Review: Knack 2 – De originele Knack was een launch game voor de PS4 en werd op zijn zachtst gezegd niet heel goed ontvangen. De game werd geregisseerd door Mark Cerny, tevens de lead-architect van de PS4 en PS4 Pro. De game bleek uiteindelijk ook meer een soort tech demo te zijn voor de PS4 dan daadwerkelijk een vermakelijke titel. Knack werd vooral gebruikt om te laten zien wat de PS4 kon doen qua losse elementen, vijanden op het scherm en physics. In latere tech demo’s gebruikte Mark Cerny Knack zelfs nog om te laten zien wat de PS4 Pro kon doen. Dat Knack 2 uitkomt, is dan ook niet heel logisch en eigenlijk best verrassend. Het eerste deel kende best een leuke setting, maar het verhaal was flinterdun en de gameplay allesbehalve gevarieerd. Weet Knack 2 dit beter te doen? Wij zochten het voor je uit en het antwoord lees je in deze review.

Wie is Knack

Knack is een klein wezen dat de mogelijkheid heeft om verschillende relieken aan zich te binden, om zo heel groot te worden. Dat zorgt voor leuke gameplay en interessante mogelijkheden, maar hij is geen PlayStation-mascotte van het kaliber van een Ratchet, Clank, Jak, Daxter of Crash Bandicoot. Dat is jammer, want eigenlijk heeft hij qua looks alles in zich om dit wel te worden. In de cut-scènes is Knack niet heel aanwezig qua humor of teksten en dat is een gemis Het zijn juist de personages eromheen die het verhaal vormen en Knack speelt hier de hoofdrol in, maar hij is niet per se het meest dominant in de game.

Meteen al anders dan het eerste deel

Wat eigenlijk al in het eerste uur meteen opviel, is dat we hier met een hele andere game te maken hebben dan het origineel. De personages zijn nog hetzelfde en het principe van kleine Knack wordt grote Knack door blokjes blijft behouden. De gameplay daarentegen is veel diepgaander geworden. Dit was ook wel hard nodig, want de levels van het eerste deel waren behoorlijk inspiratieloos. Nu ontmoeten we meteen al vrij vroeg in de game complexe levels waarbij timing en gevoel voor platformen essentieel is. Opeens voelt Knack niet langer aan als die verkapte tech demo in een platformer jasje, maar plots is het een echte ouderwetse platformer met heel veel moderne elementen.

Meteen in het eerste uur krijg je dus al een goede indruk van de game en dat is uiterst positief, maar we zijn ook heel blij om te kunnen vertellen dat dit zich gedurende de hele game voortzet. Sterker nog, het wordt alleen maar beter. Het lijkt wel of men alle reviews van Knack heeft verzameld, terug is gegaan naar de tekentafel en met dezelfde personages een compleet nieuwe game heeft ontworpen. De gameplay mechanics, het upgraden van Knack en de verschillende landschappen die je tegenkomt in de game mag je gerust fantastisch noemen.

Gameplay is ouderwets vertrouwd, maar toch verfijnd

Knack 2 probeert niet om een compleet vernieuwende platformer te zijn met allerlei elementen die je nog nooit eerder hebt gezien in games. In plaats daarvan vind je in Knack 2 heel veel gameplay-elementen die vertrouwd aanvoelen, maar die je eigenlijk nog weinig ziet vandaag de dag. Er is een reden waarom de Crash Bandicoot: N. Sane Trilogy zo goed verkocht heeft: er is namelijk nog altijd een enorme behoefte aan ouderwetse platformers. Het lekker rondspringen en puzzels oplossen in een kindvriendelijke wereld blijft simpelweg genieten.

Deze gameplay elementen zitten in Knack 2 en worden vervolgens afgewisseld met indrukwekkende quick-time events, een breed scala aan landschappen en verschillende extra opties. Zo kun je blauwe kristallen verzamelen via schatten of het verslaan van vijanden, die vervolgens weer in te ruilen zijn voor upgrades. Deze upgrades maken Knack sterker, sneller of behendiger. Blauwe kristallen zijn vaak verstopt in kleine hoekjes, waar je bijvoorbeeld alleen kunt komen als je Knack transformeert naar de kleine versie om zo de gangetjes in te kunnen.

Het zorgt ervoor dat je in elk level verder kijkt dan je neus lang is, want naast het feit dat het mooi meegenomen is, die blauw kristallen, is het ook een verslavende bezigheid. De ‘nooks en crannies’ uitzoeken is dan ook één van de leukste elementen van Knack 2. De platformpuzzels staan op de tweede plek, al zijn die in het begin toch echt wel een beetje te makkelijk. De game is hiermee echter wel heel toegankelijk voor de jongere spelers, die overigens ook hints kunnen opvragen, mochten zij er niet uitkomen.

Het verhaal blijft flinterdun

Knack 2 doet dus heel veel goed en anders ten opzichte van zijn voorganger, maar het verhaal blijkt ook in deel twee weer flinterdun te zijn. De focus tijdens de ontwikkeling lag voornamelijk op de gameplay en de mechanics, waarbij het verhaal jammer genoeg niet zo veel prioriteit had. Knacks eigen stad kent namelijk een invasie en het is aan jou om deze tegen te houden. Alvorens deze invasie is er echter al een hele hoop gebeurd en dus ga je als ware terug in de tijd en kom je te weten hoe deze invasie heeft kunnen gebeuren. Je hoort Knack in het eerste uur al meteen zeggen dat het zijn schuld is en wanneer je de game speelt, kom je er langzaam achter waarom Knack dit denkt.

