Special: Een hype gedoemd een stille dood te sterven of is virtual reality hier om te blijven?

Special: Een hype gedoemd een stille dood te sterven of is virtual reality hier om te blijven? – De laatste twee jaar heeft virtual reality een tamelijk significante opleving gekend op de markt. Met hardware als de Samsung Gear VR en Google Cardboard, werd het opeens betaalbaar en toegankelijk, fanaten konden zich vergrijpen aan de Oculus Rift en beter nog: de HTC Vive. Hoewel dat nog steeds een behoorlijke diepte-investering is, doet de Vive het zeker niet onaardig. Sony ging daar eind vorig jaar een beetje tussenin zitten met PlayStation VR en opeens was virtual reality behoorlijk populair. Halverwege 2017 maakte Sony al bekend dat PlayStation VR de één miljoen verkopen was gepasseerd. De vraag is nu: is dit een hype gedoemd een stille dood te sterven of is virtual reality hier om te blijven?

Dit is niet de eerste keer dat virtual reality komt kijken

De exacte oorsprong van de term ‘virtual reality’ is lastig te achterhalen, naar het schijnt waren wetenschappers al eind 1800 bezig met het creëren van een alternatieve visuele werkelijkheid. Een grappig voorbeeld is de Aspen Movie Map, ontwikkeld door MIT in 1978. Het team ontwikkelaars wilde de gebruiker het dorpje Aspen in Colorado laten zien en met behulp van een hele reeks foto’s kon je een soort van virtuele tour maken op een scherm. Nog interessanter was dat je ook de optie had om een polygonen versie te bekijken. Een simpel 3D-model dat je grofweg de straten van Aspen liet zien. Een heel simpele versie van Google Maps op de Vive, zou je kunnen zeggen.

Het probleem was echter met deze technologie dat de ontwikkeling gewoonweg niet ver genoeg was om een echte alternatieve werkelijkheid te creëren. De virtual reality zoals wij die kennen vindt zijn oorsprong zo eind jaren ’90 begin ’00. Het kan misschien zo allemaal een beetje saai en oubollig klinken, maar dat de geschiedenis zich herhaalt, wordt hiermee makkelijker zichtbaar. Ook anno 2017 blijkt namelijk dat de technologie nog lang niet ver genoeg is. Een veelgebruikte term in de virtual reality industrie is dan ook ‘gimmick’.

Niets is leuker dan die eerste keer

Mocht je virtual reality zelf hebben geprobeerd of bijvoorbeeld een PlayStation VR of HTC Vive hebben, dan kan je vast nog de eerste keer voor de geest halen. Die eerste keer dat je een pijl en boog in je handen had of die keer dat je in de haaienkooi doodsangsten uitstond. En de tiende keer? Of de twintigste keer? Nee, vast niet. Het nieuwe was eraf en je hebt het weggelegd. Het overkwam mijzelf ook met bijvoorbeeld The London Heist. De eerste keer was waanzinnig, maar de game duurde niet langer dan twaalf minuten. Dus na drie keer was de ervaring ‘gewoon’ geworden.

Het is een tendens die virtual reality games tergt. En niet alleen games, maar heel veel toepassingen met virtual reality lijden hieronder. De toevoeging is vaak niet meer dan een factor die voor spektakel zorgt, maar als die rook eenmaal is opgetrokken blijkt het nut vaak minimaal. Waarom zou ik kleding kopen in een virtual reality omgeving? Ik kan het niet aantrekken en passen, dat zou pas echt helpen. Nu hoor ik je al bijna zeggen: ‘maar dat kan binnenkort heus wel’. En dat is nou net het grote verschil met dertig jaar geleden.

Het tempo op het gebied van technologie ligt op topsportniveau

Niet eerder in de geschiedenis is de technologie met zulke grote stappen vooruitgegaan als nu. Iets wat drie tot vijf jaar geleden onmogelijk leek, wordt mogelijk. Dit jaar heb ik de Virtual Revolution beurs bezocht. Een evenement waar bedrijven uit de industrie, gezondheidszorg, architectuur en onderwijs samenkomen om de nieuwste ontwikkelingen op VR en AR (Augmented Reality) gebied te presenteren en te bekijken. Ook hier was het duidelijk dat het tempo hoog ligt. Zo is het momenteel nog zo dat je handen onderhevig zijn aan een bepaald soort controller. Op de beurs heb ik een handschoen geprobeerd die je volledige hand in virtual reality laat zien en de interactie dus ook volledig natuurlijk maakt.

