HDR, oftewel High Dynamic Range, biedt een spektakel aan beeldtechnologie, als we de Sony persconferentie van destijds over de PS4 Pro mogen geloven. Hier was geen woord van gelogen, alleen besprak men eigenlijk één cruciaal onderwerp nauwelijks, namelijk de verwachte ondersteuning van ontwikkelaars voor HDR. Nu, bijna een jaar na de lancering van HDR voor de PS4 en PS4 Pro, is het nog altijd erg slecht gesteld met de ondersteuning voor deze beeldtechnologie. Hoe komt dat toch en hoe voelen gamers met een HDR televisie zich hier nu bij?

Wat HDR precies is, hebben we hier al eens uitgelegd, evenals hoe je dit aan kunt zetten op je TV en PS4. Iedereen is dan inmiddels ook wel bekend met de technologie en wat het doet met de games die je speelt. Nog geen HDR mogen ervaren? Dan kun je vandaag de dag een willekeurige elektronicazaak binnenlopen en de kans dat je een display ziet die het verschil laat zien, is erg groot.

Nog niet iedereen heeft echter een HDR-ondersteunende televisie in zijn of haar woning staan. Voor diegenen die dit wel hebben, zijn er nogal wat teleurstellingen geweest de afgelopen tijd wat betreft nieuwe games. Zo lanceerde Destiny 2 geheel zonder HDR-ondersteuning, kwam Knack 2 uit zonder dat HDR correct werkte en moesten we bij Agents of Mayhem bijna een maand wachten op een patch. Dit zijn slechts enkele voorbeelden, maar er zijn er jammer genoeg nog veel meer. Genoeg games die uitkomen en die jij ongetwijfeld graag wil spelen op de release, maar helaas pas een HDR-patch ontvangen op het moment dat je de game eigenlijk al uitgespeeld hebt.

Hiermee lijkt het wel alsof ontwikkelaars minder prioriteit zien in de technologie dan bijvoorbeeld Sony zelf. Bijzonder, want je wil mensen die geïnvesteerd hebben in zo’n HDR TV toch niet in de kou laten staan? De vraag is dan ook: moet het hebben van HDR-ondersteuning voor nieuwe games een vereiste worden? Net als Trophies dat bijvoorbeeld zijn bij elke game die men nu uitbrengt voor de PlayStation 4. Als Sony namelijk graag ziet dat elke game HDR ondersteunt, zal hier toch een soort verplichting voor moeten komen. We hadden verwacht dat de komst van de Xbox One S, die ook HDR ondersteunt, dit al zou bewerkstelligen, maar het lijkt vooralsnog weinig prioriteit te hebben bij ontwikkelaars.

Ook ergeren wij ons enorm aan het feit dat sommige games die beweren HDR te hebben, dit vaak op een slordige manier implementeren. Neem bijvoorbeeld Sony’s eigen Everybody’s Golf, waarbij HDR soms voor extreme overbelichting zorgt, puur vanwege het feit dat de ontwikkelaar dit slordig geïmplementeerd heeft. HDR is de toekomst en wordt steeds belangrijker; het wordt dus tijd dat ontwikkelaars dit serieus nemen.

We horen graag jouw ervaring en mening over dit onderwerp en zoals altijd kan je dat hieronder laten weten!