DLC Special: NioH – Bloodshed’s End –  Ontwikkelaar Team Ninja heeft vooralsnog goed werk geleverd met de uitbreidingen voor NioH. Beide uitbreidingen bieden genoeg om je weer bezig te houden met de blonde samoerai William. De uitbreidingen brengen tot nu toe echter nog geen schokkende veranderingen en Team Ninja speelt het op veilig. Met Bloodshed’s End komt er een einde aan de uitbreidingen voor NioH en hierin toont de ontwikkelaar eindelijk wat meer durf. Waarom dat zo is, lees je hieronder.

Opnieuw naar het kasteel van Osaka

De belegering van het kasteel van Osaka kwam ten einde in de uitbreiding Defiant Honor. Je overmeestert de leider van de Sanada clan in een intens gevecht en er lijkt voor nu even vrede te heersen. Daar komt al gauw een einde aan, want nog geen zes maanden later is de oorlog opnieuw uitgebroken. De Toyotomi clan heft het zwaard opnieuw en heeft eigen redenen om de oorlog te hervatten. William en zijn aanhangers moeten opnieuw vechten om het kasteel van Osaka. We keren terug naar de provincie Siege of Osaka, maar dit keer in de zomer.

Zo zit het qua verhaal ongeveer in elkaar. Yodogimi en haar zoon Hideyori zijn ditmaal de bad guys en het is aan jou de taak om opnieuw een poging te doen de vrede te herstellen. Deze clan gebruikt wederom de kracht van de Spirit Stones, met als gevolg dat er veel Yokai rondzwerven. Het ziet er slecht uit voor jouw kant, maar wees niet bang. Door het vechten heen verschijnen er meermaals bondgenoten van William die aan jouw zijde meestrijden.

Interessantere eindbazen en variatie in levels

De voorgaande uitbreidingen boden prima qua kwaliteit, zij het niet dat ze een beetje aan de saaie kant waren. Team Ninja experimenteerde vrij weinig en daardoor zag je weinig nieuwe vijanden en interessante eindbazen, alsook levels. Gelukkig gooien zij het in Bloodshed’s End enigszins over een andere boeg en brengen ze wat meer vernieuwing voor de spelers. In de voorgaande uitbreidingen nam je het vooral op tegen menselijke eindbazen die indrukwekkende Guardian Spirits hadden. In deze uitbreiding zijn er gelukkig ook twee Yokai eindbazen, die zowel qua design als qua aanvallen redelijk uniek zijn. Iets soortgelijks zagen we nog niet eerder terug in NioH en dat mag zeker toegejuicht worden.

Ook qua level design probeert Team Ninja het op een andere manier. De sfeer zit er in ieder geval dik in, net zoals bij de voorgaande uitbreidingen. De verhaalmissies springen er het meeste uit vanwege de complexe en variërende structuur. Zo zit je bijvoorbeeld het ene moment in een brandend kasteel en enkele ogenblikken later begeef je je op smalle paden waar vijanden patrouilleren. De oorlogssfeer komt uitstekend over door de omgeving die totaal verwoest is en in brand staat. Over de normale vijanden kan niet veel worden gezegd. Er is slechts één nieuw type Yokai en een andere bestaande versie die een nieuwe variant heeft gekregen. Daar hadden we graag toch meer variatie in terug gezien.

The Abyss

Team Ninja introduceert ook iets compleet nieuws in deze uitbreiding voor NioH, namelijk de zogeheten ‘The Abyss’ modus. Kort gezegd is deze modus een soort Arena modus waarin je het opneemt tegen verschillende golven van vijanden. In The Abyss is jouw doel namelijk om vier Kodoma te vinden. Elke Kodoma zit in een ander gebied dat willekeurig gegenereerd wordt. Deze gebieden zijn bestaande gebieden uit de originele game en uitbreidingen. Wanneer je deze vier Kodoma hebt bevrijdt, moet je een willekeurige eindbaas verslaan.

Doe je dit succesvol, dan krijg je twee keuzes aangeboden. Je kan bijvoorbeeld teruggaan naar het hoofdmenu met alle verzamelde loot. Kies je echter om een niveau dieper te gaan, dan kan dat natuurlijk ook. De keerzijde daarvan is wel dat wanneer jij dood gaat, je dan ook direct alle loot verliest die je tot op dat moment verzameld hebt. Deze modus is een leuke uitdaging om te grinden voor goede loot en kan behoorlijk lastig worden. Daarmee is deze modus vooral bedoeld voor de hardcore speler die een flinke uitdaging wel kan waarderen.

Conclusie

Bloodshed’s End brengt een prima einde aan een succesvolle game. Team Ninja doet nog steeds geen grote vernieuwingen doorvoeren, maar laat met deze laatste uitbreiding wel degelijk zien dat ze weten hoe ze moeten experimenteren met nieuwe elementen, wat goed uitpakt. Met drie verhaalmissies en negen zijmissies is het één van de grotere uitbreidingen tot dusver die genoeg te bieden heeft voor de NioH spelers. Meer interessante eindbazen, levels en de Abyss modus zorgen gezamenlijk voor een uitdagende en vermakelijke uitbreiding. Een minpunt is wel het gemis van een nieuw wapen, want dat had de uitbreiding compleet gemaakt. Desalniettemin is deze uitbreiding de meest aantrekkelijke van de drie en daarmee dus een uitstekende afsluiter.