd zijn tot één mix, maken dit alleen maar nog leuker. De gameplay is verder zoals je van Capcom gewend bent. Snel, vlot en vooral erg fijn, wat ons voor nu doet concluderen dat men bezig is met een uitstekende fightinggame.