Review: The Solus Project


Review: The Solus Project – Iets meer dan een jaar na de oorspronkelijke release op PC en Xbox One is The Solus Project nu eindelijk voor de PlayStation 4 beschikbaar – inclusief PlayStation VR ondersteuning. The Solus Project is bestempeld als een singleplayer survival- en ontdekkingsgame en het is het geesteskind van de studio van Sjoerd “Hourences” de Jong, een Nederlands-Belgisch onwikkelaar die zijn roem heeft verworven door het maken van mods voor Unreal Tournament. Wij hebben de buitenaardse planeet inmiddels uitvoerig bezocht en wat vonden wij van The Solus Project?

Eenzaam en alleen…?

In het jaar 2115 wordt geconstateerd dat de aarde op ramkoers ligt van een op hol geslagen ster. Het lukt de mensheid om in het jaar 2149 enkele duizenden mensen te evacueren met de zogenaamde Prolus ruimteschepen naar een veilige baan om de planeet Pluto. Twee jaar later wordt de aarde vernietigd en het lot van de gehele mensheid hangt af van het kunnen vinden van een nieuwe te koloniseren planeet. In een laatste poging om een geschikte planeet te vinden, wordt het Solus Project gestart: vijf shuttles met ieder een andere bestemming. In de buurt van planeet Gliese-6143-C wordt jouw shuttle vernietigd, maar miraculeus genoeg overleef je de noodlanding ternauwernood. Alleen en zonder middelen heb je één enkel doel en dat is overleven.

Het verhaal is weliswaar cliché science-fiction, maar de uitvoering van de introductie heeft een sterk filmisch karakter, waardoor je meteen geboeid raakt en geïntrigeerd bent. Zodra je je shuttle uitstapt, wil je weten wat er allemaal te zien en te doen is op Gliese-6143-C. Al heel snel blijkt dat je niet de eerste en enige levensvorm op de planeet bent, maar je kunt de puzzelstukjes nog niet op zijn plek leggen. Verdere verkenning van de planeet lonkt.

Overleven is makkelijk

Gliese-6143-C is een leefbare planeet, maar daar heb je het ook wel mee gezegd. Temperaturen schommelen tussen 45 graden celcius overdag en -35 graden celcius in de nacht. Het is een planeet van extreme weersomstandigheden. Je moet drinken en eten om genoeg vocht en calorieën binnen te krijgen en je moet af en toe slapen om uitputting te voorkomen. Gelukkig is er genoeg drinkbaar water te vinden en ook voedsel is er in overvloed aanwezig.

In het begin moet je even leren hoe je hiermee omgaat, omdat alles nog ietwat onwennig is, maar al snel maak je er een routine van om water en eten te vinden en om altijd met een scheef oog naar je lichamelijke gesteldheid te kijken. Naarmate je verder op onderzoek uitgaat, kom je artefacten tegen die je resistenties verhogen. Omdat je ruimteschip in stukken is neergestort op Gliese-6143-C, zijn er op de oppervlakte talloze mogelijkheden om deze wrakstukken te onderzoeken – en meestal bevatten ze precies wat je nodig hebt om te overleven. Mocht je het desondanks toch niet overleven, dan straft de game je daarvoor niet. Je laatste save wordt geladen en je krijgt gewoon weer een nieuwe kans.

Het survival-aspect wordt daarmee een beetje naar de achtergrond geschoven, want zelfs op de hogere moeilijkheidsgraad is The Solus Project geen uitdagend spel. Maar is dat een flinke tekortkoming? Wat ons betreft absoluut niet. The Solus Project is een game die het best tot zijn recht komt wanneer je in het duister zit met een hoofdtelefoon op om jezelf even te verliezen in een andere wereld. Het is een eenzame ervaring en laat dat nu juist de bedoeling zijn – solus is immers het latijnse woord voor ‘alleen’. The Solus Project slaagt er met vlag en wimpel in om je het gevoel te geven dat je een pionier bent op een vreemde wereld die al een rijke geschiedenis heeft. Je vindt steeds meer aanwijzingen dat een andere beschaving je voor is geweest, maar wat voor soort beschaving? En waarom is ze er nu niet meer? Mensen vrezen het onbekende en The Solus Project begrijpt dat als geen ander.

Fools go without Tools

Wanneer je voor het eerst uit je neergestorte shuttle stapt, vind je meteen een onmisbaar apparaat dat je waarschuwt wanneer je moet eten en drinken. Binnen de kortste keren vind je ook een andere tool die het mogelijk maakt om van A naar B te teleporteren. Je werpt een discus en vervolgens kun je jezelf teleporteren naar de plek waar de discus ligt. Flessen kun je vullen met water, blikken zitten vol met voedsel. Je kan sommige items combineren, en alhoewel craften een ‘feature’ van The Solus Project is, is het nooit heel erg interessant of moeilijk.

De game presenteert je ook regelmatig een aantal simpele puzzels die je op moet lossen als je verder wilt komen, maar ook deze zijn nooit heel erg complex en lijken er niet op gericht om je hersenen een flinke workout te geven. Om een deur te openen moet je bijvoorbeeld een aantal objecten op drukplaten plaatsen, conventioneler kan het haast niet. Als je verwacht in grote getale aliens met een BFG naar het hiernamaals te kunnen sturen, dan kom je er ook bekaaid van af – The Solus Project kent namelijk geen actie. De crafing is basaal, de moeilijkheid is niet heel hoog en er is geen actie. The Solus Project is desondanks een heerlijke game – introvert, bescheiden en een sfeer die blijft hangen lang nadat je gestopt bent met spelen.

