Review: FIFA 18 – Na een knotsgekke zomer vol verrassende transfers waarbij weer nieuwe voetbalrecords zijn verbroken, zien de huidige voetbalclubs er inhoudelijk allemaal weer wat anders uit. Waar het ene team het seizoen wat beter is gestart, zijn er voldoende andere teams die momenteel nog aan het wennen zijn aan de nieuwe selectie. Wat ook weer even wennen zal zijn is FIFA 18, de nieuwste telg in de reeks die vanaf morgen officieel te verkrijgen is. De vraag die echter elk jaar weer wordt gesteld is of FIFA het ook deze keer weer waard is om te kopen. Gaandeweg deze review zul je daar wederom een antwoord op krijgen.

Krankzinnige uitslagen

We beginnen deze review door gelijk maar met de deur in huis te vallen. Voor de mensen die de afgelopen twee weken alvast hebben geoefend met FIFA 18 in de demo, zullen de uitslagen niet het grootste nieuwtje zijn. Niet geoefend? Weet dan dat de meeste games eindigen in krankzinnige uitslagen. Hiervoor zijn enkele redenen te benoemen wat het verschil aanduidt ten opzichte van het vorige deel.

Allereerst is het verdedigen een stuk lastiger geworden. Doordat de wendbaarheid van de aanvallers flink is toegenomen, zul je als verdedigende partij niet te snel toe moeten happen. Rustig wachten tot het laatste moment om een beweging te onderscheppen is de tip die ik iedereen mee kan geven, maar ook hiermee word je nog regelmatig in de luren gelegd. Daarnaast is de invloed van de geautomatiseerde AI afgenomen, waardoor je natuurlijke defensieve vaardigheden daadwerkelijk aan het daglicht worden gebracht. Dit soms met pijnlijke gevolgen.

Een ander penibel punt in FIFA 18 zijn de keepers. We hebben in de loop der jaren al heel wat verschillende capriolen in het doel gezien, maar dit jaar lijkt het meer alsof je tien tegen tien aan het spelen bent. Goed, de aanvallers komen er over het algemeen per potje vaker doorheen dan voorheen, maar dan wil je nog wel een betrouwbare man achter je defensie hebben staan. Helaas lijkt het er nu vaker op alsof er simpelweg niemand staat. Wanneer een potje dan eindigt in 5-3 of 8-4 moet je niet raar opkijken.

Komt dit alles de game dan ten slechte? Dat zeker niet. Het zou natuurlijk ook niet leuk zijn wanneer de gameplay een exacte kopie van de voorganger is. Hierdoor zal je nu echt weer even een poosje flink moet oefenen om de nieuwe elementen allemaal onder de knie te krijgen. Mocht dit over enkele weken of maanden het geval zijn, naargelang jouw persoonlijke vaardigheden, dan staat er echt weer een leuke en goede footie die je op je wenken zal bedienen.

Totale voetbalsfeer

Naast wat er op het veld gebeurt, is hetgeen eromheen gaande is ook van absoluut belang. We horen trainers en spelers dan ook vaak een lofzang houden over de spreekwoordelijke twaalfde man, maar helaas was dit altijd een achtergebleven onderwerp binnen FIFA. Het is nog niet zolang geleden dat de stadions waren gevuld met alleen maar op en neer bewegende pixels, maar in FIFA 18 heb ik voor het eerst het gevoel gehad dat er moeite in het publiek is gestoken.

Wanneer er wordt gevoetbald in het La Bombonera stadion, liggen de vrolijke slingers en snippers nog op het veld wanneer er wordt afgetrapt en in de Engelse stadions weergalmen de vele, diverse liederen als nooit tevoren. Daarnaast hebben de mensen in het publiek een eigen gezicht gekregen en zijn ze een stuk interactiever geworden. Weet je in de 90ste minuut nog het winnende doelpunt in de rechterbovenhoek te knallen? Dan stormt een deel van het publiek van hun stoeltjes af naar voren, om samen met jou het feestje te vieren.