Het verhaal is niet heel diepgaand, maar gelukkig zijn alle locaties die je bezoekt en de vijanden die je tegenkomt wel ontzettend gevarieerd en uniek. We hadden liever gezien dat de game wat heviger op het verhaal leunde, want als dat zo was geweest, dan was Knack 2 wat dat betreft bijna de perfecte platformer. Goede gameplay is erg belangrijk, maar ook een goed verhaal kan een game naar een grotere hoogte tillen.

Combat en mechanics

De game kent een redelijk simpele besturing, maar een wel wat diepgaander combat-systeem dan het vorige deel. Zo zijn de gele kristallen die je door elk level heen vindt niet langer voor een power-attack, maar ze dienen als opvulling voor je schild. Hoe meer gele kristallen je door de levels heen oppikt, hoe voller je schild meter wordt. Dat betekent dat je een paar aanvallen kunt incasseren zonder blokjes en dus kracht en grootte kwijt te raken.

Qua combat heb je meer moves dan in het vorige deel en dat is afhankelijk van de materialen die Knack heeft opgenomen. Zo kun je in een bepaald level ijzer opnemen, wat je dan weer een ijzeren ketting geeft om op afstand je vijanden mee te pakken. Movesets veranderen hierdoor gaandeweg veel in de game, wat weer voor de nodige variatie zorgt, wat dus positief is. Verder kent de game een gewone sprong, alsook een dubbelsprong en je kunt schoppen, slaan of een body slam uitvoeren. Al deze moves zijn ook nog eens te upgraden met de blauwe kristallen, die verstopt zijn of opgeraapt kunnen worden na het verslaan van een vijand.

Als je in combat bent, gaat het over het algemeen vrij soepel, behalve het ontwijken. Als je wilt ontwijken, moet je de rechter analoge stick in de juiste richting duwen, maar dat gaat niet altijd even soepel. De game vertraagt soms, zodat je een move kan doen, maar het kan zijn dat de game hierdoor het ontwijkmanoeuvre te laat of niet registreert. Gelukkig heb je ook nog een schild, dat een stuk beter werkt. Hiermee kun je aanvallen ook ’terugsturen’, zoals pijlen, kogels of iets anders in die richting. Deze vuurt dan het object terug naar de vijand, maar houd je L1 langer ingedrukt, dan heb je gewoon een schild en gaan aanvallen je voorbij zonder schade.

Uiteindelijk zijn we behoorlijk tevreden over de combat in de game, want dat is nu vele malen diepgaander dan in het vorige deel. Dat zorgt voor veel meer gameplay variatie en de gevechten zijn daarmee automatisch leuker. Niet geheel onbelangrijk is dat je de game in z’n geheel in coöp kan spelen. Dat levert zo hier en daar andere routes in de levels op en ook is de combat hier speciaal op afgesteld, waardoor de twee Knack figuren elkaar gebruiken in gevechten. Het samen puzzelen, vechten en levels verkennen werkt net zo goed als wanneer je dat in je eentje doet en dat zorgt voor nog net wat meer variatie.

Grafische toeters en bellen

Knack 2 is voorzien van PS4 Pro optimalisatie en geeft je de mogelijkheid om de game in een verhoogde resolutie of framerate te spelen. Ook is er een optie tot HDR, maar dat bleek gek genoeg niet zo heel goed te werken. Wanneer HDR namelijk in-game was ingeschakeld, werd het beeld tijdens onze speelsessies erg donker en waren de kleuren ver uit balans. We zetten HDR dus even uit om te kijken wat er dan gebeurde en vreemd genoeg kwam het toen weer tot leven, al dienden we wel de brightness flink omlaag te halen. Hier lijkt dus iets mis te gaan bij onze speelbare versie, iets wat overigens gemakkelijk te patchen valt en wat straks wellicht niet meer aan de orde is, maar toch moeten we het even vermelden.

Grafisch doet Knack 2 overigens een hele hoop goed: de werelden zijn mooi vormgegeven, vol detail, scherp en kleurrijk. Op technisch vlak hebben we ook niet veel te klagen; de game kent immers een stabiele framerate die we zelden omlaag hebben zien gaan. De collision detection daarentegen is iets minder; zo vlogen we soms door muren heen en kwamen vijand al glitchend langs een rotsblok zetten. Niet per se heel storend, maar af en toe wel wat slordig. Verder hebben we erg genoten van het feit dat de levels een stuk meer open en breder zijn opgezet. Dit geeft een gevoel van ruimte en doet de game goed.

Knack 2 is alles wat je van een platformer qua gameplay en combat mag verwachten, maar het verhaal schiet helaas ook in het tweede deel weer tekort. Wanneer het verhaal wat beter in elkaar had gezeten, dan zou Knack 2 een parel onder de platformers zijn geweest. Jammer genoeg is dat niet zo, maar alsnog kunnen we wel ontzettend genieten van de gameplay en puzzels die de game te bieden heeft. Voor wie mogelijk wat angstig is vanwege het teleurstellende eerste deel: als je een goede, vertrouwde platformer zoekt met een modern sausje, dan gaat Knack 2 je zeker niet teleurstellen. Deze game is uiterst vermakelijk en een must-have voor alle platform liefhebbers.

• Gameplay vele malen beter dan het vorige deel
  • Leuke puzzels
  • Veel afwisseling qua landschappen