Gespeeld: Dragon Ball FighterZ


Gespeeld: Dragon Ball FighterZ – Ergens aan het begin van deze eeuw was daar ineens de serie Dragon Ball Z op televisie. Deze serie was, en is nog steeds, ongekend populair onder de nu vooral twintigers en dertigers. Voor mij was het in die tijd ieder weekend vroeg opstaan om in mijn pyjama de ganse dag voor de televisie te hangen om de afleveringen van de afgelopen week in te halen. Dit riedeltje herhaalde zich enige tijd en naarmate ik ouder werd, heb ik de meeste games van Dragon Ball Z ook in mijn bezit gehad. We zijn inmiddels al heel wat jaren verder en naast dat ik zelf ben gegroeid, ben ik de serie nooit ontgroeid. Maar hoe zit dat met deze nieuwe Dragon Ball FighterZ? Daar ga je zo achter komen.

Welkom in de lobby

Nadat de game wordt opgestart en de welbekende ruige Japanse rockmuziek de menu’s voorziet van sfeer; de locatie van het spelen wordt aangegeven en een server wordt geselecteerd, beland je in de lobby. In deze lobby lopen tot maximaal 64 verschillende spelers rond met een miniatuurversie van hun lievelingspersonage uit de serie. Vooralsnog waren alleen de tot nu toe bekende personages te kiezen, zoals Goku, Krillin, Vegeta en Cell.

De mogelijkheden binnen deze lobby waren tot dusver nog vrij beperkt. Zo waren er drie NPC’s binnen de lobby met wie je kon communiceren. Eén NPC gold als nieuwsbulletin, waarin echter nog geen nieuws te vinden was. Weer een andere heeft de functie om replays van gevechten terug te kijken, voorzien van button lay-outs om te zien hoe elke beweging gedaan wordt. Hiermee kan je dus leren van je eigen gemaakte fouten in de gevechten, alsook van de gebruikte combinaties van je tegenstander. De derde en belangrijkste NPC is het personage dat je toelaat tot de arena om het online op te nemen tegen één van de andere spelers in de lobby, hetgeen waar de game voornamelijk om draait.

Met beide benen op de grond

Goed, in mijn jeugd heb ik zoals gezegd de vele diverse Dragon Ball Z games in mijn bezit gehad en gespeeld. Een Budokai, een Tenkaichi of een van de vele anderen. De meeste games hadden dezelfde personages in de game, maar veelal varieerde de manier van vechten binnen die games. Met Dragon Ball FighterZ merkte ik naar verwachting al heel gauw dat de manier van vechten heel anders is dan ik persoonlijk gewend ben. Zo kon je voorheen volledige knopcombinaties van speciale aanvallen zien en was het een kwestie van Ki opbouwen om deze aanvallen op je tegenstander af te vuren.

In FighterZ beschik je echter over vier verschillende aanvallen, namelijk Light Attack, Medium Attack, Heavy Attack en Special Attack. Hoe je vervolgens een Kamehameha of Gallick Cannon gebruikt, dat mag je lekker zelf gaan uitvogelen. Dragon Ball FighterZ vergelijk ik dan ook een beetje met hoe ik vroeger een potje voetbal ervoer. Ik was een jaar of 8, speelde in de E’tjes en op de training gingen de ballen er wel lekker in. Vol goede moed stond je op zaterdagochtend op om de training in praktijk te brengen in een wedstrijd, om vervolgens met 11-0 van het veld geveegd te worden. Zo voelde ik mij ook tijdens de online gevechten, ik kwam tegenover spelers te staan die de benodigde combinaties al snel hadden uitgevogeld en mij compleet met de vloer gelijk maakten.

Wanneer je helemaal thuis bent in games als Mortal Kombat of Street Fighter, denk ik dat je als speler makkelijker aardt binnen de manier van spelen in deze game. Mocht je enkel ervaring hebben met de voorgaande Dragon Ball Z games, dan zul je denk ik toch iets meer tijd nodig hebben om de game onder de knie te krijgen. Dit maakt het natuurlijk ook een stuk interessanter, want de learning curve in de game is aanzienlijk te noemen. En dat betekent, mits goed uitgewerkt, een lange speelduur.

