Special: Onze eerste stappen in Skyrim met PlayStation VR – The Elder Scrolls V: Skyrim kennen we natuurlijk al enkele jaren. Sinds 2011 is het bij iedereen bekend dat je als een held door het landschap van Skyrim heen kunt rennen en draken kunt irriteren met wat geschreeuw. En als je wat wil stelen, dan volstaat een emmer op iemands kop zetten, waardoor hij niets ziet. Tegenwoordig lang niet zo spectaculair meer als toen, want we zijn een jaar of zes verder en inmiddels is virtual reality daar. Deze zes jaar oude game hebben wij opnieuw kunnen spelen, maar dan met PlayStation VR.

Schieten met de boog en zwaaien met een zwaard

Nadat we eenmaal de VR-headset op hadden gezet en twee Move controllers in onze handen geduwd hadden gekregen, konden we aan de slag in Skyrim. We werden gelijk in de eerste tempel van de game gedropt en dat was een prima start om alles even rustig uit te testen. Vreemd genoeg kregen we niet de kans om één van de open velden of bosgebieden van de game te aanschouwen, een gemiste kans dus. Prachtige vergezichten wil je immers demonstreren, want dat is wat men echt wil zien, niet? Maar goed, we stonden dus in de tempel en daar maakten we gelijk kennis met de gameplay.

Hierbij hadden we de keuze uit een zwaard en schild, magie of pijl en boog. Na eerst wat rond gemept te hebben met het zwaard, kozen we uiteindelijk voor de pijl en boog. Dat was simpelweg het meest boeiende, omdat de Move controllers zich hier het beste voor lenen. De bewegingen die je maakt bij het trekken van een pijl dien je ook te doen met de Move controllers en dat werkt gewoon prima in VR. Voor de geïnteresseerden: het vechten met een zwaard is niet al te bijzonder, want door een beetje te zwaaien en hakken kom je er wel. Magie werkt ietsje anders, want daarbij volstaat richten en de trigger inhouden om uiteindelijk te vuren richting het doel.

Weinig nieuws onder zon

We zullen voor de rest niet al te uitgebreid ingaan op wat we hebben meegemaakt, omdat het qua gameplay weinig nieuws onder de zon is. Ja, de besturing is anders en je beleeft het nu in virtual reality en dat is het eigenlijk wel. Grafisch is de game ook absoluut niet bijzonder en dus zijn we niet onder de indruk noch teleurgesteld. Het zijn geüpgrade graphics uit 2011 en dat dan in virtual reality. Dit verhoudt zich met andere VR-titels prima, maar daarmee is ook alles gezegd. Dat brengt ons weer bij een eerder punt: Skyrim is anno 2017 gewoonweg niet zo bijzonder meer, ook al speel je het nu in virtual reality.

Een vrij groot kritiekpunt is trouwens de manier waarop wij de demo dienden te spelen. In plaats van het vrij rondbewegen, was het enkel mogelijk om vooruit te gaan middels een teleporteersysteem. Dit om motion sickness tegen te gaan. Iemand wist ons weliswaar te vertellen dat zodra de game uitkomt, de optie om vrij rond te bewegen er wel in zal zitten, maar dat weglaten uit een demo is niet echt handig. Zo hebben we dus geen idee of het vloeiende spelen überhaupt werkt.

Het teleporteren is een bekend systeem in virtual reality games, maar het voelt in deze game een beetje cheap aan. Sterker nog, het maakte de demo allesbehalve interessant om te spelen. De hele immersie werd hierdoor gebroken en laat dat nu net een reden zijn waarom je deze game in virtual reality zou willen spelen. Ondanks dat de rest verder prima werkte, voelt het toch een beetje ongemakkelijk en overbodig aan. Dat komt ongetwijfeld ook door het feit dat we voor de zoveelste keer een uitvoering van Skyrim zien die eigenlijk niks nieuws doet in de gameplay, afgezien van een alternatieve besturing.

Extra plezier?

De grootste fans zullen desondanks zeker geïnteresseerd zijn, want als de vloeiende manier van bewegen goed werkt, dan zal de game in VR wel de juiste immersie bieden. De keerzijde is natuurlijk dat het een game betreft waar iedereen minstens 500+ uur in heeft zitten of misschien wel meer. Heb je PlayStation VR in huis en vind je deze game interessant? Dan zal het wellicht een leuk uitprobeersel zijn, maar we betwijfelen of je er nog eens een extra 100 uur in zal steken. Ook is het nog aankijken of het straks in z’n geheel überhaupt goed werkt, want de demo gaf daar geen volledig beeld van.