Grafisch ziet de game er – dankzij het gebruik van de Unreal 4 Engine – prima uit. Gliese-6143-C toont je geweldige vistas, uitzonderlijk gedetailleerde en onheilspellende ondergrondse grotten en ongelofelijke buitenaardse mausolea van een lang vergeten beschaving. De audio is buitengewoon goed. Het is een combinatie van zeer subtiele tonen en geluiden die je allemaal een ongemakkelijk gevoel geven, alsof er steeds iets op de loer ligt. Iets of iemand lijkt je continu te begluren en dat gevoel maakt dat The Solus Project onder je huid gaat zitten. Je wil weten of je alleen bent en wat er met de vorige beschaving is gebeurd. Dat is schijnbaar ook altijd de intentie geweest van de ontwikkelaar (“atmosfeer op de eerste plek”) en daarin is The Solus Project zeker geslaagd te noemen. Als we een minpunt moeten noemen, dan is dat de besturing. Het is geen lastige besturing, maar je hebt wel een periode nodig om eraan te wennen – zeker in VR.

Gestrand in Virtual Reality

Een leuke bijkomstigheid is dat The Solus Project volledig in VR te spelen is als je een PlayStation VR headset hebt. Grafisch krijgt de game hier – uiteraard – wel een paar klappen te verduren. Sommige objecten in de verte zijn onduidelijk, maar de immersie door de sterke sfeer blijft gelukkig behouden. De besturing (move controllers vereist!) is wat minder geslaagd en kost tijd om onder de knie te krijgen. Zo kwam het regelmatig voor dat ik een rots aan het humpen was terwijl ik juist de andere kant op wilde gaan.

Je hebt de mogelijkheid om te teleporteren óf te wandelen om je voort te bewegen en het is een kwestie van experimenteren om te kijken welke optie je het best bevalt. Na een uurtje kun je zonder problemen Gliese-6143-C verkennen. Qua lengte is The Solus Project één van de langste VR titels die beschikbaar is en dat is bewonderenswaardig – zeker gezien de actuele vraagprijs van €19,99 (€15,99 als je een PS Plus abonnement hebt). Persoonlijk gaf ik er zelfs de voorkeur aan om The Solus Project in VR te spelen, maar als je geen VR-headset hebt, kan ik niet anders dan de game aanraden.

Conclusie

The Solus Project is een titel die op het eerste oog helemaal niet bijzonder lijkt, omdat de game in geen enkel onderdeel uitblinkt. Crafting is heel simpel, de puzzels zijn eenvoudig en er is in de hele game geen actie te vinden. Wat biedt de game dan wel? Een geweldige sfeer die je helemaal onderdompelt in een buitenaardse omgeving en een planeet die je het gevoel geeft dat je een pionier van de mensheid bent. Het is een game die bedoeld is voor mensen die kunnen genieten van rustige titels met een constant gevoel van onbehagen. Er hangt een voortdurende spanning in de atmosfeer die je een beklemmend gevoel geeft terwijl je langzaam maar zeker leert wat er is gebeurd met de eerdere bewoners. Grafisch ziet het er prima uit en met name het geluid is uitstekend. Ben je een sci-fi fan die smult van films als The Martian of Prometheus? Dan is dit gezien de prijs een must-play. Ben je een sci-fi fan én heb je PlayStation VR? Dan ben je het aan jezelf verplicht om The Solus Project een kans te geven - je zult er geen enkele spijt van krijgen!

Pluspunten

  • Gliese-6143-C is top
  • Lange speelduur ondanks lage prijs
  • PlayStation VR ondersteuning
  • Onheilspellende sfeer
  • Grafisch prima
  • Uitstekende audio

Minpunten

  • Besturing onwennig
  • Overleven is makkelijk
  • Simpel crafting systeem
  • Simpele puzzels
  • Geen actie

8.0

Boxshot The Solus Project

The Solus Project

Releasedatum:
18-09-2017
Genre:
Avontuur
Uitgever:
Grip Digital
Ontwikkelaar:

6 reacties

  1. Anoniem -   
    82.74.138..xxx's avatar

    Goede review, ga vanmiddag zeker even in de store kijken, lijkt me ook een prima game voor mijn PSVR.

  2. Anoniem -   
    86.83.197..xxx's avatar

    Top! Deze staat vanaf nu op m’n VR-langlijstje!

  3. Anoniem -   
    62.140.137..xxx's avatar

    Vr is super

  4. Anoniem -   
    77.251.23.xxx's avatar

    Klink leuk! Hoe lang is ongeveer nodig om het spel uit te spelen?

  5. crew Redacteur -    597 XP
    GazMeister's avatar

    @77.251.23.xxx: reken op een uurtje of 13, afhankelijk van sommige instellingen. Als je alle geheimen wilt ontdekken (en dat zijn er veel) dan duurt het nog veel langer.

  6. Anoniem -   
    143.176.156..xxx's avatar

    Mooie tussen alle shooters en andere bekende gameplay

The Solus Project voor PS4 en PS VR heeft een launch trailer gekregen
The Solus Project komt in september naar de PS4 en PS VR