Special: De endgame activiteiten van Destiny 2 – Het is de derde week na de release van Destiny 2 en zoals je in onze review hebt kunnen lezen, zijn we positief over de game. De sequel bevat veel content op het gebied van PvE en in mindere mate PvP. Beide onderdelen zijn sinds vorige week aangevuld met nieuwe content. Bungie lanceerde vorige week woensdag namelijk de allereerste Raid, gevolgd door de competitieve modus voor de multiplayer: Trials of the Nine. Bungie bracht dit bewust later uit om spelers een kans te bieden het juiste level te bereiken en de wapens te bemachtigen die helpen in de strijd. We gingen er zelf uiteraard ook mee aan de slag en hieronder lees je onze bevindingen.

Betreed het grote en decadente paleis van Calus

De meeste Raids of endgame activiteiten van Destiny waren verbonden aan het verhaal. Zo had je bijvoorbeeld de eindbaas van King’s Fall, Oryx, die centraal stond in The Taken King uitbreiding, maar ditmaal is het anders. In Destiny 2 heb je het hoofdverhaal, waarin de Red Legion van de Cabal de voornaamste vijand is, en dit bepaald grotendeels de setting op alle planeten. De eerste Raid van Destiny 2 wijkt hier echter van af, want hierin krijg je te maken met Calus. Hij is volgens de lore van Destiny verbannen door het Cabal ras, omdat hij te veel de diva uit zou hangen. Hij koos liever voor het decadente leven omringd door goud en luxe in plaats van oorlog voeren, iets waar de Cabal voor leeft. De stijl van inrichten en smaak is dan ook duidelijk terug te zien in de Leviathan Raid.

Afgezien van de gouden stijl die erg opvalt, is de manier waarop Bungie deze Raid presenteert prijzenswaardig. De spelers die het juiste level hebben gehaald om de Raid te kunnen spelen, zien het schip waarop de Raid plaatsvindt vanaf de planeet Nessus. Het is een klein detail, maar wel erg gaaf gedaan. De Raid zelf is in het paleis van Calus, dat zich bovenop het schip bevindt, ook wel de “World Eater” genoemd. Dit omdat deze ogenschijnlijk een grote mond heeft die zo een planeet kan inslikken. Als Guardian ga je in de Raid eigenlijk op audiëntie bij Calus en dien je verschillende stappen te doorlopen om een ontmoeting met hem te verdienen. De Raid bestaat uit meerdere fases, waarin teamspel en communicatie net als in voorgaande Raids essentieel is.

Open de poorten

Op het moment dat je het grote paleis binnengaat? word je geconfronteerd met een gevecht dat je moet doorstaan om zo toegang tot de volgende uitdaging te krijgen. Hiervoor dien je drie objecten te verzamelen die als het ware dienen als sleutels voor de poort waar je doorheen moet voor de volgende locatie. Deze objecten zijn te vinden bij andere poorten, die bewaakt worden door een grote groep vijanden. Tot overmaat van ramp zal in het gevecht met deze vijanden een nog grotere en sterkere vijand uit de poort komen. Weet je al deze vijanden te verslaan bij de poorten, dan kan je de benodigde objecten oppakken en naar de poort brengen die je moet ontgrendelen. Om het nog wat uitdagender te maken, zul je met je team al verkregen objecten moeten blijven beschermen, want zogenoemde ‘Counselors’ zullen er alles aan doen om het je afhandig te maken.

Dit proces dien je in dezelfde vorm voor elke uitdaging opnieuw te doen, maar deze week bleek dat Bungie een rotatie in de Raid heeft gestopt. De Raid bestaat namelijk uit vier onderdelen wat betreft de uitdagingen, maar je weet dus niet op voorhand wat de eerste zal zijn. Een leuk detail, waardoor er automatisch meer afwisseling ontstaat op het moment dat je de Raid meerdere malen gaat spelen. Vanzelfsprekend geldt voor elke uitdaging dat teamspel en goede communicatie van belang is, wil je het tot een goed einde brengen. Gedurende de Raid zijn de uitdagingen die je moet doorstaan om bij Calus te komen: Bath House, Pleasure Garden en Gauntlet.

Elke uitdaging is anders

De eerstgenoemde, het Bath House, bestaat uit vier plateaus die vastgehouden worden door middel van kettingen. Als je dan op een ketting gaat staan, gaat het plateau omhoog en het doel is om al deze plateaus naar boven te brengen, zodat er op een centraal punt paarse cilindervormige containers naar boven komen. Vervolgens zal je schade moeten aanrichten aan die containers en als je ze allemaal hebt uitgeschakeld, kan je naar de volgende stap. Het pittige element hierin is natuurlijk dat terwijl je met de plateaus bezig bent, er allerlei vijanden op je afkomen. Ook heb je nog te maken met giftig water, waartegen je beschermd kan worden door een buff, maar die moet wel keer op keer opgehaald worden.

Het draait bij deze uitdaging dus om snelheid, beweging, agressiviteit en teamwork, want anders word je overrompeld door de vijanden. Als de kettingen ondertussen niet gelijk omhoog gaan, kan het zeer lastig worden om deze uitdaging tot een goed einde te brengen. Hetzelfde soort chaotische gameplay staat je te wachten bij de andere uitdagingen. In Pleasure Garden dien je bijvoorbeeld zes beesten te doden door pollen naar speciale bloemen te brengen. Hierbij is het zaak dat vier spelers in de tuin rondsluipen, terwijl twee spelers van bovenop een rots de boel begeleiden. Worden de spelers in de tuin gespot, dan krijg je te maken met aanvallen van deze beesten, wat het nog wat lastiger maakt.