Met AirFrance/KLM heb ik ook gewerkt aan een project met de HoloLens, het nieuwste speeltje op augmented reality gebied. Cabinepersoneel trainen voor de vliegtuigmaatschappij is duur, zeker bij bijvoorbeeld een vuurbestrijdingstraining. Er moeten fysieke cabines in vuur en vlam gezet worden, ruimtes beschikbaar gesteld worden en strenge afspraken gemaakt worden. De uitdaging voor ons was: hoe kunnen we dit goedkoper en makkelijker maken in augmented reality? Ook hier liepen we tegen bepaalde technische beperkingen aan, maar wederom was de conclusie: het begin is er, maar we moeten nog twee tot drie jaar wachten, aldus innovation manager Peter Huisman.

Verder heb ik ook met het Amsterdam Fashion Institute gewerkt aan een virtual reality experience, waarin het productieproces van hun kleding op een speelse manier wordt gepresenteerd. Je komt in een grote ruimte waar je kunt interacteren met de verschillende afdelingen binnen de organisatie. Op het resultaat waren we erg trots, maar één van onze grootste problemen was de engine waarin we het project bouwden. Elke virtual reality experience is namelijk gebouwd op een game-engine. De meest voorkomende zijn Unreal en Unity. Makkelijk in gebruik en zeker goed te behappen, zeker als je blueprints gebruikt. Het probleem is echter dat de game-engines vrij beperkt zijn in visuele kracht in VR. Een unieke engine gemaakt voor VR zou al een enorme stap zijn.

Wat ik hier dus eigenlijk mee wil zeggen, is dat virtual reality eigenlijk een beetje op de drempel van een revolutie staat. Als de technologie net even een stapje verder is, wordt het nut en rendement uit ervaringen een stuk groter. Daarmee kan de technologie ook definitief voet aan de grond krijgen. Nu is het nog te vaak dat er een makkelijkere oplossing is of het nut gewoon niet aanwezig is. Is dat er wel, dan zullen ontwikkelaars van software eerder naar virtual reality of augmented reality grijpen.

Even inzoomen op PlayStation VR

Mocht je al zo ver gekomen zijn met lezen: bedankt voor je aandacht! Uiteraard is dit een PlayStation website en wil je misschien wel meer weten over hoe de technologie van Sony zich houdt tegenover de rest. Zoals ik eerder al aangaf zit PlayStation VR tussen de goedkope opties, zoals de Samsung Gear VR en de HTC Vive in. Sinds het uitkomen van de Oculus Rift Touch controller is die hardware-set ook duidelijk een stap verder, hoewel een stuk goedkoper dan de HTC Vive. Laatstgenoemde is momenteel – naar mijn mening uiteraard – de beste ervaring voor de consument. Zeker het toevoegen van sensoren, waardoor je letterlijk in een virtuele wereld kunt rondlopen is indrukwekkend.

Opmerkelijk genoeg vind ik zelf dat PlayStation VR zich buitengewoon sterk kan houden tussen de rest. Er zijn wel een aantal punten waar je rekening mee moet houden, hoe erg die je storen is dan aan jou om te beslissen. Ten eerste is de hardware minder krachtig dan die van bijvoorbeeld een Vive, daardoor heb je soms last van onscherp beeld en de graphics zijn zeker niet optimaal. Ook het gezichtsveld heeft een beetje last van het duikbril-effect. Het ligt er eveneens een beetje aan hoe goed de ontwikkelaar kan werken met virtual reality. Zo was voor mij dé verrassing op de PlayStation de Star Wars Battlefront X-Wing VR Mission. Grafisch was het top en de beleving was iets wat ik zelden eerder had meegemaakt, natuurlijk was ik bevooroordeeld omdat ik een groot Star Wars fan ben, maar het is zeker een goed staaltje ontwikkeling.

