Review: Marvel vs. Capcom: Infinite


Review: Marvel vs. Capcom: Infinite – Marvel en Capcom hebben in het verleden al eerder samengewerkt en dat leverde het onvergetelijke Marvel vs. Capcom 2 en nog recenter Marvel vs. Capcom 3 op. Nu hebben beide partijen wederom de handen ineen geslagen en dat heeft geleid tot, niet geheel verrassend, een nieuw deel in de reeks: Marvel vs. Capcom: Infinite. Eerder bewees de samenwerking al een succes te zijn, maar geldt dat ook voor deze game? Je gaat het nu lezen!

Tijd om de wereld te redden

De robot Ultron en de reploid Sigma bundelen hun krachten om al het leven in de Marvel- en Capcom universa uit te roeien. De twee universa fuseren tot één enkele wereld en beide schurken combineren zichzelf tot de ultieme badguy, genaamd Ultron Sigma. Het doel van Ultron Sigma is al het leven en vrije wil uitroeien door middel van het ‘Sigma Virus’, waarna hij zichzelf tot leider van de wereld kan kronen. Maar dat zal niet iedereen zomaar even laten gebeuren en dat is waar de diverse Marvel- en Capcom-helden om de hoek komen kijken. Zij realiseren namelijk dat de sleutel tot succes bij de zes Infinity Stones ligt, waarmee ze Ultron Sigma een halt kunnen toeroepen.

Het verhaal is interessant vrij lang en geeft ook aanleiding om met veel verschillende karakters uit de game te spelen. Hierdoor leer je de verschillende movesets van de diverse personages kennen, zodat je al spelenderwijs kan besluiten wat het beste bij jouw speelstijl past. Ook zijn er in de gameplay genoeg referenties naar de films, strips en andere games te vinden. Soms zijn deze knipogen geslaagd en subtiel, zoals één van Spider-Mans superaanvallen, maar sommige referenties zijn helaas wat té geforceerd en dat werkt niet helemaal. Wat ook niet helpt, is dat dit type referenties niet goed uit de verf komt doordat de voice-acting het er soms te dik bovenop legt; maar goed, het zij zo.

Daag jezelf uit

Naast een verhaalmodus bevat Marvel vs. Capcom: Infinite ook een ‘Mission’ modus en een Arcade modus met een online en offline gedeelte. De Mission modus is, naast het verhaal, bij voorbaat geschikt om het spel en de verschillende karakters nog beter te leren kennen. Door middel van het voltooien van diverse missies leer je met elk karakter spelen en daarna kan je moeiteloos zijn moves uitvoeren. Handig om de gameplay goed te doorgronden dus. In de Arcade modus kan je aan de slag met gevechten tot je bij een eindbaas komt of een snelle ronde vechten tegen een vriend of een computergestuurde tegenstander.

Marvel vs. Capcom: Infinite bevat uiteraard ook een online gedeelte voor als je wereldwijd de uitdaging aan wil gaan. Iets wat je ongetwijfeld zal doen als je eenmaal door de singleplayer heen bent. Hierin kan je dan voor casual of ranked matches kiezen en bij die laatste is het de bedoeling dat je door te winnen punten behaalt om zo te stijgen op de wereldwijde ranglijst. Een bekend concept waar men in deze game verder niet echt van afwijkt.

Aan de nieuwkomer wordt echter ook gedacht, want er is een Beginner modus aanwezig en hierin kan je tegen andere beginners vechten. Erg fijn, want hierdoor is de kans op het ontstaan van een mismatch aanzienlijk kleiner, omdat de tegenstanders veelal gelijk zijn aan jou. Online werkt de game trouwens als een zonnetje, want het zoeken van een tegenstander ging rap en er was nagenoeg geen lag te bespeuren tijdens het vechten.

Doordat dit allemaal zo vlot en vloeiend gaat, speelt het ook online heerlijk weg en dat zorgt voor vele uren speelplezier. Na een potje blijf je veelal hangen en voor je het weet ben je een uurtje verder. Wel is merkbaar dat de karakters hier en daar wat uitgebalanceerd moeten worden, omdat het nog niet perfect is, maar daar zijn de patches natuurlijk voor. Leuk is trouwens dat je na een gevecht de keuze hebt tot twee keer toe om een rematch te kiezen, zodat je effectief een ‘best out of three’ kan spelen.

