Gespeeld: Metal Gear Survive – Na het debacle tussen Hideo Kojima en Konami hadden we enkel en alleen een vieze nasmaak bij de aankondiging van deze game. Metal Gear Survive gaat verder na de gebeurtenissen van Metal Gear Solid V: Ground Zeroes, maar dan in een andere opzet. Toch kunnen we ons niet volledig afwenden van de twee grote Metal Gear games, want de gameplay die Ground Zeroes en The Phantom Pain zo sterk maakten, zit ook in deze game. Reden genoeg om het voordeel van de twijfel in acht te nemen, alle fanboy gevoelens opzij te schuiven en ons te laten verrassen.

Overleven in de vlakke wildernis

Zoals eerder aangegeven speelt deze game zich af na Ground Zeroes en nog voor The Phantom Pain. Nadat Motherbase volledig met de grond gelijk is gemaakt, arriveer jij als een simpele soldaat bij de ruïnes om vervolgens in een andere dimensie terecht te komen. Zo begint de game, vol wanhoop en met niemand aan je zijde. Het enige wat zich nog wel om je heen bevindt, zijn vijanden. Zombie-achtige wezens die we kennen uit The Phantom Pain en het is aan jou de taak om jezelf hieruit te redden met de weinige middelen die je hebt.

Dit is mogelijk in een singleplayer of in een coöperatieve multiplayermodus, waarin je ander overgebleven personeel van de Motherbase te hulp schiet. Voordat het drama van overleven begint, heb je de mogelijkheid om een eigen personage te maken. Hoewel wij dit in de demo niet zelf hebben kunnen doen, biedt de game genoeg variaties om zo creatief mogelijk te werk te gaan. Na het samenstellen van je personage kan je kiezen of je alleen aan de slag gaat of met vrienden in coöp. We hebben wat de singleplayer betreft enkel de introductie gezien, want nadien schakelde de demo over naar de multiplayer.

Wees lekker jezelf

Bij het creëren en voorbereiden van je personage voordat een missie begint, krijg je een aantal keuzes. Je kan kiezen wat voor wapens je bij je wilt dragen en dit resulteert al gauw in wat voor soort soldaat je bent. Een snel iemand met lichte wapens of een zwaar iemand met wat heviger geschut. Dit kan altijd aangepast worden, omdat je na het vrijspelen van bepaalde items er gedurende een match altijd toegang toe hebt. Eén van de wapens die opviel was een boog, want daarmee kan je vijanden stilletjes uitschakelen waarmee het stealth arsenaal verder wordt uitgebreid. Als je eenmaal de keuze in wapens gemaakt hebt, komt het volgende aspect aan bod, verdedigingssnufjes.

Gedurende de gameplay is het veelal de bedoeling dat je in een missie hordes van vijanden van je af moet zien te houden. De verdedigingssnufjes komen dan goed van pas, want die verschillen van muren tot vallen die je allemaal helpen in het bestrijden van de vijand. Het plaatsen van deze items gaat trouwens verbazingwekkend vlot. On the fly kan je waar je maar wilt een hek of muur plaatsen, net als een val. De opties zijn ook ondergebracht onder de d-pad en zo kan je middenin een gevecht snel en gemakkelijk een strategische zet maken, waardoor het overleven een grotere kans krijgt.

Horde mode á la Metal Gear

Klinkt dit stressvol? Geen zorgen, voordat de hordes op je afkomen heb je een voorbereidingsfase. Hierin kan je op je dooie gemakje de verdediging verstevigen met al het speelgoed wat je bij je hebt. Gezien niet alles in je broekzak past hebben de personages de mogelijkheid het één en ander op te roepen via een wormgat. Inderdaad, het klinkt zo belachelijk als dat het is, maar gezien het gewoon werkt zullen we er verder niet over klagen. Als alle voorbereidingen eenmaal getroffen zijn en je met je team afgesproken hebt dat je er klaar voor bent, kan de heisa beginnen.

In het geval van de demo werd een machine geactiveerd die zombies aantrok en die komen echt van alle kanten. Hierbij is de gameplay natuurlijk anders, omdat het defensief is ingericht, maar deze gameplay kent een groot pluspunt. Het speelt allemaal erg makkelijk en vlot en dat is te danken aan het feit dat de mechanics voor een groot deel rechtstreeks uit The Phantom Pain zijn overgenomen. In dat opzicht zit het wel snor met deze game, maar ons hekelpunt is echter of dit voor een langere periode boeiend zal blijven. De samenwerking tussen spelers werkt erg goed, maar er gebeurde verder weinig interessants in de demo.

Motherbase 1.5?

Hopelijk zal de game een goed verhaal kennen, veel verschillende omgevingen en grandioze scènes, want alleen een Horde modus principe zal onze interesse waarschijnlijk snel verliezen. Enige afwisseling is overigens wel aanwezig, want op een gegeven moment krijg je de kans om een eigen basis op te bouwen. Hier kan je nieuwe wapens en spullen laten maken, die je vervolgens weer in de missies kan gebruiken, ongeacht je alleen of in coöp speelt. Overigens zul je alles wat je in de singleplayer vrijspeelt kunnen gebruiken in coöp en vice versa. Dit zorgt ervoor dat je nooit twee keer iets hoeft te doen of te creëren en dat is natuurlijk prettig.

Voorlopige conclusie

We kunnen niets anders zeggen dan dat Metal Gear Survive onze interesse heeft weten te behouden. De Horde mode missie die we speelden was vermakelijk en de samenwerking met onze drie andere collega’s was erg interessant. Het is afwachten hoe zich dat zal ontwikkelen bij meer gevarieerde missies en een hogere moeilijkheidsgraad, maar voor nu ziet het er goed uit. De vrijheid om elke soort klasse te spelen is een groot pluspunt, want het creëert diversiteit. Verder klinkt het sleutelen aan je eigen basis als leuk tijdverdrijf, maar uiteindelijk is en blijft de vraag bestaan of het leuk genoeg is voor op lange termijn. We hopen dat er genoeg variatie aanwezig is, waardoor je uitgenodigd wordt om keer op keer nieuwe strategieën uit te proberen.