Eigenlijk het enige waar ik me echt aan stoor en waar Sony volgens mij niet voldoende geld, ontwikkeling en tijd in heeft gestopt, is de motion control. De Move controllers waren al bijna verouderd toen ze uitkwamen en dit is sterk merkbaar als je dit vergelijkt met een Touch controller van de Rift of de Vive controller. Zeker met games waarbij je moet schieten of iets dergelijks, laat de controller je gedeeltelijk of soms helemaal in de steek. Daarnaast is de button-mapping zo onnatuurlijk, dat ik vaak de bril af moest zetten om te kijken welke knop ik in moest drukken. Als Sony net even wat meer tijd had gestoken in een nieuwe controller, was dit probleem er nooit geweest. Het laatste puntje van kritiek is de schoonheid van je woonkamer, slaapkamer of waar je dat ding dan ook neerzet. Het aantal kabels zorgt er namelijk voor dat elke ruimte veranderd in een jungle, maar dat zie je gelukkig toch niet met dat ding op.

Eigenlijk is de conclusie van dit verhaal ook wederom dat je het beste kunt wachten tot PlayStation VR 2, ervan uitgaande dat die komt natuurlijk. Een bril met een hogere resolutie, groter kijkveld, krachtigere processor en een gloednieuwe controller gemaakt voor virtual reality. Voor nu moet je wel echt een groot fan zijn van de technologie om er eentje aan te schaffen, ondanks de redelijk betaalbare prijs. Ook qua content is het nog niet helemaal waar het moet zijn. Veel games zijn één of twee keer leuk en dan heb je het wel gezien. Een grote aanrader vind ik zelf Driveclub VR, het principe dat je echt in de auto zit maakt het niet alleen stuk realistischer, maar ik zette ook veel betere tijden neer dan in de normale versie. Puur omdat je meer gevoel krijgt voor de auto en om je heen kunt kijken voor een inhaalmanoeuvre.

Dus? Wat is nou eigenlijk je conclusie

We begonnen dit ellenlange verhaal met de vraag: is dit een hype gedoemd een stille dood te sterven of is virtual reality hier om te blijven? Ik denk zelf dat virtual reality ditmaal al te ver is gekomen om zomaar uit beeld te verdwijnen. Nog steeds zie ik promotieacties op het Museumplein en wordt er veel mee geadverteerd, maar niet omdat het niet aanslaat. De verkopen van de hardware, het aanbod in games (op de Vive en Oculus begint dit echt al aardig vorm te krijgen) en de vooruitgang van de technologie hebben een plek veroverd in het landschap. Dat virtual reality nog niet ver genoeg is om echt definitief door te breken, is duidelijk merkbaar, maar ik denk dat we het nog 2 á 3 jaar moeten geven en dan zal de technologie definitief van toegevoegde waarde zijn voor veel consumenten.

41 reacties

  1. Anoniem -   
    143.179.63..xxx's avatar

    Persoonlijk de vive gehad en de PlayStation Vr mogen proberen, probleem van vallen of succes zit hem bij mij dat ik knetter misselijk word van Vr. Dit komt doordat mijn lichaam zegt je beweegt niet en mijn ogen zeggen je beweegt wel. Dit resulteert is het eruit willen spugen van mij darmen zo misselijk. Dit schijnt te trainen te zijn. De vraag is, hoevaak wil je het ervaren dat je je darmen eruit wilt spugen??? Helaas om deze reden voor mij geen succes ook al vond ik het echt mega vet

  2. Anoniem -   
    2a02:1810:2523:f000:4533:6d48:dfce:b.xxx's avatar

    van mij mag die hele VR crap terug oprotten vanwaar het van komt.

  3. Anoniem -   
    144.76.14.xxx's avatar

    @2a02:1810:2523:f000:4533:6d48:dfce:b.xxx: Waar komt het dan vandaan?

  4. Anoniem -   
    84.107.136..xxx's avatar

    Ik zie hier eerlijk gezegt geen toekomst in.

  5.    3457 XP
    jimke1's avatar

    ik persoonlijk ben in het bezit van de psVR ik ben daar super tevreden over zeker de ervaring dat je heb met de games maar ik moet toch toegeven dat ik liever op mijn qled TV speel dan met de bril en dit alleen omdat ik het jaren gewoon ben .
    ik schrijf de VR bril zeker niet af ik gebruik hem alleen als mijn vrienden langs komen anders niet . een goede tip iets meer wat grotere games uitbrengen

  6.    360 XP
    BONKER's avatar

    Het zal niet (snel) een heel groot publiek trekken, maar als alle huidige eigenaren gewoon content blijven aanschaffen zal het ook niet patsboem klaar zijn. Ook al blijf de kans dat het ooit (of snel) doodbloed altijd aanwezig natuurlijk!