Vloeiende gameplay

Belangrijk in dit type games is natuurlijk in hoeverre het vlot speelt. Als het op het online gedeelte aankomt, dan weet je dat dat wel snor zit, zoals zojuist al omschreven. Maar hoe zit het offline? Wel, daarover kunnen we eigenlijk vrij kort zijn, want op technisch vlak komt Marvel vs. Capcom: Infinite ook offline uitstekend uit de verf. Tijdens de hectische en chaotische momenten blijft het spel uitstekend functioneren en er is vrijwel geen input-lag.

Terug naar de beginners, want naast dat je een online beginnermodus hebt, zijn er nog wat andere features in de game aanwezig die je helpen. Zo heb je de optie om ‘easy-combo’, ‘easy-super’ en ‘auto-jump’ in te schakelen. Dit is een fijne manier om nieuwkomers te helpen, want door de easy-besturing voert je karakter bepaalde bewegingen automatisch uit wanneer je een knop indrukt. Hierdoor ben je dus niet direct bij aanvang verplicht om de movesets uit je hoofd te leren.

De easy besturing bevat echter wel beperkingen in de moveset. Dit is te merken wanneer je complexere combo’s probeert uit te voeren, want dit is onmogelijk omdat je bepaalde knoppen nodig hebt die op dat moment automatisch een easy-combo activeren. De complexere combo’s zijn hierdoor dus enigszins uitgeschakeld van deelname en het is aan jou om op een gegeven moment over te stappen naar de non-easy besturing, zodat je alles uit de gameplay haalt.

De keerzijde hiervan is wel dat dit een vrij steile leercurve kent, maar als je eenmaal een karakter onder de knie hebt, laat je de tegenstanders alle hoeken van het level zien. Van de ene combo naar de andere combo gaan gaat moeiteloos en is in bijna geen enkel gevecht meer een probleem te noemen. Wel zul je goed moeten timen als je een supermove in gaat zetten, want het is mogelijk deze te blokken tijdens de inzet van de actie. Time je het goed, dan zal je een match positief kunnen afsluiten in de vorm van een hypercombo knock-out.

Marvel vs. Capcom Tag

Als we naar het vorige deel kijken, Marvel vs. Capcom 3, dan heeft men een vrij grote wijziging doorgevoerd in het vechtsysteem. Zo bestaat een team niet langer uit drie verschillende karakters, maar uit slechts twee karakters. Ook is het niet meer mogelijk om een support-move uit te voeren, want dit is vervangen door een tag-systeem, waarbij je tijdens een gevecht het ene karakter kan wisselen voor de andere. Veel verandert er verder niet in de gameplay, want je moet nog steeds de health van je karakters in de gaten houden en op tijd taggen. Als één karakter uitgeschakeld is, dan kan je uiteraard met de ander doorvechten, zij het wat lastiger is omdat je nergens op terug kunt vallen.

In de titel van deze game staat ‘Infinite’ en dat slaat natuurlijk op de Infinity Stones die je kan gebruiken tijdens een gevecht. Tijdens het gevecht zal de Infinity meter opladen en zodra deze vol is, kan je de gekoppelde aanval aan de gekozen steen uitvoeren. Deze aanvallen worden ‘Infinity Storm’ genoemd en zijn per steen uniek. Eén van de stenen stuurt bijvoorbeeld een ‘homing-aanval’, wat zoveel betekent als dat de aanval herhaald zal blijven worden tot de tegenstander jou weet te raken.

Een andere steen zal health van je tegenstander stelen om daarmee jouw healthmeter aan te vullen. Hierin is volop variatie te vinden en deze stenen zorgen met hun mogelijkheden voor meer variatie en diepgang in de gameplay. Om er nog een schepje bovenop te doen, kan je deze stenen ook combineren met de superaanval van jouw karakter om er maximale schade mee aan te richten. Wel is er een afweging mee gemoeid, want bij de inzet van stenen zal jouw combo even stoppen, waardoor de tegenstander een opening heeft om jou aan te vallen. Zorg dus ook in dit geval dat je de aanval met een goede timing inzet.