Ook op het gebied van licenties is FIFA weer wat rijker geworden. Er was natuurlijk al de samenwerking met de Premier League, waarbij de gehele huisstijl is overgenomen. Wanneer je nu echter bijvoorbeeld de FA Cup finale speelt, dan heb je daadwerkelijke vlammen en vuurwerk naast het veld bij de opkomst. Naast de Premier League licentie is er nu ook een nauwe samenwerking met de Spaanse La Liga, waardoor de gehele huisstijl nu ook in de game is verwerkt.

Legendarisch!

Het heeft heel wat jaren mogen duren, maar eindelijk is het moment daar voor de FIFA-spelers op de PlayStation. Eindelijk zijn de legendarische oud-voetballers, zoals Marco van Basten en Filippo Inzaghi, aanwezig in Ultimate Team. Nadat deze voetballers jaren exclusief zijn geweest voor de Xbox spelers, gaan deze mannen nu verder onder de naam Icons. Daarnaast zijn er van iedere Icon tevens drie verschillende versies met verschillende statistieken, elk uit een andere fase van zijn carrière. Om een Icon te bemachtigen zul je wel over aardig wat FUT-coins moeten beschikken of veel geluk moeten hebben bij het openen van een pakketje.

Verder vind je binnen Ultimate Team de gebruikelijke activiteiten weer terug. Online en offline seasons, de drukke transfermarkt, squad-builder challenges en de Weekend League. In deze Weekend League is het de bedoeling om in een weekend 40 potjes online te spelen, om je te kwalificeren voor een bepaalde rank om zo rewards te bemachtigen. Voor de mensen die hier geen tijd voor hebben of zich benadeeld voelen, zijn er nu zogenaamde Squad Battles.

Met Squad Battles krijg je per dag vier verschillende tegenstanders voor je die zijn gebaseerd op teams die andere spelers in de game hebben gemaakt. Vervolgens kies je een moeilijkheidsgraad, van amateur tot ultimate, om het tegen dit team op te nemen. Hoe moeilijker je deze gradatie zet en hoe beter je resultaat is, hoe meer punten je krijgt. Zodoende werk jij je ook op in de diverse ranks die per week weer mooie beloningen uitdelen.

Een andere toevoeging binnen Ultimate Team zijn de daily objectives. Per 24 uur zijn er vijf kleine doelstellingen om extra coins of packs te verdienen. Deze doelstellingen kunnen variëren van een speler kopen van minimaal 2500 coins op de transfermarkt of het scoren met een lobje in een potje online. Een fijne toevoeging om de speler extra te belonen.

Weer op jacht met Alex Hunter

In FIFA 17 werd de modus The Journey geïntroduceerd, waarbij je als speler in het lichaam van aanstormend talent Alex Hunter stapte. Vervolgens speelde je zijn doorbraak seizoen met ups en downs voor een club naar keuze in de Premier League. Gaandeweg speelde je nog wat beloningen voor Ultimate Team vrij en na een seizoen was het verhaal ten einde, tenminste… Daar is Alex Hunter weer. Hij staat klaar voor zijn tweede seizoen als profvoetballer en je hebt de keuze om je speler van FIFA 17 te importeren, of een geheel nieuwe Hunter te creëren. Vervolgens is het weer de taak om jezelf in de media te uiten en op het veld te presteren.

The Journey 2 is zeker interessant om te doorlopen wanneer je je met het eerste seizoen vermaakt hebt, want er zullen meerdere wereldwijde locaties worden bezocht dit jaar. Daarnaast komen er nieuwe gevestigde namen langs in het verhaal en kan het verhaal verschillende wendingen krijgen. Al met al is The Journey niet meer dan dat. Het verloop van het verhaal borduurt verder op het eerste seizoen uit FIFA 17 en de toekomst van Alex Hunter ligt wederom compleet in jouw handen.

Effe wisselen Japie

Op het gebied van speelsnelheid heeft EA Sports met FIFA 18 een handige feature toegevoegd, namelijk de quick substitutions en suggested substitutions. Hiermee kun je voorafgaand aan de wedstrijd drie optionele wissels instellen, die je tijdens de game met een druk op de knop kan uitvoeren zonder de game ellenlang te hoeven pauzeren. Heb je ze niet ingesteld? Dan geeft de game je aldoor suggestieve wisselmogelijkheden om alsnog snel toe te passen.

