Review: NASCAR Heat 2 – Er zijn een heleboel racefans in Nederland, maar als het op NASCAR aankomt, dan haakt een groot deel van deze groep toch af. De simpele parkoersen en de hoofdzakelijk Amerikaanse coureurs zorgen ervoor dat de sport buiten de Verenigde Staten gewoon niet heel populair is. Dit geldt natuurlijk voor veel andere Amerikaanse sporten, maar dat is voor ontwikkelaars geen reden om hier geen games over te maken. Vorig jaar werd het eerste spel van deze sport in de Europese PlayStation Store aangeboden voor de PS4 en nu is ook diens vervolg daar te vinden. Is NASCAR Heat 2 alleen voor de fans of wordt er een breder publiek aangesproken?

Geen gekke dingen

Hoogstwaarschijnlijk heeft Monster Games met het ontwikkelen van NASCAR Heat 2 besloten om een game op de markt te zetten die niet al teveel poespas met zich meebrengt. Ze geven de fans dan ook wat ze willen, maar er wordt nergens moeite gedaan om ook wat extra’s te bieden, inclusief presentatie. Dat is meteen al te zien als je het spel opstart. De menu’s zien er heel basic uit en begin je meteen met een losse race, dan word je ook al niet overrompeld door de graphics. De auto’s worden vrij aardig weergegeven, maar het is vooral heel erg functioneel gehouden en daardoor ziet de game er vrij kaal uit, ook al zijn er tientallen wagens op het circuit te zien. Ook het gebrek aan commentaar tijdens een race laat zien dat de ontwikkelaar geen versnelling hoger is geschakeld om wat extra te bieden.

Met de gameplay zelf is in principe helemaal niets mis, maar ook hier geldt dat het wel basic is gehouden. NASCAR Heat 2 is meer gericht op arcade-gameplay en daardoor is de besturing vrij gemakkelijk te leren. De auto ligt zo goed als altijd vast op de weg en je hoeft je niet druk te maken over kleine nuances die een simulatie wel met zich meebrengt. Dit zullen de echte diehards misschien niet leuk vinden, maar het maakt de game wel een stuk toegankelijker. Het is dus in principe een vrij simpele racer die lekker wegspeelt en zich alleen onderscheidt door het gebruik van de NASCAR-licentie, inclusief alle parkoersen en coureurs.

Hard trillen

Er is wel een leuke en vooral handige feature toegevoegd tijdens het rijden. Het is in NASCAR Heat 2 heel erg belangrijk om gebruik te maken van de slipstream van je tegenstanders. Zo kan je extra snelheid winnen en dat kan wel eens het verschil zijn tussen een plaats op het podium of daar net buiten vallen. Als je in een slipstream rijdt, dan vibreert je controller en hoe heviger de trillingen, hoe meer snelheid je wint. Je hoeft dus niet te gokken of je in een slipstream rijdt, want je kunt nu dus precies aanvoelen wat de ideale lijn is om harder te rijden. Het is een hele simpele mechaniek, maar wel één die zeer goed uitpakt.

Beloofd is beloofd

Ga je weer terug naar het hoofdmenu en bekijk je wat voor extra modi er zijn, dan zie je dat er wel aardig wat verschillende dingen te doen zijn. Zo kan je een nieuwe carrière beginnen, waarbij je eerst in een truck moet rijden voordat je met de grote jongens mee kunt doen. Hierin ontstaat rivaliteit met andere coureurs en je moet je bewijzen tegenover de verschillende teams. Deze modus zit aardig in elkaar, maar qua opzet kan het allemaal wel wat uitgebreider. Dat geldt ook voor de rest van de modi, zoals de mogelijkheid om online te racen. Het doet wat het belooft, maar er wordt niets extra gedaan.

NASCAR Heat 2 is dus een game zonder poespas en de arcade-gameplay maakt het een stuk toegankelijker, maar haalt het ook de niet-fans over de streep? Dit zal niet het geval zijn. Deze groep mensen vindt dat dit een sport is voor auto’s die alleen naar links hoeven te sturen, doordat alle circuits ovaal zijn. Dit gegeven is voor hen allesbehalve spannend. Hun mening zal met deze game niet veranderen, omdat alles wat ze niet leuk vinden aan NASCAR aanwezig is. Ook de lage instapdrempel en het feit dat de game wel gewoon goed speelt, zal daar geen verandering in brengen.

Ben je fan van NASCAR, dan is NASCAR Heat 2 zeker een game die je zal appreciëren. Het spel speelt goed en al je favoriete coureurs en banen zijn aanwezig. Verwacht alleen geen spektakel, want dat brengt de game simpelweg niet. Grafisch weet de game geen indruk te maken, want het is meer functioneel dan mooi. De modi die aanwezig zijn, zijn wel leuk, maar hebben helaas weinig diepgang. Ook de algehele presentatie is erg karig. Er is dus zeker wel plezier aan het spel te beleven, alleen moet je niet al te grote verwachtingen hebben. Ben je geen fan van de sport? Dan zal deze titel je mening niet doen veranderen.

• Lage instapdrempel
  • Slipstream-rumble handige toevoeging
  • Er zijn aardig wat modi waar je je mee kunt vermaken...