Gespeeld: WRC 7: The Official Game


Gespeeld: WRC 7: The Official Game – Eind mei kregen we WRC 7 al even te spelen op een pre-E3 evenement en tijdens die hands-on merkten we dat de ontwikkelaar ten opzichte van vorig jaar flinke stappen vooruit heeft gemaakt. Met name de besturing voelde veel beter aan, de physics waren ook beter en men had veel aanpassingen doorgevoerd aan de hand van feedback vanuit de community. Op de gamescom gingen we weer even kort met de game aan de slag om te kijken of er nog meer vooruitgang is geboekt.

Besturing nog net wat beter

Veel informatie die de ontwikkelaar ons op de gamescom vertelde was eigenlijk al bekend, dus voor specifieke details verwijzen we je graag naar onze vorige preview. Hierin gaan we dieper op alle aspecten van de game in, daar waar we het hier puur houden bij onze ervaring en de nieuwe informatie die men kwijt kon, want WRC 7 gaat best wel een complete game worden, wat natuurlijk geheel in lijn is met de voorgaande games.

De besturing was een hekelpunt bij de voorgaande edities en we merkten eerder dit jaar al op dat men nu eindelijk de juiste instellingen had gevonden. Sterker nog, we noemden het ‘spot-on’ en dat zou op zich voldoende zijn. De versie die we in Keulen speelden was volgens de ontwikkelaar net wat meer getweaked en dat pakt positief uit, want de besturing voelde nog directer en natuurlijker aan. Dit komt het racen behoorlijk ten goede, want je hebt domweg een uitstekende controle over je auto, waardoor fouten echt aan jezelf te wijten zijn.

De besturing vormt in die zin niet langer een obstakel in je ervaring, maar dat maakt het racen er niet gemakkelijker op. De routes die je nu zal afleggen zijn veel hobbeliger, smaller en uitdagender met als gevolg dat het racen nog steeds geen eitje is. Dat is voor de fanatieke racers ongetwijfeld goed nieuws, want rally moet een sport zijn met enige vorm van risico. Maak je daarover maar geen zorgen, dat zit wel goed. Dat de auto’s ook niet langer extreem lang doorglijden als je op de rem drukt, is een positieve ontwikkeling die weer te herleiden valt naar een verbeterde besturing.

De conclusie is dus eigenlijk hetzelfde als voorheen. De besturing doet nu zoveel goed, dat het echt een veel fijnere game is om te spelen. Dat deze nog wat verder getweaked is ten opzichte van de vorige demo is goed om te zien, nu maar hopen dat men dit blijft vasthouden tot de uiteindelijke game. Die verschijnt over niet al te lange tijd en dan duiken we er uitgebreid in om te zien wat dit tot de betere rallygame maakt in vergelijking met eerdere delen. Afgezien van dat had de ontwikkelaar overigens nog wel wat meer te melden, met name over de schade en multiplayer.

Kijk uit waar je rijdt

De auto’s hebben in het huidige seizoen meer kracht en dat komt ook weer terug in de game. Dat maakt het racen natuurlijk nog sneller, maar er komen ook andere gevaren om de hoek kijken. Je kunt namelijk diverse technische zaken om zeep helpen die je belemmeren om een snelle tijd neer te zetten. Goed racen is dus belangrijker dan ooit. Een voorbeeld die de ontwikkelaar gaf was dat als je veel naast de baan rijdt, dat je een lekke band kan krijgen en dan ben je nog verder van huis. Ook kan je je motor naar de klote helpen en hetzelfde geldt voor de versnellingsbak.

Dat kan je natuurlijk laten repareren, maar dat kost veel tijd en in de rally wereld is reparatietijd erg schaars alvorens de volgende race begint. Het devies is dan ook om altijd voorzichtig te blijven racen, zonder te langzaam te gaan. Geinig detail is trouwens dat als je de elektronica van je auto sloopt, je niet langer je co-driver zal horen en je het dus puur op zicht moet doen. Je krijgt dan niet langer aanwijzingen over bochten en geloof mij maar, dan wordt het racen ineens een heel stuk lastiger. Maar dat is natuurlijk niet de primaire insteek, want dat is het bieden van een zo realistisch mogelijke rally ervaring.

