Enkele jaren geleden waren gamers helemaal klaar met historische shooters en was de vraag naar iets ‘moderns’ of ‘futuristisch’ erg hoog. Nu enkele jaren later, is het net andersom en zijn veel gamers juist weer klaar met de futuristische shooters. Logisch ook, aangezien er de laatste tijd een vloedgolf aan futuristische shooters is geweest. De moderne setting is nog wel altijd in trek, maar walljumps, exosuits en alle andere gimmicks zijn passé. Momenteel is de trend van het moment dan ook de historie, zoals je kunt zien bij Battlefield 1 en later dit jaar ook Call of Duty: WWII.

Volgens de CEO van Activision is dit echter niet zomaar een eenmalig uitstapje voor de franchise. In dit interview met Game Informer legt hij namelijk uit dat historische verhaallijnen erg interessant zijn voor de franchise en dat er mogelijk meer Call of Duty-delen zullen volgen die ‘historisch’ zullen zijn.

Well, you know I can’t reveal things on the slate that are several years off, but no I don’t necessarily see it as a one-off; I think that World War II and historical settings more broadly are very rich territory, and I think there’s every possibility that that could become an area that we explore more than once.

Verder geeft hij ook toe dat men inziet dat de laatste Call of Duty game, Infinite Warfare, wellicht net een futuristische game teveel was. Wel meldt hij hierbij dat hij geen kritiek wil uiten op de laatste game, aangezien er heel veel innovaties in zaten en vele nieuwe eigenschappen voor spelers om van te kunnen genieten.

First of all, there was a time not too long ago when everybody in the Call of Duty community was fatigued with modern and was asking for innovation and asking for new experiences, and that’s what led us to start experimenting with taking the franchise into the future in the first place. I think with the benefit of hindsight we can all agree we might have had one more future game than we needed [laughs]. Not to make any comment on the quality of the game from last year, but I think that while there were a lot of innovations and a lot of fun new things that players got to do, it was one future game too many.