Review: Destiny 2 – Na de ontwikkeling van Halo: Reach sloeg Bungie een nieuwe weg in en startte het een ambitieus project dat uiteindelijk Destiny zou worden. Ongeveer drie jaar geleden hoorden spelers de zin “Eyes up, Guardian” voor het eerst en sindsdien is er een hoop gebeurd. Meerdere uitbreidingen verschenen en het potentieel dat aan het begin van de game nog niet volop werd benut, kwam gaandeweg steeds meer naar voren. Die kennis heeft de ontwikkelaar merkbaar gebruikt voor diens opvolger, want Destiny 2 is een verademing op diverse vlakken. In deze review vertellen we je graag waarom de sequel een sublieme start is van een nieuw hoofdstuk voor de serie.
Vecht voor de mensheid
Het verhaal van Destiny beloofde veel door de fraaie opzet met de verschillende planeten, rassen en de mooie stijl. Nu terugkijkend daarop was er geen geheel qua verhaal en er had zoveel meer uitgehaald kunnen worden, want wat was The Darkness nu echt? De fraaie lore zat helaas te weinig verwerkt in de game, al werd daar door de jaren heen flink aan gesleuteld. De uitbreidingen hadden bijvoorbeeld een duidelijker verhaal en een betere opzet. De campagne van Destiny 2 bevat gelukkig een helder verhaal, maar weet ook op een nette wijze terug te blikken naar de evenementen die zijn geweest. Vaak was de mensheid in gevaar en ditmaal komt de dreiging van Dominus Ghaul. Hij is de baas van de Red Legion en heeft het voorzien op het Light van de Traveller, wat de kracht is achter het ontstaan van de Guardians.
Hij is van mening dat de mensheid deze kracht niet verdiend en dat dit voor het ras de Cabal bedoeld is. Vandaar dat hij met een verrassingsaanval de voormalige social space en veilige haven, The Tower, overrompelt met militair geweld. De Guardians vechten voor wat het waard is, maar zelfs jij als speler raakt je krachten kwijt. Het is een nieuw begin van waaruit je een reis maakt naar nieuwe planeten om je krachten terug te vinden en een vuist te maken tegen Ghaul. Het reizen naar andere planeten deed je al in het origineel, alleen is het nu een logischer geheel. Bekende personages als Zavala, Ikora Rey en Cayde-6, die in het eerste deel vaak een passieve rol hadden, zijn nu op een gave manier meer betrokken bij het verhaal. Via cut-scènes wordt het verhaal verteld met soms een dosis passende humor. Doordat dit onderdeel de campagne is op het gebied van het verhaal en beleving is het geslaagd te noemen, maar dat komt niet alleen door dit aspect.
Hoewel de missies mooi het verhaal vertellen en daarnaast gevarieerd zijn wat betreft de actie, zijn het de aanvullende activiteiten die alles veel rijker maken. Zo heb je de hoofdmissies in de werelden, maar er zijn ook ‘Adventures’ aanwezig die de rol van zijmissies vervullen. Deze missies vertellen veel meer over de planeet, de rassen en wat er nog meer speelt in het universum. Bovendien bieden ze nog meer afwisseling en dan met name meer content. Verder kun je op de planeten ook kleine dungeons verkennen, Lost Sectors genaamd, publieke evenementen voltooien en op patrouille gaan. Er valt zoveel te doen dat het zelfs even overweldigend kan zijn als je voor het eerst op een planeet aankomt. De nieuwe map die je met je vertrouwde Ghost tevoorschijn haalt, biedt daarvoor uitkomst en gelukkig vertelt deze niet teveel, zodat er nog genoeg te ontdekken valt.
Reis naar de fantasierijke, futuristische en kleurrijke werelden
De campagne en de activiteiten, die je alleen of in coöp kunt spelen, zorgen voor uren vermaak en vaak zal je ook even stil gaan staan om de omgeving te bekijken. Dit komt doordat Bungie wederom fantastische werelden heeft gecreëerd en qua stijl overtreffen ze absoluut het eerste deel. Daarbij moesten ze nog rekening houden met de vorige generatie consoles en dat leverde een beperking op in de ontwikkeling. Nu zijn alle remmen los op audiovisueel gebied en dat is vaak te merken. De planeten, zoals Nessus en Io, voelen groots aan qua schaal en zitten propvol mooie details. De European Dead Zone, waar je start, geeft gaaf de oude wereld weer en is een mooi punt om het avontuur te beginnen.
