In juni wisten we te melden dat PlayStation VR de mijlpaal van 1 miljoen verkochte exemplaren had bereikt. Het aantal verscheepte units ligt dan logischerwijs hoger en de afname lijkt nog altijd goed te zijn, aangezien Sony heeft aangegeven dat ze in het derde kwartaal van 2017 maar liefst 500.000 units verscheept hebben.
Reuters meldt dit op basis van een interview dat ze hadden met Andrew House. Daarmee is Sony marktleider op het gebied van virtual reality, maar dat brengt ook een aantal verantwoordelijkheden met zich mee. De positie is gunstig maar niet per se ideaal, zo gaf House aan.
“Iām not entirely comfortable being the market leader in VR by such a margin that seems to be happening right now. With such a brand new category you want a variety of platforms all doing well to create that rising tide and create the audience.”
Dit klinkt misschien wat gek, maar als je zo’n grote speler bent in een vrij kleine markt, dan is concurrentie juist goed om elkaars producten te helpen. Hoe meer platformen succesvol zijn, hoe beter het voor de markt is en dat is nu niet per se het geval, want de HTC Vive en Oculus Rift blijven best wel achterlopen.
Het succes van PlayStation VR – zeker ten opzichte van concurrenten – is vooral te danken aan de bovengemiddelde interesse in first-person shooters/games, zoals Farpoint en Resident Evil VII, die het platform goed geholpen hebben. Dit najaar staan er ook weer interessante games op het programma, met zoal Bravo Team, Skyrim VR en Gran Turismo Sport, wat voor nog meer succes kan zorgen.
Ik ben zeer tevreden met mijn PSVR, ik kijk hard uit naar Skyrim VR!
Ehm, de PS VR is inderdaad erg goed, en Sony mag heel blij zijn met deze verkoopcijfers, maar marktleider zijn ze niet, dat is Samsung met zijn GEAR, waarvan er al een vijf miljoen verkocht zijn. Niet te vergelijken wb prijs en kwaliteit, maar feit blijft dat die dingen veel meer verkopen.
@Mithrandir:
Is ook goede zaak, hoe meer fabrikanten een VR bril verkopen, hoe meer content er voor verschijnt, hoe beter dat ook voor de PSVR zal zijn.
Nog steeds heel veel plezier van en aan iedereen die ik het laat ervaren komt er een grijns van oor tot oor op het gezicht. Natuurlijk word alles straks beter en mooier en sneller etc, maar voor nu ben ik er meer dan tevreden mee.
VR rules. Zkr horror.
@107.178.194.xxx: ik denk dat Skyrim zeker gaat tegenvallen! Teleporteren voor meer dan 100 uur lijkt mij persoonlijk helemaal niks aan
De tijd gaat hard; een paar dagen na release gekocht. De aanvoer van games is mijn smaak, hartstikke tevreden en blij ermee.
ik vind de VR nu al erg vet, in de toekomst zal dit alleen maar beter worden.
@Mithrandir: Gear is geen losstaande VR maar een add on
@217.169.229..xxx:
Welke spellen speel je dan nog?
@SanderlaGrande: 107.178.194.xxx hier, teleporteren is niet de enige optie. Het is door bethesda onlangs bevestigd tijdens een demo op ABC dat je normaal kan wandelen met de move controllers of gewoon met je DS4 controller. No worries. š
@Wesley_PS: Niet te vergeten dat Gear VR gratis werd weggegeven bij aankoop van Samsung smartphones.
VR sucks ik zie veel te veel pixels!
@94.110.245..xxx: ja ok, maar hier heb ik in journey hele nare ervaringen aan overgehouden. Dit vond ik heel misselijkmakend en om het dan zo veel uur te spelen vind ik nog steeds geen goed idee :p
@SanderlaGrande:Naar mijn ervaring wordt die motion sickness echt een pak beter met verloop van tijd. Had er in het begin enorm veel last van en kan nu eindelijk zonder problemen een redelijke tijd spelen. Windlands wordt ik nog steeds een beetje draaierig van na een tijdje spelen maar dat went ook wel.
@94.110.245..xxx: Mee eens. Het verschilt erg van persoon tot persoon, en van game tot game, maar inmiddels kan ik zonder problemen Polybius of How we Soar spelen. Starblood Arena blijft wat tricky, als je het stijgen/dalen combineert met sherpe bochten, maar verder gaat ook dat prima. Ik heb 30+ VR games, en eigenlijk alleen RiGS krijg ik niet onder de knie.
@Mithrandir: Inderdaad, je leert ermee omgaan met de tijd. RIGS blijft moeilijk, maar Windlands is ook niet gemakkelijk! Daar werd ik al snel ziek van maar ondertussen kan ik een tijdje spelen voordat ik er wat van merk. Dan weet ik dat het tijd is voor wat anders. š
@80.57.6.xxx: ik speel niet heel veel vanwege een druk werkschema, maar nu nog rigs, eve, farpoint, resi, ook speel ik niet uren achtereen. Er zijn ook nog genoeg spellen die ik wil hebben, arcangel, solus, gt sport, etc.. š
@Mithrandir:
De Samsung Gear is geen echte VR. Je kan enkel draaien met je hoofd van links naar rechts maa naar voor en naar achter niet. Dus je beweegt niet in een 3d omgeving waar de z as diepte is. Je beweegt enkel in 2d assen X e Y dus.
http://newatlas.com/sony-psvr-vs-gear-vr-2017/49070/
“On the other hand, mobile VR still doesn’t have any positional tracking ā so when you lean, stand or move while wearing the Gear VR, the entire world will lean, stand or move with you (an unnatural sensation).”
@217.169.229..xxx: prima samengevat.
@cowboyhenk: En toch wordt de Gear overal meegeteld als volwaardige VR. Positional head-tracking is blijkbaar niet essentieel om als VR set gezien te worden (noch het feit dat je een mobieltje nodig hebt als scherm)
Overigens is de PS VR absoluut de beste en meest veelbelovende VR set..