Special: Onze eerste stappen in Skyrim met PlayStation VR


Special: Onze eerste stappen in Skyrim met PlayStation VR – The Elder Scrolls V: Skyrim kennen we natuurlijk al enkele jaren. Sinds 2011 is het bij iedereen bekend dat je als een held door het landschap van Skyrim heen kunt rennen en draken kunt irriteren met wat geschreeuw. En als je wat wil stelen, dan volstaat een emmer op iemands kop zetten, waardoor hij niets ziet. Tegenwoordig lang niet zo spectaculair meer als toen, want we zijn een jaar of zes verder en inmiddels is virtual reality daar. Deze zes jaar oude game hebben wij opnieuw kunnen spelen, maar dan met PlayStation VR.

Schieten met de boog en zwaaien met een zwaard

Nadat we eenmaal de VR-headset op hadden gezet en twee Move controllers in onze handen geduwd hadden gekregen, konden we aan de slag in Skyrim. We werden gelijk in de eerste tempel van de game gedropt en dat was een prima start om alles even rustig uit te testen. Vreemd genoeg kregen we niet de kans om één van de open velden of bosgebieden van de game te aanschouwen, een gemiste kans dus. Prachtige vergezichten wil je immers demonstreren, want dat is wat men echt wil zien, niet? Maar goed, we stonden dus in de tempel en daar maakten we gelijk kennis met de gameplay.

Hierbij hadden we de keuze uit een zwaard en schild, magie of pijl en boog. Na eerst wat rond gemept te hebben met het zwaard, kozen we uiteindelijk voor de pijl en boog. Dat was simpelweg het meest boeiende, omdat de Move controllers zich hier het beste voor lenen. De bewegingen die je maakt bij het trekken van een pijl dien je ook te doen met de Move controllers en dat werkt gewoon prima in VR. Voor de geïnteresseerden: het vechten met een zwaard is niet al te bijzonder, want door een beetje te zwaaien en hakken kom je er wel. Magie werkt ietsje anders, want daarbij volstaat richten en de trigger inhouden om uiteindelijk te vuren richting het doel.

Weinig nieuws onder zon

We zullen voor de rest niet al te uitgebreid ingaan op wat we hebben meegemaakt, omdat het qua gameplay weinig nieuws onder de zon is. Ja, de besturing is anders en je beleeft het nu in virtual reality en dat is het eigenlijk wel. Grafisch is de game ook absoluut niet bijzonder en dus zijn we niet onder de indruk noch teleurgesteld. Het zijn geüpgrade graphics uit 2011 en dat dan in virtual reality. Dit verhoudt zich met andere VR-titels prima, maar daarmee is ook alles gezegd. Dat brengt ons weer bij een eerder punt: Skyrim is anno 2017 gewoonweg niet zo bijzonder meer, ook al speel je het nu in virtual reality.

Een vrij groot kritiekpunt is trouwens de manier waarop wij de demo dienden te spelen. In plaats van het vrij rondbewegen, was het enkel mogelijk om vooruit te gaan middels een teleporteersysteem. Dit om motion sickness tegen te gaan. Iemand wist ons weliswaar te vertellen dat zodra de game uitkomt, de optie om vrij rond te bewegen er wel in zal zitten, maar dat weglaten uit een demo is niet echt handig. Zo hebben we dus geen idee of het vloeiende spelen überhaupt werkt.

Het teleporteren is een bekend systeem in virtual reality games, maar het voelt in deze game een beetje cheap aan. Sterker nog, het maakte de demo allesbehalve interessant om te spelen. De hele immersie werd hierdoor gebroken en laat dat nu net een reden zijn waarom je deze game in virtual reality zou willen spelen. Ondanks dat de rest verder prima werkte, voelt het toch een beetje ongemakkelijk en overbodig aan. Dat komt ongetwijfeld ook door het feit dat we voor de zoveelste keer een uitvoering van Skyrim zien die eigenlijk niks nieuws doet in de gameplay, afgezien van een alternatieve besturing.

Extra plezier?

De grootste fans zullen desondanks zeker geïnteresseerd zijn, want als de vloeiende manier van bewegen goed werkt, dan zal de game in VR wel de juiste immersie bieden. De keerzijde is natuurlijk dat het een game betreft waar iedereen minstens 500+ uur in heeft zitten of misschien wel meer. Heb je PlayStation VR in huis en vind je deze game interessant? Dan zal het wellicht een leuk uitprobeersel zijn, maar we betwijfelen of je er nog eens een extra 100 uur in zal steken. Ook is het nog aankijken of het straks in z’n geheel überhaupt goed werkt, want de demo gaf daar geen volledig beeld van.

Boxshot The Elder Scrolls V: Skyrim

The Elder Scrolls V: Skyrim

Releasedatum:
11-11-2011
Genre:
Role Playing Game
Uitgever:
Bethesda Softworks
Ontwikkelaar:

7 reacties

  1.    2480 XP
    gamexl's avatar

    Liever een nieuwe deel in de serie (ook met VR)

  2. Anoniem -   
    213.17.21.xxx's avatar

    Er zijn alsnog mensen die deze game niet is nauwelijks gespeeld hebben, hè? Die krijgen nu een depri preview te lezen omdat jij het allemaal wel gezien hebt. Beetje te subjectief naar mijn smaak.

  3.    4300 XP
    Peter01's avatar

    ik vind dit een goede review, maar ik ben het met een ding niet eens. skyrim is niet verouderd, en hij is nog steeds speciaal. jij hebt dat gevoel omdat je de game allemaal al hebt meegemaakt (tenminste, dat is mijn theorie). ik heb ook echt alles wel gezien in skyrim, maar toch vind ik de game nog steeds een rijke wereld hebben die een gevoel van magie weet over te brengen en immersief is. dat alleen the witcher 3 volgens velen beter is (persoonlijk vind ik the witcher echt kick ass, maar niet beter dan skyrim) zegt genoeg. dat in al die jaren er maar 1 populair alternatief is vind ik erg veelzeggend.

  4. Anoniem -   
    82.74.254..xxx's avatar

    Heb de gewone hd versie pas nog gekocht voor de xbox-one €23. Heb het spel ook nog voor de 360 liggen. Vind het er redelijk uitzien.. maar je kan wel zien dat het al en oud spel is, met de vr lijkt mij het spel totaal niks en lelijk

  5. Anoniem -   
    77.170.34..xxx's avatar

    Betreft de VR versie een port van de reguliere editie, of van de remastered editie?

  6.    438 XP
    XverderNix's avatar

    Kom maar met een Elder Scrolls VI. Elder Scrolls Online boeit me een stuk minder dan een single player E.S.

  7.    303 XP
    SanderlaGrande's avatar

    Deze game zal ik niet kopen in vr. Dit omdat ik geen zin heb in 100+ uur met een teleport systeem en ook niet met vrij bewegen ( bij Robinson werkt dit echt voor geen meter en word ik daar zeer misselijk van). Zoveel uur die bril op je hoofd zie ik ook niet echt zien. Misschien nog een keer de remaster halen, maar deze versie lijkt mij niet echt wat.

Bethesda over het ontwikkelen van Skyrim VR
Bethesda vraagt opnieuw €69,99 voor The Elder Scrolls V: Skyrim VR
Savedata van Skyrim is niet over te zetten naar Skyrim Remastered