Het kleurgebruik is ook flink verbeterd en de algehele stijl die de ontwikkelaar voor ogen had komt nu nadrukkelijker naar voren. De game is zeker op een 4K scherm in combinatie met een PS4 Pro een lust voor het oog. Textures, details, reflecties en de belichting vallen hierbij erg op. Het ontdekken van de wereld is zo nog meer een genot, want je ziet als speler steeds wat nieuws. Zo zijn de bouwwerken van de Vex op Io werkelijk waar prachtig en indrukwekkend. Door de vele vistas en de grote schaal voel je jezelf als een kleine Guardian in een groot universum. Opnieuw zijn ook de skyboxen (de lucht) net als in het eerste deel virtuele schilderwerken terwijl op de achtergrond de bijpassende soundtrack klinkt. Met de muziek weet Bungie wederom de juiste snaar te raken waardoor de game op bepaalde momenten net wat meer episch aanvoelt. Verder klinken de wapens net weer even wat harder en anders wat voor de nodige verfrissing zorgt op dat vlak.
Het speelt vertrouwd en nieuw
De gameplay stond in Destiny als een huis en in de sequel kun je hetzelfde verwachten. De shoot-outs zijn actievol en de nieuwe wapentypes, zoals de granaatwerper zijn goede toevoegingen. Bekende Supers keren in enigszins vertrouwde vorm terug en elk type Guardian krijgt een nieuwe subklasse. Voor de Warlock is dat de Dawnblade, waarbij je vuur vanaf een zwaard kunt gooien vanuit de lucht. De Hunter kan als Arcstrider vlug met een elektrisch geladen staf acrobatische aanvallen uitvoeren. Als Titan kun je met de Sentinel subklasse een middenweg vinden tussen aanval en verdediging door een schild te hanteren, zoals Marvel’s Captain America. Deze kun je gooien richting vijanden als offensieve inzet of voor je houden om inkomend vuur te blokkeren. Elke subklasse heeft nu een vaste vaardigheid naast de granaten en mêlee die in veel opzichten nuttig kan zijn. Toch is het zonde dat je maar voor twee versies binnen een subklasse kan kiezen, wat voor minder flexibiliteit en keuze mogelijkheden zorgt. Ze zijn verder allemaal wel leuk om te gebruiken en hoewel er twee subklassen terugkeren per type Guardian, komen ze door bepaalde aanpassingen toch wat frisjes over.
Wat een hoop loot!
In één van de eerste trailers van Destiny 2 werd al voorspeld dat er meer loot aanwezig zou zijn in Destiny 2. Na vele drops qua wapens en armor kunnen we vol enthousiasme bevestigen dat de game erg gul is op dit vlak. Als speler wil je beloond worden voor wat je doet en in vergelijking met het origineel, krijg je veel meer loot. Het was destijds niet gek dat je jouw eerste exotic pas na een maand spelen kreeg, maar nu krijg je deze via de campagne al. Daarnaast zijn er ook gave quests die wapens opleveren en zodoende krijg je veel vaker een mooie beloning. De economie is hierop aangepast en je kunt via een variatie van bronnen aan loot komen. Het gevoel van grinden voor loot is hierdoor veel minder aanwezig en dat zorgt voor een veel hogere funfactor. Je kunt zelfs als clan meer loot krijgen door bepaalde activiteiten per week, zoals de aankomende Raid, te voltooien.
De Strikes zijn wisselvallig in kwaliteit
De Strikes zijn altijd een belangrijk onderdeel geweest van de PvE content in Destiny. In het vervolg vallen deze speciale missies waarin je een eindbaas moet zien te verslaan lichtelijk tegen. Het is niet dat ze allemaal slecht zijn, want ze bevatten bepaalde mechanieken waarin je tactisch te werk moet gaan. Ze zijn eerder wat wisselvallig te noemen. Zo komt de exclusieve Strike waarin de Taken de hoofdrol opeisen wat inspiratieloos over. De Strike Exodus Crash is dan weer ontzettend langdradig. Bij het eindgevecht van deze Strike wordt de eindbaas vaak onzichtbaar waardoor het tempo vervelend laag ligt. Hopelijk zien we in de toekomst wat aanpassingen daarop. De meer uitdagende versie van de Strikes, de Nightfall, heeft nieuwe modificaties gekregen en deze zijn geslaagd.