Het toffe aan Pleasure Garden is dat het deze keer niet draait om snelheid, maar meer om stealth en het goed weten wat de effecten van de gameplay zijn met betrekking tot deze beesten. Het eerste onderdeel (Bathouse) draait dus om snelheid, terwijl het onderdeel daarna (Pleasure Garden) volledig draait om stealth en goede samenwerking. Bij Gauntlet is het weer een compleet ander verhaal en worden spelers echt van elkaar gescheiden. Hierbij dienen twee spelers een renbaan af te rennen waarbij de rest van het team op een soort knoppen moet schieten om ervoor te zorgen dat de renners niet gestopt worden.

Om succesvol te zijn moeten zij drie volle rondes afleggen met als gevolg dat het hele team daarna de renbaan moet afleggen. Totaal andere gameplay weer en hierin staat mobiliteit vooral centraal, net zoals teamwork. Terwijl je dit aan het doen bent, zal je uiteraard door vijanden lastiggevallen worden en dus is samenspel erg belangrijk om het tot een goed einde te brengen. In elke uitdaging word je geconfronteerd met afwisselende gameplay, maar in de kern kan het keer op keer op hectische gevechten uitlopen en dat is waar de echte uitdaging hem natuurlijk in zit.

Afsluitend krijg je natuurlijk te maken met Calus en ook hier zal je team weer van elkaar gescheiden worden om uiteindelijk samen te komen op een actievol moment. Veel meer zullen we er niet over vertellen, want dat moet je zelf ontdekken. Het gevecht is in ieder geval zenuwslopend en eens te meer staat samenwerking en goede communicatie centraal, want een kleine fout kan fataal zijn. Afsluitend kunnen we stellen dat de Raid voldoende variatie, goede mechanieken, mooie loot en leuke geheime beloningen bevat die de moeite waard zijn. Dan nog te bedenken dat Bungie later een Prestige versie van deze Raid zal lanceren, die nog wat uitdagender zal zijn.

Trials of the Nine biedt uitdaging en volop loot

In Destiny werd Trials of Osiris geïntroduceerd wat een eliminatiemodus was waarin je drie tegen drie speelde. Wist je over meerdere rondes het vijandelijke team te verslaan, dan won je de match. Met meerdere overwinningen op zak was de mogelijkheid daar om naar The Lighthouse te gaan. Het concept keert nu ook terug in Destiny 2, maar dan wel als een nieuwe versie waarin in veel opzichten iets is gewijzigd. Zo bestaan teams nu uit vier spelers en er zijn twee modi die centraal staan.

De ene is Countdown, wat in feite een variant op Search & Destroy is, en de andere is Survival, wat neerkomt op een soort Team Deathmatch, maar dan met een twist. Je dient logischerwijs tegenstanders af te schieten alleen heb je in deze modus nu wel beperkte respawns en je kunt medespelers niet reviven. Hierdoor is het uitdagender dan gebruikelijk, wat het gevoel van overleven alleen maar ten goede komt. Beide modi zijn beschikbaar in de Competitive Playlist van de Crucible en zijn best vermakelijk. Ze vragen beiden namelijk een andere speelstijl en tactiek, want bij Countdown zijn revives – hoewel beperkt – wel beschikbaar.

Deze twee modi zijn dus nieuw voor Destiny en hetzelfde geldt voor de stijl van Trials of the Nine. In Destiny had Trials of Osiris een Egyptisch tintje, dat nu ingeruild is voor een meer abstracte en futuristische stijl. Er is zelfs een nieuwe locatie waar je naartoe kan gaan na één gewonnen match en die heet ‘The Third Spire’, wat een beetje doet denken aan No Man’s Sky. Deze locatie kent een prachtige en kleurrijke stijl die we inmiddels wel gewend zijn van Destiny 2. Hier ga je niet voor niets naar toe, want daar kan je beloningen ophalen. Vanzelfsprekend heeft ook Trials of the Nine zijn eigen loot, die overigens deze keer gevoelsmatig makkelijker te krijgen is.

Naast dat je na een gewonnen match toegang tot The Third Spire krijgt, krijg je ook nog tokens die dienen voor je reputatie bij de ‘Emissary’. Iedere keer als je stijgt in level krijg je een legendarische Engram waar willekeurige loot van dit evenement in zit. Weet je drie matches te winnen, dan kan je naar een hoger platform in The Third Spire en bij vijf gewonnen wedstrijden mag je weer een platform hoger. Bij zeven gewonnen wedstrijden – inclusief eventueel één verliespartij – krijg je toegang tot de loot van het hoogste platform.

Keer op keer krijg je per platform nieuwe loot en als je het voor elkaar krijgt om zelfs zeven keer ongeslagen een wedstrijd te eindigen, dan mag je daadwerkelijk naar hoogste platform waar je naar de speciale ‘Emissary’ kunt gaan waar je nog meer loot kan scoren. Uiteindelijk is Trials of the Nine hiermee iets toegankelijker en vooral aantrekkelijker geworden dan Trials of Osiris. Dit is te danken aan de wat soepelere regels die hiervoor gelden en de vele loot. Het is belonend voor spelers die ver komen, maar ook voor de mindere PvP goden onder ons is het bereikbaar. Trials of the Nine is wekelijks van vrijdagavond tot aan de reset beschikbaar.