    En misschien is niet alle tech ineens dood omdat het niet ineens een giga succes is? Het kan ook zijn dat het vanaf nu heeel langzaam blijft groeien tot het ooit een hele grote markt heeft. Wie mag het zeggen…

    Ik weet in ieder geval van mezelf dat ik ondanks het matige gebruik, blijf geloven in VR (vooral op PC voor nu).

  7. Anoniem -   
    81.205.24.xxx's avatar

    Try it and buy it. Beter wordt het niet. Ik had dit het afgelopen jaar niet willen missen; zóóó blij dat ik ‘m direct aangeschaft heb!
    Ik snap dat het voor velen een bult geld is, maar er is werkelijk waar niemand NIET enthousiast na het proberen van VR. Het is en blijft hoe dan ook (een significant onderdeel van) de toekomst.
    Prijsverlaginkje zou mooi zijn, zodat het iets toegankelijker wordt.
    En de content, waar velen (enigszins terecht) over klagen, die komt wel. Iedere week komen er nieuwe games en apps in de store.

  8. Anoniem -   
    188.206.72.xxx's avatar

    Ik heb er geen ervaring mee en ben het niet van plan om het aan te schaffen.
    Het is een hype en dus tijdelijk.

  9.    250 XP
    Calhoun84's avatar

    @81.205.24.xxx: dat dus, niets aan toe te voegen

  10. Anoniem -   
    62.72.193.xxx's avatar

    Vr is de toekomst

  11. Anoniem -   
    2a01:7c8:aaba:1e7:0:0:.xxx's avatar

    opzich zie ik hier wel een toekomst in , alleen zouden de games dan met een controller gespeeld moeten worden , zoals een bf1 in vr zou best tof kunnen zijn tijdens een verhaal maar niet tijdens de mp . dit zelfde geld bij bij bijvoorbeeld een gta 5 zou vr best tof kunnen zijn of in een spel als uncharted of the last of us . maar dan moet dit wel met een controller speelbaar kunnen zijn , ook is dit leuk met race games of een goede horror ,

  12. Anoniem -   
    82.74.138..xxx's avatar

    Als je van gamen en technologie houd is VR een must, tot nu toe het meest ultieme wat je kunt krijgen.

    Wil je gewoon de zoveelste Battlefield en/of Call of Duty spelen en vind je dat het meest ultieme op game gebied, bespaar je de aanschaf van de PSVR.

    En uiteindelijk zie ik wel wat het wordt, voor de komende 2 a 3 jaar komt er en is er genoeg content om mij mee te vermaken, dus de aanschaf is het mij wel waard geweest.

  13. Anoniem -   
    82.74.138..xxx's avatar

    @188.206.72.xxx:

    Uiteindelijk is de PS4 ook een hype en tijdelijk, als ik zie hoeveel mensen in mijn vriendenijst al maanden niet meer online zijn geweest en weer met de PC bezig zijn……

  14. Anoniem -   
    85.149.79..xxx's avatar

    Ik vind het wel een beetje goedkoop worden om elke keer de VR in het “potentiele mislukking hoekje” te proppen. Terwijl het er, zeker voor de psvr, helemaal niet belabberd voor staat.

  15. Anoniem -   
    82.74.138..xxx's avatar

    @85.149.79..xxx:

    Mee eens, het lijkt wel of de redacteuren van deze site de PSVR het liefst zien mislukken.

    Ze kunnen beter gaan schrijven over de pro en waarom dat toch niet het zo geprezen apparaat is geworden als ze ons hier hebben proberen aan te praten.

  16.    183 XP
    Sensi's avatar

    Een paar dagen na release gekocht, dus volgende maand mogen we 1 kaarsje uitblazen. Hartstikke blij mee en in het gebrek aan content kan ik me totaal niet vinden. Sterker nog, ik merk dat ik heel veel VR releases gewoon mis omdat er te weinig nieuws over naar buiten komt. No offense naar deze site toe want die doet nog z’n best om wel wat VR nieuwtjes mee te nemen.