Deze extra modificaties bij de Nightfall Strikes, waar je goed rekening mee moet houden, zorgen voor meer uitdaging, zoals een aflopende tijd die je kan verlengen door vijanden af te schieten. Per kill krijg je er een aantal secondes bij waardoor een meer agressieve speelstijl en denkwerk gestimuleerd wordt. Je kunt dus bijvoorbeeld niet meer gaan schuilen bij de eindbaas, wat in het verleden wel kon. Verder kun je als modificatie instellen dat bepaalde elementen (zoals Arc, Void of Solar) kortstondig meer schade aanrichten tegen jou en de vijand. In de komende Nightfalls zullen andere modificaties de gameplay beïnvloeden en dus variatie in de uitdaging opleveren. Bungie heeft zelfs al een roadmap vrijgegeven voor de eerste maand en dit laat zien dat ze een constante stroom aan content willen bieden om de spelers bezig te houden. Zo komt de nieuwe Raid, The Levathian, deze week al en ook komt er al snel nieuwe content voor de PvP evenementen.
Aan de Crucible is ook gedacht
Voorheen heette de competitieve eliminatiemodus Trials of Osiris, maar deze zal nu met Trials of The Nine een andere naam en opzet krijgen zodra dit beschikbaar wordt gesteld. Zo is het niet langer drie tegen drie en puur eliminatie, maar van een nieuwe structuur die we in het algemeen in de Crucible zien. Het is nu vier tegen vier spelers (in plaats van normaal zes tegen zes). Nu zullen ook de modi Survival en Countdown beschikbaar zijn in Trials of The Nine. Deze twee modi zijn onderdeel van de competitieve playlist die beschikbaar is in de Crucible. In Survival heb je een select aantal levens. Gaan er in één team veel spelers dood, dan zijn er geen respawns meer over en moet je zien te overleven. De modus Countdown kun je zien als Search & Destroy, zoals we van andere shooters kennen. Hierin moet je dus een bom plaatsen of juist voorkomen dat deze geplaatst wordt tijdens meerdere rondes.
In de Quickplay playlist kom je modi tegen als Clash, Control en Supremacy. De eerste is de gebruikelijke Team Deathmatch, terwijl je in Control meer punten scoort per kill als je meer controlepunten beheert op de map. Supremacy is een variant van Kill Confirmed uit Call of Duty. Alle modi zijn prima en netjes uitgevoerd wat voor veel speelplezier zorgt. Wat ons met name opviel is dat de balans over alle wapens en klasses gezien in orde is. Geen één wapentype overheerst erg en granaten zijn ook minder aanwezig, waardoor het meer om skills en teamplay draait. Verder zijn wijzigingen in het wapensysteem ook een positieve ontwikkeling. Zo is de munitie voor bijvoorbeeld de raketwerper minder frequent aanwezig en dat soort aanpassingen bevorderen het plezier in de PvP aanzienlijk. Als laatste zijn de maps gevarieerd en met zorg vormgegeven waardoor je je niet snel zult vervelen in de Crucible.
Conclusie
Bungie krijgt van ons alle lof, want dat verdienen ze. Het origineel was een goede game, maar lang niet alles was in orde. Met Destiny 2 overtreffen ze zichzelf op alle vlakken en de punten van kritiek worden aangepakt. Sterker nog, al onze verwachtingen zijn overtroffen. De campagne samen met de zijmissies en andere activiteiten voelen solide aan en het helpt ook zeker dat de planeten op visueel vlak heel fraai zijn vormgegeven met elk een eigen kleurrijke stijl. De besturing en actie is wederom prima en de subklassen en diens Supers spelen erg fijn. Het nieuwe wapensysteem bevalt verrassend genoeg erg goed en door de vele loot die snel valt blijft het spelplezier aanwezig. De multiplayer is verder verzorgd en voelt gebalanceerd aan. De nieuwe opzet qua modi en aantal spelers per team werkt ook prima en daarmee is Destiny 2 dus in alle opzichten een flinke verbetering ten aanzien van het origineel. Het is verder vooral een verfijnde shooter die vol met content zit en waarin alles prima werkt. Als je eenmaal gegrepen wordt door de stijl, de sfeer en de gameplay, dan laat het je niet snel meer los.
Pluspunten
- Prima campagne
- Veel afwisselende content
- Prachtige planeten
- Goede actie en besturing
- Een hoop loot
- Gebalanceerde multiplayer
Minpunten
- Strikes wat wisselvallig
9.0
Helemaal mee eens top review. En echt een prachtig spel. Heb in begin veel getwijfeld om em te gaan halen omdat ik nog steeds met destiny 1 in mijn hoofd zat. Ze hebben zich goed herpakt de story mode, visueel, machtige soundtrack, game modes alles zit goed. Ben nu pas lvl 20 power 205 nu grinden maar. Enigste wat ik jammer is dat het spel nooit mensen zoekt om met u samen te joinen in side quests of missions. Gelukkig joinede een vriend bij de laatste missie lol
een terechte review heel goed .
game valt heel goed mee heb al veel uren er op het minpunt Strikes dan ik inkomen er zijn ter die er te lang zijn maar er zijn ook pareltje tussen .
voor mij is de game ge slaagt ik moet eerlijk zijn dat ik al naar de DLC uitkijk
Ik vind hem ook zeker een aanrader. Schiet als een malle en de story en side quests zijn ook goed.