Bekende gebieden

Voorafgaand aan de gevechten stel je je team samen met drie personages binnen de serie. Vervolgens kom je terecht in één van de vele venues die we gewend zijn uit voorgaande games: Planet Namek, World Tournament Stage of simpelweg in West City. De locaties waarin je vecht zijn echter wel een stuk verder ingekrompen dan voorheen, dit om de speelsnelheid te bevorderen. Waar je in voorgaande games veel diepte in de levels hebt, zowel in de lengte als breedte en in de lucht, word je nu beperkt tot een 2D wereld.

Aan beide zijden van het speelveld kom je dus op een gegeven moment bij een barrière. Wanneer je als speler in het spreekwoordelijke hoekje wordt gedrukt, is het vrij lastig om hier weer uit te komen. Je tegenstander kan op deze momenten een ruime aanvalscombinatie op je uitvoeren voordat je zelf weer eens iets kan proberen. Hier kan nog wel wat ruimte opgepakt worden om het spel eerlijker te laten verlopen.

Vloeiende animaties

Voor de mensen die de serie Dragon Ball Super volgen dat momenteel loopt, is er één ding waar veel over wordt geklaagd, namelijk de animaties in deze serie. Deze zien er niet altijd zo soepel en vloeiend uit als Dragon Ball Z destijds, maar daar hoef je je bij Dragon Ball FighterZ absoluut geen zorgen over te maken. De manier waarop de game uiteindelijk oogt is echt heel mooi. De animaties zien er vloeiend uit en de synchronisatie van de stemmen zijn die van de originele Japanse stemacteurs. Naast dat de servers vooralsnog af en toe wat last hadden van snelheidsproblemen, speelde de game uiteindelijk erg lekker weg en wist het me grafisch te imponeren.

Voorlopige conclusie

Dragon Ball FighterZ brengt de serie terug in een spiksplinternieuw jasje. De moeilijkheidsgraad is flink verhoogd in vergelijking met de voorgaande games en er vallen heel wat nieuwe skills te leren. De lobby waarin je rondloopt biedt vooralsnog niet heel veel speciaals, maar wellicht worden er nog nieuwe functies toegevoegd aan de uiteindelijke game. Daarnaast waren het aantal speelbare personages ook nog niet toereikend genoeg, maar ik geloof zeker dat er nog heel wat personages bij gaan komen in de komende maanden. Al met al verloopt de game lekker, hoewel het matchmaking systeem nog wel wat sneller kan. Helemaal wanneer er straks duizenden mensen tegelijk gebruik willen maken van de game. Er is een pareltje in de maak dat voornamelijk nog verder uitgebreid kan worden, maar daar heeft de ontwikkelaar nog een poosje voor. Dragon Ball FighterZ verschijnt naar verwachting in februari van het volgende jaar.

Boxshot Dragon Ball FighterZ

Dragon Ball FighterZ

Releasedatum:
26-01-2018
Genre:
Vechten
Uitgever:
Bandai Namco
Ontwikkelaar:

5 reacties

  1. Anoniem -   
    77.173.14..xxx's avatar

    Zal deze beter zijn dan xenoverse 2?

  2. Anoniem -   
    84.87.157..xxx's avatar
  3.    556 XP
    bzafs-'s avatar

    Xenoverse 2 was een geweldige game, denk dat je deze niet ermee kan vergelijken.

    Persoonlijk hoop ik op leuke futures buiten het standaard vechten. Zoals story mode en custom charachter etc. Weet niet wat ik kan verwachten.

  4. Anoniem -   
    143.176.244..xxx's avatar

    @77.173.14..xxx: 7 na een tijdje was xenoverse trash en had ook nog eens shitty netcode waardoor het onmogelijk was om een goede match met iemand uit amerika te spelen. Bij deze beta had ik er weinig van gemerkt en ik moet zeggen dat het echt een leuk spel was!

  5. crew Redacteur -    58 XP
    vieke's avatar

    @bzafs-: Story Mode is er zeker, custom characters 99% zeker niet.

Twee gratis updates voor Dragon Ball FighterZ nu beschikbaar, derde onderweg
Dragon Ball FighterZ krijgt een Deluxe Edition die alle DLC-personages bevat
It’s over 3.5 million! Dragon Ball FighterZ is een groot verkoopsucces
Nieuwe trailer toont de gratis content voor Dragon Ball FighterZ van dit seizoen