Review: Expand – Het puzzelgenre is zeer breed vertegenwoordigd op de PlayStation consoles, dus als je echt wat unieks wil bieden, moet je goed voor de dag komen. Expand is een game die misschien wat vreemd oogt als je het voor het eerst ziet, maar in praktijk blijkt het een ingenieus spelletje te zijn. Je enige doel is een blokje door een level heen begeleiden, terwijl dit level aan de lopende band verandert. Klinkt simpel, oogt simpel, maar is dat zeker niet.

Ontdek de werelden

De gehele game is opgebouwd uit één groot level. Je hebt bij aanvang een basislevel dat dient als een soort portaal naar verschillende werelden. In totaal zijn er vier werelden aanwezig – noord, zuid, west en oost – en door je blokje er naartoe te sturen, opent dat level zich automatisch. Dat brengt per level een nieuwe uitdaging met zich mee, die veelal erg simpel begint, maar steeds moeilijker wordt. In eerste instantie is het je blokje door een level heen bewegen en om de obstakels heen sturen. Iets later gaan de obstakels bewegen met het risico dat je geplet wordt en weer even later heb je te maken met rode bewegende objecten of randen die je helemaal niet mag raken.

Gedurende de game ben je continu bezig om het blokje van A naar B te begeleiden en naarmate je verder komt, zal de uitdaging toenemen en op een gegeven moment wordt het zelfs zeer lastig. Dan moet je namelijk rekening houden met bewegende objecten waar je omheen moet sturen. Je moet uitkijken dat je niet geplet wordt, dat je de rode objecten niet raakt en ook moet je opletten dat je snel genoeg bent, want het level kan zich achter je sluiten. Timing, goede stuurmanskunsten en juist bewegen is dus van cruciaal belang om je blokje van A naar B te begeleiden.

Briljant spelen met levels

Wat deze game briljant maakt, is dat het qua design weergaloos in elkaar steekt. De levels zijn altijd gevarieerd en een doolhof op zich. Tot zover weinig bijzonders, maar wat het uniek maakt, is dat de levels in sommige gevallen mee bewegen naargelang de actie die jij doet. Als jij van de binnenste ring naar de buitenste gaat, kan het zijn dat het level enorm uitzoomt, waardoor je het grotere plaatje ziet en je kan anticiperen op gevaren. Ga je echter naar de binnenste ring toe, dan zal het level enorm inzoomen en heb je een beperkt overzicht. Met het risico op bewegende objecten is het dus altijd zaak om een beetje vooruit te kijken.

Iedereen die de game Metrico gespeeld heeft, zal daar elementen van herkennen in Expand. Het verschil is echter dat het hier geen platformer betreft, maar een doolhof waarbij je alle kanten in zekere zin op kan, zolang je de juiste route maar volgt. Het zit ingenieus in elkaar en doordat alle levels aan elkaar gekoppeld zijn, zal er tijdens het spelen geen enkele onderbreking zijn. Hierdoor speel je in feite één enorm level achter elkaar door om uiteindelijk weer bij het basislevel uit te komen, zodat je naar de volgende wereld kan.

Opnieuw, opnieuw en opnieuw

Elk level bestaat gelukkig uit veel checkpoints, waardoor je nooit al te veel grote stukken opnieuw moet doen. Ga je dood doordat je geplet wordt of doordat je een rood obstakel raakt? Dan zal het level terugspoelen naar het moment dat je begint. Een toffe feature die de artistieke kwaliteit en het sterke leveldesign ten goede komt. Het kan bij vaak doodgaan echter wat vervelend worden en dat komt doordat het einde van een level een enorme uitdaging vormt, wat in zekere zin gezien kan worden als een eindbaas.

Die segmenten van een level in de game zijn veruit de meest uitdagende, omdat daar in feite alles samenkomt dat je eerder in het level, apart van elkaar of in kleine combinaties met elkaar, ervaren hebt. Geen probleem zou je denken, je hebt de ervaring immers. Zij het niet dat je het laatste gedeelte foutloos moet doorlopen en bij één klein foutje kan je het laatste stuk helemaal opnieuw doen. Het is logisch dat de ontwikkelaar er enige uitdaging in heeft gestopt, maar het komt dermate veel op precisie neer, dat het op een gegeven moment heel erg frustrerend kan worden, omdat het ineens ontbreekt aan checkpoints over een langere periode.

Genieten van de muziek

Gedurende het spelen van de game zal je meerdere malen merken dat het leveldesign enigszins op de muziek is afgestemd. Dat varieert een beetje per level en uitdaging, maar de tutorial is daar een goed voorbeeld van. Het klopt precies en dat is een positief aspect. Sowieso beschikt de game over een erg fijne soundtrack, die gedurende de hele game nooit zal vervelen. Het wisselt genoeg af, klinkt goed bij de gameplay en het werkt op een bepaalde manier erg ontspannend, daar waar bepaalde levels flink op je zenuwen kunnen werken. Artistiek gezien is de game ook uniek te noemen. Het speelt met slechts een paar kleuren, maar door het fantastische leveldesign komt dat juist uitstekend uit de verf.

Om echt een goed beeld van Expand te krijgen raden we je aan een trailer te krijgen, want het concept is wat lastig uit te leggen in tekst. Het oogt simpel, speelt simpel, klinkt simpel, maar dat is nu net de kracht van deze puzzelgame. De muziek mag dan simpel zijn, het sluit perfect op de ervaring aan en de levels zijn bij momenten briljant vormgegeven. Wel kan de besturing zo nu en dan wat ongemakkelijk aanvoelen door het tempo, hoewel dat een beetje afhankelijk van het level is dat je speelt. Ook het gebrek aan checkpoints aan het einde van de levels kan erg frustrerend werken. Iets te veel voor het goede eigenlijk, maar afgezien daarvan is Expand zeker een aanrader. Bovendien nog scherp geprijsd ook (€5,99).

• Briljant leveldesign
  • Muziek sluit uitstekend aan
  • Leuke en unieke puzzelervaring