Ik kan niet wachten op de eerste DLC van Destiny 2, schijnt heel vet te zijn.
Toch maar eens naar kijken dan.
Na zo’n goede review.
Mvg
Nu wachten op de HDR patch.
Ben het niet helemaal met je eens! Ik ben wel eens benieuwd welke personen schrijven over Destiny. Ik zelf heb in Destiny 1 ruim meer dan 3000 uur gespeeld en in 2 nu al ruim 77 uur. Maar over dat er geen wapen overheerst in PvP moest ik keihard om lachen. Laten we beginnen met Mida, Scaterlock en Nightshade!
@83.85.28..xxx: Waarschijnlijk mensen die meer reviews moeten schrijven en geen 77 uur in een week kunnen spelen 🙂
Prima review en een goed cijfer. Ik hoop dat ze met wat updates de rest zullen verfijnen! (Zoals weapon balances in pvp!)
Vind het wederom erg tof om Destiny te spelen. Vond deel 1 ook al wel leuk, maar deze overtreft hem zeker. Ik ben meer een PvE speler dus de crucible zal ik niet teveel induiken, maar ik vind dat er genoeg te doen is op de 4 planeten. Ik zou het tof vinden als er ook nog een patrol zou komen in de Peregrine District en Dark Forest, maar dat zal was wel niet.
Nog een klein minpuntje: grafisch gezien prachtig, maar de gamma niveaus zijn wat wisselend, vooral op Io en Nessus heb ik er soms een blauwige waas overheen liggen, dan is het zwart echt te flets. Gek genoeg is dat niet overal zo, en ik denk dat het mss te maken heeft met de belichting in de map op dat moment (daglicht, schemer etc)…maar ik zie het niet op de Titan en EDZ maps …herkend iemand dit?
Hoe zit het nu met de lengte van de campaign. Hoeveel uur doe ik daar ongeveer over. Nadeel van Destiny 1 vond ik dat ik die campaign erg snel uit had en daarna was bijna alles herhaling voor betere gear.
Ik heb de game hier gesealed liggen ivm een ps pro bundel van de mediamarkt maar zit er sterk aan te denken om de game weg te doen. Krijg aankomende maand al assasins creed al en Southpark binnen. Daarnaast speel ik nog steeds dagelijks r6 siege.
@94.111.6..xxx: Daar kijk ik ook zeker naar uit, maar moet zeggen dat de belichting nu al sterk is.
@Titer_0344: De campagne als je puur naar de missies kijkt is denk ik grof geschat 6-8 uur, maar als je deze alleen speelt zul je merken dat je light level soms niet hoog genoeg is voor de volgende planeet. Hier heeft Bungie bewust voor gekozen zodat je ook de overige activiteiten op de locaties gaat doen. Slimme keuze, want zo leren ook nieuwe spelers veel over het universum van Destiny. Deze bevatten elk een eigen verhaal en zo hoor je ook personages uit de game op de achtergrond meer vertellen. Uiteindelijk moet je de volledige campagne zien als de missies, adventures, lost sectors en de quests. Daar gaan heel wat uren in zitten.
@83.85.28..xxx: Moet zeggen dat de wapens die je noemt vaak gebruikt worden, maar ik heb het niet over specifieke wapens. Bedoel vooral dat niet 1 wapentype dominant is. Je noemt zelf al een scout, auto rifle en een pulse rifle.
Ik heb zelf alles wel gebruikt van hand cannon tot scout en allemaal in mijn ogen effectief. Verder voelt het door het nieuwe wapensysteem meer in balans. Verder is een review een momentopname als het gaat over PvP, want het duurt een tijdje voordat er een definitieve meta vast is te stellen.
Ik hoop persoonlijk dat de meta zo blijft of dat in ieder geval elk type relevant blijft. De tijden van de Thorn dominantie waren vervelend bijvoorbeeld.