In mijn ogen is dit een briljante toevoeging die al heel wat jaren eerder had kunnen worden toegevoegd, maar afijn. Het vervelende is echter dat deze optie alleen in kick-off matches tegen vrienden en in online seasons te gebruiken is. Ik vraag mij ten zeerste af waarom EA Sports is vergeten om de vooraf ingestelde quick substitution mogelijkheid toe te voegen aan de snelste modus in het spel: Ultimate Team. Ja, je krijgt hierin nog wel suggesties, maar nee, als je een precieze wissel wilt maken zul je de game toch weer moeten pauzeren. Een gemiste kans dus.

Carrièretijger

Een alom geliefde mogelijkheid in FIFA blijft de carrière modus. Kies je favoriete club en werk jezelf seizoen na seizoen op naar de absolute top. Het principe is al jaren hetzelfde, maar elk jaar weer wordt deze modus uitgebreider. Dit jaar heeft EA Sports zeker wat interessante features toegevoegd aan deze modus. Allereerst is het geheel een stuk overzichtelijker geworden. Alle informatie van je spelers zijn samengevat in de squad hub, waarbij je met een simpele druk op de knop kunt wisselen tussen statistieken, zoals contractstatus, moraal, vorm en transferwaarde.

Ook op het gebied van in- en uitgaande transfers is alles een stuk overzichtelijker geplaatst in de transfer hub. Een verdere interessante toevoeging is die van de transfer- en contractonderhandelingen. Voorheen bracht je een bod uit op een speler en moest je continu verder simuleren en je mailbox verversen om te zien of je bod wel of niet werd geaccepteerd. Nu kun je direct de onderhandeling aangaan met de manager van de andere club in een speciaal ontwikkelde cut-scène. Wanneer je vervolgens een deal hebt bereikt, kun je ook direct een contract aan de speler aanbieden, waardoor je deal nog dezelfde dag rond kan zijn.

Overige aandachtspunten

In FIFA 17 zijn de dode spelsituaties flink op de schop gegaan vergeleken met de voorgaande jaren, maar daar zijn dit jaar weinig dingen aan veranderd. Vrije trappen werken nog exact hetzelfde, net als de corners. Alleen op het gebied van penalty’s is een aanpassing doorgevoerd ten goede van het systeem. Penalty’s in FIFA 17 waren namelijk om te janken doordat je eerst de aanloop moest besturen, om vervolgens te schieten. Dit jaar is deze handeling weer omgedraaid, waardoor ze beter te doen zijn.

Een punt waar ik me in FIFA 18 wel aan erger is die van de radar. Zelf speel ik veel op de radar onderin het scherm met bijvoorbeeld diepteballen en uitworpen van de keeper, maar de radar is stuk. Wanneer ik een rood tenue draag, wil ik op de radar rode stippen zien zodat ik weet waar ik mijn bal naartoe moet sturen. Helaas zijn de kleuren van de tenues op de radar niet altijd correct, waardoor de bal simpel ingeleverd kan worden bij de tegenstander.

FIFA 18 borduurt verder waar FIFA 17 is gestopt. Vorig jaar werd er een zeer goede footie afgeleverd, waardoor de lat nog hoger werd gelegd door EA Sports. Ondanks de bizarre uitslagen die de potjes opleveren, speelt de game wel weer lekker weg. Defensief zul je flink moeten oefenen om weer op niveau te komen. Op het gebied van sfeer is er een flinke stap vooruit gemaakt en ook binnen de carrière modus en Ultimate Team zijn er nieuwe toevoegingen die het spel positief beïnvloeden. Doordat er vele punten zijn geüpgrade, zijn helaas enkele andere punten achtergebleven of overgeslagen. Een paar van deze fouten kunnen worden verholpen met een patch, maar toch is het wat jammer. Buiten dat is FIFA 18 er wederom in geslaagd om weer een jaar aan vermaak te bieden.

• Publiek en sfeer maken flinke sprong voorwaarts
  • Huisstijlen van La Liga en Premier League
  • Eindelijk Icons op de PS4