    Daarom vandaag maar een paar VR sites aan de favorieten toegevoegd om het allemaal beter te kunnen volgen. De volgende te spelen game wordt er weer eentje met de bril op, jeeeej 🙂

  17.    325 XP
    Morpheus_nl's avatar

    Wat ontwikkelaars volgens mij niet beseffen is dat we niet zo kieskeurig zijn. Ik bedoel, ik zit niet te wachten op 3D beeld. Nou ja, niet percee. Ik speel BF1 in cinema mode op de VR set. Prima te doen. Als het nou mogenlijk zou zijn om met de beweging van mijn hoofd om mij heen te kijken zou ik tevreden zijn. Dat ik dan nog een ouderwets beeld heb is mij best. Begrijp me niet verkeerd hoor. Games als Rigs, rush of blood zijn Fantastisch. Zo ook de gratis COD missie in dat neppe vliegding en als top of the bill de x-wing StarWars missie. Ik begrijp dus niet dat er naa z’n daverend succes volle demo niet meteen tot het aankondigen van een volle game komt. Het lijkt soms wel of de grote ontwikkelaars te bang zijn om een risico te nemen.. Ben trouwens heel blij met mijn VR hoor het blijft iets apparts. En daarnaast is het een handig 2e scherm waarmee ik lekker kan gamen, terwijl de rest tv kijkt..

  18. Anoniem -   
    2a02:a453:a370:1:49b5:9cf3:4985:b.xxx's avatar

    Tja als je porn in VR gekeken hebt dan wil je niks ander meer..

  19.    1175 XP
    chris65's avatar

    Vandaag resident evil vii binnengehaald. Morgen met een maat spelen. Vr is niet klaar maar is ook nog niet op stoom

  20.    2484 XP
    gamexl's avatar

    De tehcnologie is nog steeds niet perfect waardoor de kans van slagen in gevaar komt. Kijk maar naar het 3D gebeuren. De nieuwste televisies schijnen al niet meer 3D te ondersteunen. Als voorbeeld neem ik de LG 4K Oled HDR TV… Geen 3D functie.

    Met VR spelen twee zaken mee: Is echt goed (zonder misselijk te worden) en wordt er genoeg kwalitatief content voor ontwikkeld?

    Wat ik tot nu toe heb gelezen is dat VR geweldig is bij racegames, educatieve tours (zoals door een museum wandelen) en spaceflights. Best logisch, bij twee van deze voorbeelden ben je chauffeur of piloot waardoor de kans op misselijkheid miniem is (in het echte leven bestuur je een voertuig ook vanuit de zitpositie.

    Ik hoop wel dat het blijft en geperfectioneerd wordt. Helaas vrees ik dat het misschien nog te vroeg is daarvoor…

  21. Anoniem -   
    84.28.67..xxx's avatar

    Heb zelf de PS VR geprobeerd maar hield het geen vijf minuten vol, net als ongeveer 50% van de andere mensen die de demo unit al geprobeerd hadden (volgens de verkoopster). Ook bij de lokale Game Mania hoor ik dergelijke verhalen, niet iedereen kan er tegen.

    Ik zelf denk dat de grote kracht straks in het videogedeelte komt te liggen, zoals bv reisvideo’s. Daarnaast heb ik al toepassingen gezien die real life brandweertrainingen kunnen gaan vervangen.
    Voor het gamen is er ook wel toekomst maar dan zijn we minstens een generatie verder en zal het draadloos moeten zijn. Eerst zorgen dat er niet zoveel mensen meer misselijk worden van VR.

  22. Anoniem -   
    2001:984:e973:1:41bf:7621:20e8:8.xxx's avatar

    Ik vind zelf dat de vr technologie goed is..
    Het ligt natuurlijk aan de ontwikkelaars wat ze ermee kunnen( do Or die).
    Het ligt ook natuurlijk aan de kracht van de hardware.
    De toekomst voor vr ziet er rooskleurig uit.
    De vr ontwikkeling gaat verder waar het gebleven is.

  23. Anoniem -   
    84.241.209..xxx's avatar

    Eerst de games optimaal op een normaal 1080p scherm laten schitteren met uhd etc.

    Ipv allerlei idiote aparte dingen doen waar niet gevraagd wordt!!!
    Al jaren word er al jaren 1080p 60fps op de PlayStation Xbox consoles beloofd maar niks noppes nada!

    Laat de devolepers daar eerst maar eens naar presteren.

