Review: Light Tracer – Eén genre dat zich uitstekend leent voor virtual reality is het platformgenre. The Playroom wist dit bij de release van de PlayStation VR al te bewijzen en ook de game Wayward Sky kwam uitstekend uit de verf. Platformgames krijgen in virtual reality een extra dimensie, die voor nog meer overzicht zorgt en dat maakt het spelen van een dergelijke game alleen maar leuker. Light Tracer is een nieuwe platformer en wij zochten uit of ook deze game goed in virtual reality werkt.

Magische staf

In Light Tracer maak je kennis met een jonge prinses die je naar de top van een toren moet begeleiden. Zo luidt de omschrijving van de game althans, maar in werkelijkheid betreft het een variatie van levels die opgedeeld zijn in verschillende hoogtes, waarover je haar moet begeleiden. De manier van spelen hierin is best goed gevonden, want jij bent als speler de stille hulpverlener, samen met je magische staf. Deze staf hanteer je met de PlayStation Move controller en met een druk op de knop komt er licht uit dat je overal naartoe kan schijnen. Het prinsesje zal de route die jij aanduidt met het licht van de staf vervolgens afleggen.

Klinkt simpel en dat is het ook. Je hoeft alleen maar te richten en het prinsesje de juiste richting op te sturen. Maar kijk wel uit dat je goed richt, want als je naast de ondergrond richt, kan het zijn dat de jonge meid van het level afloopt en je opnieuw moet beginnen bij een checkpoint. Het gehele avontuur zal je het prinsesje op deze manier moeten begeleiden en naarmate je verder komt, krijg je met steeds meer uitdaging te maken. Dit kunnen vijanden zijn, maar ook de omgeving die beweegt of obstakels die naar je toe worden gegooid.

Gelukkig kan het prinsesje meer dan alleen de lichtstaf volgen, zo kan ze met een druk op de knop springen en later in de game krijg je bijvoorbeeld ook nog de beschikking over een zwaard om acute gevaren uit te schakelen. Daarmee zit er dus wat variatie in de gameplay, maar uiteindelijk komt het vooral neer op het prinsesje van A naar B begeleiden en daarbij moet je ondertussen alle gevaren zien te overwinnen. Dat kan zijn dat je van platform naar platform moet springen, aanvallen moet ontwijken, vijanden verslaan en kleine puzzels oplossen.

Draaien en draaien

De gameplay werkt in de basis best wel goed, want zo lang je zorgvuldig met de lichtstaf omgaat en op de juiste momenten de bijbehorende acties verricht, zal je snel progressie boeken. Om het nog wat leuker te maken kan je met de andere PlayStation Move controller het level continu blijven draaien. Wil je het level vanuit een andere hoek bekijken? Even draaien en je hebt een nieuw overzicht. Liever van wat hogerop de actie bekijken, even de Move van boven naar beneden bewegen en je hebt weer duidelijk beeld. Dit werkt best wel fijn en overzichtelijk tijdens het spelen en het geeft je veel vrijheid in hoe je op de actie neerkijkt.

Tevens werkt je linkerhand als een magische hand op objecten in de levels. Zo kan het voorkomen dat er beweegbare platformen zijn die je horizontaal en verticaal kunt bewegen terwijl het prinsesje er op staat. Dit brengt haar dan naar het vervolgstuk van het level. Dit alles werkt prima en daarmee is de gameplay an sich in orde, met veel draaien, richten, springen en vechten kom je een heel eind en dat maakt de game best leuk om te spelen. Ook beschikt de game over vrij veel levels, dus je bent al snel een uur of vijf zoet met de game, misschien zelfs wel langer als je wat meer moeite met de gameplay/besturing hebt.

Geen ruimte voor foutjes

Light Tracer is een degelijke platformer, maar tegelijkertijd krijg je ook te maken met het feit dat de game je geen enkele ruimte voor fouten maken geeft. In eerste instantie is de besturing even wennen, maar als je dat onder de knie hebt, zul je stap voor stap steeds gemakkelijker door de levels navigeren. Ook krijg je aanvankelijk vrij veel checkpoints, zodat je bij een fout niet ellenlange stukken opnieuw moet spelen. Op een gegeven moment zul je echter merken dat ieder foutje direct afgestraft wordt. Als je verkeerd springt, dan is dat geheel jouw fout en als je te grazen wordt genomen door een vijand ook. Geen probleem zou je denken, zo werken platformers nu eenmaal, maar het lijkt net alsof de ontwikkelaar even vergeten is dat je hier met een wat minder gebruikelijke besturing zit.

Het bewegen van het personage en het draaien van de levels is iets intensiever met de PlayStation Move dan met een DualShock 4 controller. Dat betekent dat je vaak een fractie van een seconde langer bezig bent om dat te doen, daar waar de game je daar eigenlijk niet tot nauwelijks de ruimte voor geeft. Het resultaat is dan vaak dat je een verkeerde beweging maakt en de afgrond invalt. Ook kan het zo zijn dat je geraakt wordt door een vijand of een object. Doordat sommige checkpoints – zeker later in de game – niet echt praktisch geplaatst zijn, kan het zijn dat je een erg lastig stuk helemaal opnieuw moet doen.

Dat is het moment waarop de frustratie toeslaat, want niet alleen jouw onzorgvuldigheid door de besturing kan je vertraging opleveren. Ook kan het zijn dat het prinsesje door wat glitches uit het level valt en je dus noodgedwongen weer opnieuw moet beginnen. Dat gaat best op je zenuwen werken en dit komt enerzijds door de wisselvallige afstand tussen checkpoints en anderzijds doordat er geen ruimte voor fouten is. Dat laatste is in eerste instantie niet erg, maar de moeilijkheidsgraad zal gestaag toenemen en op een gegeven moment ben je het zat. Ook tref je nog eindbazen en hoewel die leuk zijn om aan te pakken, is het bij één foutje afgelopen. Je hebt geen levens, niks. Dus als je één keer geraakt wordt, dan mag je het hele gevecht opnieuw doen.

Light Tracer is in de basis een degelijke en leuke platformer die zich prima leent voor virtual reality. De besturing werkt op zich goed, hoewel even wennen in het begin. De variatie in levels is volop aanwezig en ook de creatieve eindbazen zorgen voor een leuke uitdaging. Daarbij ziet het er netjes en verzorgt uit en de muziek klinkt lekker. Allemaal positieve punten dus, maar vergis je niet in de realiteit. De game biedt nauwelijks tot geen ruimte voor fouten en dat kan op een gegeven moment heel erg op je zenuwen gaan werken, omdat je geregeld stukken opnieuw moet spelen, en dat lang niet altijd door eigen toedoen. Ook het gebrek aan levens bij eindbaasgevechten kan op den duur erg frustrerend worden.

• Gevarieerde levels
  • Vrij lang avontuur
  • Audiovisueel prima