@20style [20]: Bedankt en het grinden valt best mee. Blauwe loot gaat hoger dan je huidige level tot 265 en daarna start het infusen echt. Gelukkig heb je nu ook armor en weapon modus die kunnen helpen. Stop je bijvoorbeeld een mod in een stuk armor dan geeft dat plus 5 attack/defense. Stel dat je dus een 260 wapen hebt en je stopt er een 268 wapen in dan zal deze niet 268 worden, maar 273. Zolang de mod maar in het item zit dat je sterker maakt via een ander item. Wellicht heb je nog wat aan die tip of wist je er al van. XD
Of samen spelen: Je kunt altijd iemand aanspreken in de Tower en Bungie wil ook binnenkort Guided Games gaan introduceren zodat je op die manier met andere kan spelen en eventueel een vriendenlijst met Destiny 2 spelers kan opbouwen.
K*t Yanks!! Weer uren downtime voor een hotfix.
@Faunus:
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Top!
Nice! Morgen meteen halen 🙂
@nis156: Wacht eerst maar eens af of de servers weer online gaan, ze zijn nu al bijna 7 uur onderhoud aan het plegen.
Goede game tot nu toe maar het missen van collectibles is wel echt een misser. Zoveel mooie plekken om te bezoeken zonder enig aanleiding om te speuren en ontdekken. Iets dieper lore ingame had ook mooi kunnen zijn. Het verhaal heeft ook zeker wat flaws. Hopenlijk zal de DLC story wat beter worden!
Mooi geschreven review, ik deel jullie scoren 🙂
Destiny 1 grijs gespeeld. Deel 2 voegt voor MIJ niet veel meer toe dan betere gfx.
@31.151.52.xxx:
Reactie van mij
@Faunus: bedankt voor de tip man! Ik wist nog eens niet dat je wapens kon modificeren ga dit morgen direct proberen. Ja bij destiny 1″ had ik een groep vrienden maar die hebben een heel jaar door gespeeld en door afwisselen van games was mijn power te laag lol. Maar dat is heel goed nieuws dat Guided Games gaat bijkomen!
Geweldige game, maar 1 groot minpunt. In de Crucible kan je zelf niet meer een modus kiezen! (dus bijvoorbeeld countdown), maar moet je geluk hebben dat de modus in je playlist voorbij komt.
Geeft ons gewoon de keuzen uit de verschillende losse modi.
Ik ben helaas nog niet zo ver met dank aan wat tijdgebrek. Gisteravond had ik eindelijk tijd en liep het onderhoud uit :(. Hopelijk kan ik vanavond probleemloos spelen, want het speelt heerlijk! Echt een verbetering ten opzichte van de eerste Destiny.
Had t wel fijn gevonden als ik op de map al kon zien hoeveel mensen er bij een public event aanwezig zijn
Weet niet. Ik heb Destiny 1 sinds de Alpha helemaal grijs gespeeld. De Expansions voegde voor mij net iets te weinig toe, helaas.
Destiny 2 voelt voor mij een beetje als Destiny 1.5.
Verschillende streams zitten kijken, maar het is allemaal een beetje “been there, done that”.
Persoonlijk had dit van mij een volwaardige Expansion mogen zijn voor het eerste deel.
Nog niet genoeg gespeeld, maar ik vind D2 tot nu toe veel meer gefocussed dan D1. VEel meer te doen, beter overzicht, alles is verbeterd. Ik zie weer een verslaving aankomen zodra mijn char lvl 20 raakt.
Een dijk van een game
Weer verkocht……. verhaal pakt me gewoon niet.
@2a02:a212:81:2380:84df:f9f8:401d:e.xxx:
Destiny 2 spelen om t verhaal…
De campagne trekt op geen kloten, dat er nu meerder planeten zijn is een zoethouder van mijn pietje en ik zal Destiny altijd afdoen als een geldmachine van Activision.
Ja dat is bij Call of Duty ook maar niet dat de season pass stukken van het verhaal toevoegen die je moet bijkopen.
Bij deze wens ik jullie veel plezier met Destiny 2
@PS-4-Eva: Ja, dat kan. Iedereen heeft zo zijn voorkeuren en over smaak valt niet te twisten!
@217.169.235.xxx: waarschijnlijk wordt dit later toegevoegd en is de reden dat de meesten nog met de campaign bezig zijn ipv de crucible. Ik verwacht dat we gewoon weer kunnen kiezen, althans dat hoop ik.
https://www.youtube.com/watch?v=ufqZTk1D2xE Kijk deze video voordat je dit spel gaat kopen
@eengamer: idd een dikke dijk
Het cijfer is veel te hoog, de game is gewoon een dikke 6.
Waarom? Bekijk de Angryjoeshow review van Destiny 2.