In juni wisten we te melden dat PlayStation VR de mijlpaal van 1 miljoen verkochte exemplaren had bereikt. Het aantal verscheepte units ligt dan logischerwijs hoger en de afname lijkt nog altijd goed te zijn, aangezien Sony heeft aangegeven dat ze in het derde kwartaal van 2017 maar liefst 500.000 units verscheept hebben.

Reuters meldt dit op basis van een interview dat ze hadden met Andrew House. Daarmee is Sony marktleider op het gebied van virtual reality, maar dat brengt ook een aantal verantwoordelijkheden met zich mee. De positie is gunstig maar niet per se ideaal, zo gaf House aan.

“Iā€˜m not entirely comfortable being the market leader in VR by such a margin that seems to be happening right now. With such a brand new category you want a variety of platforms all doing well to create that rising tide and create the audience.”

Dit klinkt misschien wat gek, maar als je zo’n grote speler bent in een vrij kleine markt, dan is concurrentie juist goed om elkaars producten te helpen. Hoe meer platformen succesvol zijn, hoe beter het voor de markt is en dat is nu niet per se het geval, want de HTC Vive en Oculus Rift blijven best wel achterlopen.

Het succes van PlayStation VR – zeker ten opzichte van concurrenten – is vooral te danken aan de bovengemiddelde interesse in first-person shooters/games, zoals Farpoint en Resident Evil VII, die het platform goed geholpen hebben. Dit najaar staan er ook weer interessante games op het programma, met zoal Bravo Team, Skyrim VR en Gran Turismo Sport, wat voor nog meer succes kan zorgen.