Avengers Assemble?

Marvel is tegenwoordig bij het grote publiek vooral bekend van de verschillende superheldenfilms. Dit is goed te zien bij de beschikbare karakters aan de Marvel kant. Naast klassiekers als Captain America, Iron Man en Spider-Man, bevat de game ook populaire karakters als Rocket Raccoon en Gamora die je natuurlijk kent van Guardians of the Galaxy. Ook aan de kant van Capcom zien we bekende personages terug, zoals Ryu, Dante, Megaman X, Jedah Dohma en nog veel meer. Met in totaal 30 speelbare karakters is het roster erg gevarieerd, maar in vergelijking met voorgaande delen is het wel wat weinig.

Zowel Marvel als Capcom hebben de beschikking over voldoende karakters om van Marvel vs. Capcom: Infinite een waar spektakel te maken. Het is dan ook jammer dat aan de Marvel-kant vooral de filmkarakters te vinden zijn en aan de Capcom-kant vooral karakters afkomstig uit Marvel vs. Capcom 3. Ook het gebrek aan diverse X-men karakters valt op. Vooral de stoere Wolverine schittert in afwezigheid, terwijl de Canadese mutant sinds de X-men vs. Street Fighter game er altijd bij was. Nu is het wel de bedoeling dat er meer karakters beschikbaar komen na de release door middel van DLC, maar vooralsnog is het aanbod wat karig te noemen.

Conclusie

Marvel vs. Capcom: Infinite bouwt voort op de eerdere delen en voegt wat nieuwe elementen aan de gameplay toe. De Infinity Stones zijn een leuke doordachte toevoeging en zorgen voor een nieuwe dimensie en meer actie in de gameplay. Qua gameplay is het dus in orde met deze titel, maar voor sommigen kan de steile leercurve als het op de movesets aankomt een obstakel zijn. Wel heb je een gemakkelijk alternatief om het te leren kennen, maar daarmee haal je niet alles uit de gameplay. De game kent verder leuke referenties, maar het is jammer dat niet alles even goed uit de verf komt. Ook het roster is een beetje op safe spelen en naar onze mening wat beperkt. Desalniettemin is Marvel vs. Capcom: Infinite een solide vechtspel met degelijke gameplay, een leuke visuele stijl en waarin genoeg te doen valt.

Pluspunten

  • Solide gameplay en graphics
  • Vernieuwingen werken goed
  • Voor nieuwkomers ook interessant
  • Infinity Stones
  • Leuke referenties...

Minpunten

  • ...maar soms te geforceerd
  • Terug naar een tag-systeem
  • Supermove gemakkelijk te blokken
  • Geen Wolverine als speelbaar karakter

8.0

Boxshot Marvel vs. Capcom Infinite

Marvel vs. Capcom Infinite

Releasedatum:
19-09-2017
Genre:
Actie
Uitgever:
Capcom
Ontwikkelaar:
Je hebt niet ingelogd op PSX-Sense, heb je wel een account? Dan kun je hier inloggen. Heb je geen account? Klik hier om te registreren of post anoniem hieronder.

  1. Anoniem -   
    46.145.83.xxx's avatar

    Ik wacht wel op de definitieve editie met alle DLC erin. Ziet er wel vet uit!!

  2.    293 XP
    Trellgoth's avatar

    “Met in totaal 30 speelbare karakters is het roster erg gevarieerd, maar in vergelijking met voorgaande delen is het wel wat weinig.”

    Dit.
    Ze hebben nu al te veel DLC personages ‘aangekondigd’ dat het gewoon als halve game aanvoelt.
    Kijkend naar voorgaande deel, MvC3, deze had slechts 2 DLC personages waarbij de vanila versie al 48 speelbare personages had.
    En nu komen ze met 30 aanzetten? Neuh… dikke no go voor mij.

  3.    54 XP
    vieke's avatar

    @Trellgoth: Het is nog erger dan je denkt.
    De DLC personages kom je tegen in de story mode, maar wanneer je denkt dat het gevecht gaat plaatsvinden is er een hard cut en gaat het verhaal gewoon verder. (dus als je de DLC zou hebben zou er een gevecht zijn, en nu dus niet).