Dat doet men door een aanzienlijk betere besturing, veel betere physics, schade mogelijkheden, het toepassen van de laatste regels en ga zo maar door. Wat dat betreft maakt de game jaarlijks stappen vooruit om de ultieme rally sim te worden, zonder dat het onspeelbaar wordt voor nieuwkomers. Daarin lijkt men namelijk ook de balans te hebben gevonden en dat is natuurlijk erg fijn. Desalniettemin is zo realistisch mogelijk het doel van de ontwikkelaar, maar als je daar niet op zit te wachten kan je zelf bepalen of je bepaalde schade wel of niet op kan lopen, zodat je daarmee enigszins je eigen ervaring kan customizen.

Ga de uitdaging aan

Vanzelfsprekend kan je weer een carrière modus doorlopen, die we in onze vorige preview al behandeld hebben, maar er is meer dan alleen dat. Als je graag tegen anderen wilt racen, dan kan je daarvoor terecht bij de online multiplayer. Ook biedt de game je de mogelijkheid om offline in split-screen tegen elkaar te rijden en er is een modus die luistert naar de titel ‘Hot Seat’. Hierin zet je een bepaalde tijd neer, die je naar een vriend kan sturen. Die moet deze tijd dan zien te verbreken en als dat lukt stuurt hij de tijd weer terug. Een concept dat we ook in Driveclub hebben gezien en dat werkte daar prima, dus dat is een leuke extra.

Als je van nog meer uitdaging houdt, dan zal de ontwikkelaar je niet teleurstellen. Wekelijks zullen ze namelijk met nieuwe uitdagingen komen gebaseerd op de echte rally’s. Afgelopen week was er in Duitsland een rally en al was de game nu verkrijgbaar geweest, dan had de ontwikkelaar die rally als een uitdaging aangeboden in de game. Het is dan natuurlijk doel om die uitdaging aan te gaan en daar zo snel mogelijk in te zijn, zodat je alle andere online racers achter je laat. Het is uiteindelijk de bedoeling dat er wekelijks nieuwe uitdagingen verschijnen, al dan niet gebaseerd op het echte rallyseizoen en daarmee probeert men de game ook op langere termijn interessant te houden.

Voorlopige conclusie

Net zoals de vorige keer na een hands-on sessie zijn we ook nu weer positief gestemd. Men boekt absoluut vooruitgang met dit nieuwe deel en door de verschillende subtiele verbeteringen kijken we meer naar de game uit dan ooit tevoren. De mogelijkheden in de game waarmee je je kan vermaken lijken uitgebreid genoeg te zijn, de besturing is erg fijn, de tracks zijn uitdagend maar niet onmogelijk en de physics zijn een stuk beter. De extra mogelijkheden die bij de multiplayer komen kijken zijn natuurlijk mooi meegenomen en het streven om een zeer realistische ervaring te bieden is erg nobel. Iets waar men ook dichterbij gaat komen dan elk ander eerder deel, tenminste, afgaande op wat we tot zover hebben kunnen spelen. Bij de review gaan we zien of alles daadwerkelijk is gelukt.

Boxshot WRC 7: The Official Game

WRC 7: The Official Game

Releasedatum:
15-09-2017
Genre:
Racen
Uitgever:
Bigben Interactive
Ontwikkelaar:

4 reacties

  1. Anoniem -   
    89.200.13..xxx's avatar

    Laat maar komen

    Mvg

  2.    1 XP
    pellehempton's avatar

    In hoeverre verschilt deze game van Dirt Rally?

  3.    92 XP
    Saidinho84's avatar

    Hoe is het simulatie gevoel is dat nu beter geworden?

  4. Anoniem -   
    213.127.114..xxx's avatar

    @pellehempton:
    Geen 60 fps, iets minder realistisch……

Review: WRC 7: The Official Game
WRC 7 knalt over de finish line met een launch trailer
WRC 7 doet stof opwaaien met nieuwe gameplay video’s
Pre-order WRC 7 en ontvang een exclusieve wagen van Porsche als bonus