  24. Anoniem -   
    82.74.138..xxx's avatar

    @gamexl:

    VR zonder misselijk te worden zal voor diegene die er gevoelig voor zijn niet opgelost kunnen worden, dezelfde oorzaken vindt je ook bij wagenziekte , zeeziek worden, en ziek worden als je vliegt.

    Wat je ogen waarnemen komt niet overeen met wat de evenwichtsorganen waarnemen.
    Als Sony daar een oplossing voor zou vinden lossen ze niet alleen voor mensen die misselijk worden van VR een probleem op.

  25.    8209 XP
    Flaming_Kaiser's avatar

    @84.241.209..xxx: Dat is gewoon brute kracht in een console stoppen niks speciaals VR is gewoon een nieuwe manier van spelen. En eigenlijk iedereen die het heeft zegt hetzelfde als je eenmaal VR heb gehad dan wil je niet terug. Een hogere resolutie is niks bijzonders elke generatie wordt het grafisch mooier niks bijzonders.

  26.    295 XP
    PlayStation-NL's avatar

    Nooit misselijk geworden van m’n vr. Het wachten is op de grote titels waar je meerdere dagen aan tijd in kan stoppen

  27.    4300 XP
    Peter01's avatar

    ik weet het niet. als het zo doorgaat, met (ik denk) vooral korte en gimmicky games, gaat vr net zoals de ps vita een langzame en jammere dood sterven.

  28.    4300 XP
    Peter01's avatar

    @PlayStation-NL: zijn er nog steeds geen full length games ?

  29. Anoniem -   
    77.164.187..xxx's avatar

    Heb er zelf helemaal niks mee teveel gedoe teveel op mn hoofd etc etc wil gewoon mn tv, console en een dikke game net als 3d geef ik er niks om. Zelfs surround boeit me persoonlijk niks.

  30.    295 XP
    PlayStation-NL's avatar

    @Peter01: volgensmij alleen “The Solar Project”. Maar dat is een game die je alleen kan spelen met motion controllers in de VR mode. Lijkt me niet erg fijn voor lange sessies.

  31. Anoniem -   
  32. Anoniem -   
    77.251.130.xxx's avatar

    Als het dadelijk wat doorontwikkeld is, dat het grafisch super is en je geen broodrooster op je gezicht hoeft te zetten maar een simpel brilletje, is het zeker vet.

  33. Anoniem -   
    86.80.238.xxx's avatar

    https://www.vrheads.com/best-hotas-controller-playstation-vr.Heb geen vragen maar denk wel dat het met dergelijke specifieke controllers leuker kan zijn.

  34. Anoniem -   
    213.73.171..xxx's avatar

    Komkommertijd, dus we vallen maar in herhaling?

  35. Anoniem -   
    86.83.197..xxx's avatar

    @Peter01:
    @PlayStation-NL:

    Farpoint!! Absoluut een aanrader, acceptabele speelduur en ongeëvenaard awesome met de speciale controller. Mijn favoriete VR game tot nu.

  36. Anoniem -   
    145.129.173..xxx's avatar

    Blijvertje

  37. Anoniem -   
    84.82.251..xxx's avatar

    @82.74.138..xxx: Inderdaad het al zoveelste bericht die vr als mislukking probeert te bestempelen.

  38.    1285 XP
    Shavir's avatar

    Virtual Reality is wel hier om te blijven.
    Ontwikkelaars mogen nu niet meer loslaten.
    Het staat nog in de kinderschoenen, klopt, maar ik heb net gelezen dat Sony een vernieuwde VR-bril op de markt gaat brengen met – jawel – hdr-ondersteuning.
    Ik denk dat jullie me wel op mijn woord geloven en dat ik niet naar de bron moet gaan zoeken.
    Het nieuwtje zal ook snel genoeg op psx Sense verschijnen. Groeten iedereen! 🙂

  39. Anoniem -   
    81.171.81..xxx's avatar

    @143.179.63..xxx:

    @62.72.193.xxx:

    Nou nee . . .

  40. Anoniem -   
    81.171.81..xxx's avatar

    @Shavir:

    In de kinderschoenen ?
    Haha

    In de jaren 90 werden er vr vr kits verkocht.
    In de speelhallen oa Sega
    En in Scheveningen in die speelhal (wat het eens was) ook,

    Dus kinderschoenen niet echt.

    Lees er maar eens over online,

  41. Anoniem -   
    31.161.154..xxx's avatar

    Troep